Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schets: Galaxies in februari

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schets: Galaxies in februari

Tijdens de laatste week van februari kregen we enkele heldere nachten aangeboden. Hierbij deel ik jullie mijn waarnemingen van deze periode,
    waaronder in totaal 22 schetsen.

Zaterdag 23 februari
    De wassende maan kwam nog voor middernacht op en de donkere uurtjes waren schaars, daarom stond mijn telescoop bij schemering al op temperatuur te komen in de achtertuin. Van zodra het astronomisch donker was, begon de waarneemsessie met enkele clusters zoals Messier 35 in Tweelingen en het mooie M44 en M67 in de Kreeft. Bij iets hogere vergroting bleek de seeing eerder matig maar de transparantie was erg goed.

In Perseus had ik nog enkele galaxies op mijn to-do lijst staan. Eerste studie object van deze sessie werd NGC 1123 in de buurt van Algol. De zwakke gloed van deze galaxie verschijnt reeds perifeer bij 75x en wordt beter zichtbaar bij 330x vergroting. De ronde kernzone is direct zichtbaar en is omgeven door een 2:1 ovale halo in ZO richting. Aan de oostzijde staat een sterretje tegen de ovale halo; een tweede zwakke sterretje plakt aan het uiteinde aan NO zijde. De omgeving is zelfs bij 330x mooi rijk aan veldsterren.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1528_NGC1123_detail700.jpg views: 124 grootte: 190,1 KB id: 1411045

Een kleine hop verder staat een volgend leuke galaxie: NGC 1186. Deze galaxie is wat vreemd in uiterlijk: een heldere ster staat op de rand van de halo en stoort lichtjes om de zwakke gloed te zien. De galaxie lijkt wat meer langwerpig 3:1 ovaal richting noordwesten. Er is geen centrale verheldering te zien, maar aan de zuidwestelijke zijde is perifeer wat detail te zien. De gehele zijkant lijkt wat scherper afgelijnd en aan de zuidzijde lijkt de rand ietsjes meer helder. Ook aan het westelijke uiteinde lijkt een kleine verheldering te zitten.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1529_NGC1186_detail700.jpg views: 124 grootte: 187,2 KB id: 1411044

De sterrenbeelden van de herfst draaien verder richting westen, dus tijd om naar richting de Winterzeshoek te kijken. In Tweelingen ligt nog een Arpje dat ik graag op schets wil zetten. NGC 2418 blijkt best lastig en was bij 75x vergroting zelfs niet zichtbaar. Pas bij 200x vergroting verschijnt de galaxie zwakjes en het best bij 330x mits perifeer kijken. Het blijft een subtiel ronde gloed met een kleine centrale verheldering. Het Arp kenmerk (zwakke arm) was niet te vinden.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1530_NGC2418_detail700.jpg views: 122 grootte: 188,6 KB id: 1411046

Een volgende objectkeuze was meer belovend: een cluster van galaxies. Hoog in het zenit staat het sterrenbeeld Lynx en de compacte cluster op kaart D15 van de IDSA atlas werd bij verschillende vergrotingen bekeken. Het mooiste beeld was bij 200x vergroting waarbij in totaal 6 galaxies te vinden zijn.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1531_NGC2340_detail700.jpg views: 168 grootte: 189,0 KB id: 1411042

In dit eerder onbekende sterrenbeeld staan nog een massa fijne galaxies. Volgende object was NGC 2532 dat bij 75x vergroting perifeer te detecteren was. Bij een stevige 330x blijkt dit de uitgebreide ronde kernzone en deze wordt direct zichtbaar. Bij perifeer kijken verschijnt een zeer zwakke, kleine halo rond deze kern. Aandachtig perifeer kijken laat aan de zuidzijde een zwakke gebogen verheldering zien, de aanzet van een spiraalarm.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1532_NGC2532_detail700.jpg views: 126 grootte: 193,4 KB id: 1411043

Om deze eerste nacht af te sluiten, werd de telescoop naar NGC 2543 gericht. Deze is écht leuk om te bekijken: bij lage vergroting lijkt het eerder op een 4:1 langwerpig veegje. Bij hogere vergroting wordt een zwakke halo zichtbaar die de galaxie eerder 2:1 langwerpig maakt richting oosten. Een zeer kleine nucleus is direct zichtbaar. Naar het westen loopt een goed zichtbare verheldering met een lichte draaiing op het einde - een spiraalarm! Aan de oostzijde is de halo subtieler maar ook daar is perifeer een zwakke aanzet van spiraalarm te zien.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1533_NGC2543_detail700.jpg views: 125 grootte: 192,9 KB id: 1411047

Met de extra heldere nachten in het vooruitzicht en de maan die in het oosten haar opwachting maakt, ruim ik mijn astro-spullen tijdelijk op. Morgen een nieuwe dag én nacht!
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Zondag 24 februari

Een nieuwe heldere nacht op een zondagavond bracht opnieuw mooie galaxies in beeld; de condities waren vergelijkbaar met daags ervoor en was klaar voor enkele nachtelijke uurtjes achter het schetsplankje.

Als eerste object werd opnieuw naar Gemini gericht om NGC 2435 van nabij te bestuderen. Deze staat dichtbij het duo Castor en Pollux en de IDSA geeft een smal ovaaltje … inderdaad een fijn edge-on galaxie. Bij lage vergroting 75x is een zwak langwerpig veegje te zien op de rand van direct zichtbare. Opvoeren tot 330x geeft het beste beeld met een direct zichtbare centrale kernzone en perifeer zwakke uitlopers naar noordoost en zuidwest. Aan de NO zijde staat een zwak veldsterretje nabij de tip van de halo.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1534_NGC2435_detail700.jpg views: 116 grootte: 197,1 KB id: 1411055

Met deze goede transparantie wil ik nog eens een zwak neveltje opzoeken. In Auriga staat reflectienevel NGC 1985 en deze heb ik nog nooit van nabij bekeken. Het blijkt een superklein veegje te zijn waar ik eerst overheen kijk. Dankzij een goed zoekkaartje heb ik uiteindelijk de "ster" te pakken en verhoog ik de vergroting tot 440x (!) om voldoende duidelijk de subtiele details te zien. De vorm lijkt eerder driehoekig met centraal een matig heldere ster die de nevel beschijnt. De noordwestelijke zijde van de nevel lijkt wat helderder en beter begrensd. Lastig gevalletje.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1535_NGC1985_detail700.jpg views: 118 grootte: 196,2 KB id: 1411056

Vervolgens gaat de zoektocht richting het sterrenbeeld Kreeft. Ten westen van de mooie dubbelster iota Cancri staan drie galaxies die op m'n schetslijst staan. Als eerste komt NGC 2604 aan de beurt; dit blijkt geen makkelijk exemplaar te zijn. Bij lage vergroting 75x in de Pan27 is er gewoon niets te zien van deze galaxie. Pas bij hoger vergroten tot 200x is op de locatie een zeer ijle en verrassend grote gloed te detecteren, enkel met perifeer kijken. Bij momenten van goede seeing verschijnt centraal een zeer fijne kern die wat langwerpig lijkt richting noordoosten. De halo zelf is totaal detailloos en onbegrensd.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1536_NGC2604_detail700.jpg views: 115 grootte: 197,5 KB id: 1411054

Vanuit deze zwakke galaxie is het maar een klein sprongetje naar het zuiden om NGC 2619 in beeld te krijgen. Gelukkig is deze beter zichtbaar en bij 75x vergroting verschijnt reeds een subtiele 2:1 ovale gloed. De beste visuele indruk is bij 200x (en niet hoger bij 330x); een ovale 3:1 langwerpige gloed is mits perifeer kijken bijna voortdurend te zien, met een kleine kernzone die ook direct te zien is. Bij langdurig perifeer kijken lijkt er een dunne langwerpige gloed doorheen de gloed te lopen, niet symmetrisch met de ovale vorm. Op het einde lijkt deze verheldering ook wat af te buigen, waardoor de uiteindes van de halo meer uitgesproken zijn dan de rest van de halo. Een leuk object!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1537_NGC2619_detail700.jpg views: 116 grootte: 193,2 KB id: 1411057

Het derde galaxie in de buurt van Iota Cancri is NGC 2608 en volgens de IDSA is dit Arp 12. Waarmee zijn de verwachtingen altijd dat tikkeltje hoger!
    Helaas blijkt het een lastige klant die enkel bij perifeer kijken zijn locatie verraadt. Het is een écht klein vlekje met een 2:1 ovale vorm richting noordoosten en een subtiele kleine kern. Geen verdere details te zien.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1538_NGC2608_detail700.jpg views: 115 grootte: 195,4 KB id: 1411058

Tijdens de waarneming van NGC 2608 vormen er zich kleine wolkjes boven mijn hoofd. De temperatuur blijkt snel te dalen en dicht bij het dauwpunt te komen. De sessie zal niet lang meer duren en ik kies nog één laatste object van mijn lijst in het sterrenbeeld Kreeft. Er zijn nog een massa kleine galaxies te vinden in dit gebied; meestal zijn het weinig boeiende elliptische stelsels die weinig fotogeniek zijn om op schets te zetten of om details in te zoeken. Een uitzondering hierop is wanneer ze een duo vormen met andere galaxies; zulk een paartje is NGC 2749 en NGC 2752 ten oosten van Messier 44.
    Het "hoofdstelsel" NGC 2749 is een eerder helder galaxie dat bij 75x vlot zichtbaar is. Het heeft een ronde vorm en egale helderheid (pff, elliptisch van aard dus). Verder vergroten maakt een héél klein beetje halo zichtbaar rond NGC 2749. Bij 330x vergroting en mits een zoekaartje voor de positie, verschijnt perifeer NGC 2752 ten oosten van de elliptische vlek. NGC 2452 is een superdun veegje dat in de richting van NGC 2749 wijst en enkel perifeer langdurig te detecteren is. Een subtiele verheldering in het centrum wordt meermaals gezien.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1539_NGC2749_detail700.jpg views: 115 grootte: 196,0 KB id: 1411059

Na deze schets zoek ik nog snel een volgend object in mn schetslijstje, maar tevergeefs: binnen enkele minuten trekt de hele hemel dicht met lage wolken.
    Einde van deze waarneemsessie; de extra uurtjes slaap zijn welgekomen voor de eerste werkdag van de week.
    Last bewerkt door TomC; 10-03-19, 18:40.

Commentaar

Maandag 25 februari
      Wat is de beste manier om de maandag af te sluiten? Inderdaad: opnieuw waarnemen

Vroeg in de avond staat de Alkaid reeds buiten op temperatuur te komen. De échte astro duisternis is nog niet bezig, maar ik wil gewoon beginnen waarnemen. Wat doe je dan … juist, een stercluster zoeken. Nabij de zuidelijke hoorn van de Stier geeft de IDSA een klein sterhoopje aan. Deze NGC 2026 is eerder lastig te vinden in de rijke Melkweg én ook omdat hij niet echt uitspringt tegenover de andere sterren. Het is een eerder losse verzameling van een 20-tal sterren waarvan de helderste vier sterren een ruit-vorm maken. Een klein golvend lijntje van sterren aan de noordwestelijke zijde is het leukste feature van dit clustertje.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1540_NGC2026_detail700.jpg views: 118 grootte: 199,0 KB id: 1411063

Na deze vreemde zijsprong is het terug tijd voor het galaxie werk. Als eerste komt NGC 2770 in Lynx aan de beurt. Dit is een erg fijn edge-on galaxie dat absoluut meer aandacht verdient. De supersmalle gloed is 5:1 langwerpig richting noordwest en is erg scherp bij ddirect kijken. Het veegje wordt iets dikker bij perifeer kijken en een zeer subtiele kernzone lijkt in het centrum te liggen

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1541_NGC2770_detail700.jpg views: 115 grootte: 194,7 KB id: 1411065

De galaxie van zondagavond die op de valreep verdween door lage wolken, moest deze avond in herhaling. Het fijne NGC 2750 is bij lage vergroting eerder subtiel en pas bij 200x vergroting geeft hij zijn geheim prijs. Een zeer kleine centrale kernzone is direct te zien en lijkt op een sterachtig object in de rijke omgeving. Perifeer kijken verschijnt een ronde halo waarvan de westelijke zijde subtiel helderder is. Aandachtig kijken maakt een soort donkere inham aan de zuidzijde zichtbaar. Een spiraalvorm of dergelijke is niet herkenbaar.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1542_NGC2750_detail700.jpg views: 117 grootte: 195,8 KB id: 1411064

De grens met het sterrenbeeld Leo ligt niet veraf en een klein hopje richting oosten brengt een nieuwe wereld aan galaxies. Het échte jachtseizoen in dit gebied is pas voor volgende maand, maar het mooie Arp 307 complex wil ik deze maand al meenemen. Het helderste stelsel is NGC 2872 en is een direct zichtbaar rond vlekje. Beste weergave is bij 330x en perifeer kijken helpt om dan ook NGC 2874 in het zuidoosten te zien. Deze is totaal anders qua uiterlijk: ijl, erg langwerpig (4:1 ovaal) en met nauwelijks een centrale verheldering. Beide galaxies zijn duidelijk van mekaar gescheiden. Een erg mooi beeld!!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1543_NGC2872_detail700.jpg views: 118 grootte: 195,6 KB id: 1411067

Gemotiveerd door dit fraaie duo, zoek ik nog een Arp stelsel op in Leo. Daarbij valt de keuze op het duo NGC 2911 en NGC 2914; elk van beide blijken een eigen Arp nummer te hebben, dat is leuk!
      Het visuele beeld is erg leuk met NGC 2911 in het noordwesten als een ongeveer ronde gloed die bij 330x vergroting toch lichtovaal wordt met een subtiele halo. Aandachtig perifeer kijken maakt de lange as van de ovale gloed wat vlokkerig, zonder écht detail te kunnen zien. Een eindje verder naar het oosten ligt NGC 2914 in de buurt van een heldere veldster. Deze galaxie is een stapje zwakker en pas bij perifeer kijken kan je de 3:1 ovale gloed voldoende duidelijk zien. Centraal ligt een kleine verheldering en er lijken twee zeer fijne boogjes aan weerszijde van de halo te draaien (enkel perifeer turend).

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1544_NGC2911_detail700.jpg views: 114 grootte: 199,3 KB id: 1411066

De rest van deze waarneemsessie wordt meer naar het zenit gericht, binnen het sterrenbeeld Kleine Leeuw. De Arp objecten liggen voor het grijpen en de keuze valt op NGC 3414. Deze is bij 75x vergroting reeds direct zichtbaar en bij 200x vergroting is een mooie, ronde gloed te zien waarbinnen een afgetekende kernzone ligt. Aandachtig perifeer kijken bij 330x toont een subtiele verlenging aan weerszijde van de kernzone; eerst wat vlokkerig maar bij momenten van goede seeing is deze echt mooi scherp en dun.
      Wat verder naar het noorden ligt ook NGC 3418 als een lange 3:1 ovale gloed. Bij een vergroting van 285x in m'n Nagler 7mm passen ze beide samen in beeld en ik beslis dit oculair te gebruiken voor de schets. In NGC 3418 is bij perifeer kijken nog een subtiele, wat langere kernzone te zien.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1545_NGC3414_detail700.jpg views: 114 grootte: 197,5 KB id: 1411068

Op mijn lijstje staat een Herschel 400 galaxie die ik opnieuw wil bekijken. NGC 3486 heb ik vele jaren geleden gezien met een 20cm newton en minder warneemervaring. Het bleef toen bij een zwak rond veegje - reden om een nieuwe studie met de Alkaid 16" telescoop te doen.
      Vanzelfsprekend is deze NGC 3486 een pak helderder dan het zwakke spul van de voorbije nachten, en een fijne afwisseling. Bij 200x vergroting is dezelfde ronde gloed te zien, maar met een scherpe, heldere nucleus. Perifeer kijken maakt de halo errond wat korrelig en de noordzijde lijkt een stapje helderder. Aandachtig kijken brengt een subtiele boog aan de westzijde die aan het uiteinde scherper eindigt dankzij een subtiele donkere inham aan de binnenzijde.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1546_NGC3486_detail700.jpg views: 116 grootte: 193,8 KB id: 1411069

Het was intussen ver voorbij middernacht en morgen stond een nieuwe werkdag voor de deur. Tijd voor nog één laatste object, dit wordt NGC 3510 in Leo Minor. Meteen is duidelijk dat deze galaxie een klasse zwakker is dan Herschel 400 objecten... bij 75x vergroting is gewoonweg niets te zien. Doorvergroten tot 200x helpt om de ijle en langwerpige gloed zichtbaar te maken. Initieel enkel perifeer maar uiteindelijk ook bij direct kijken wanneer de ogen zich meer aanpassen aan het beeld. Het diffuse karakter blijft en een erg subtiele verheldering nabij de kern wordt vermoed.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1547_NGC3510_detail700.jpg views: 113 grootte: 193,6 KB id: 1411070

De hemel blijft prachtig helder en de transparantie is bovengemiddeld goed. Met lichte tegenzin wint de rationele gedachte aan een drukke werkdag en ik sluit de sessie af.

Daags nadien is het opnieuw (!) helder maar drie opvolgende waarneemsessies in combinatie met de werkweek wegen door. Ik kruip op dinsdagavond héél vroeg in bed met de verwachting om op woensdag nog een laatste en vierde waarneemsessie te houden.
      Last bewerkt door TomC; 10-03-19, 19:58.

Commentaar

Woensdag 27 februari

De weermodellen waren eensgezind dat 27 februari de laatste kans op heldere hemel was in de eerstvolgende 7 tot 10 dagen. Genoeg reden om de telescoop nog een laatste keer de Alkaid buiten te zetten.

De avond begon iets later dan gewoonlijk en pas in volle duisternis begon ik met de waarneemsessie. Enkele showpieces passeerden de revue, waaronder Messier 1 de Krabnevel. Hij viel deze avond ietsjes tegen, de rand was meer pluizig en minder afgetekend tegen de achtergrond. Ook bij andere objecten kreeg ik die indruk, de sterren van Canis Major waren niet allemaal tot laag aan de horizon te zien en de grensmagnitude in het UMi telgebiedje kwam niet tot visuele magnitude 5.5 - de transparantie was dus minder goed.

Bij dergelijke matige condities is het dus kwestie van de meest optimale plaats aan de hemel te zoeken; meestal is dit het gebied rond het zenit. Daarom viel de keuze als eerste object van de avond op NGC 2776 in Lynx. Bij lage vergroting was de achtergrond best donker (ook dankzij de CLS filter) en was de ronde gloed van deze galaxie direct zichtbaar. Oef, een kleine opluchting. Verder vergroten tot 200x bleek de optimale formule; centraal was een subtiele kernzone te zien en bij aandachtig perifeer kijken leek er een zeer subtiel balkje van noord naar zuid te lopen. Aan de noordzijde zit wat extra korreligheid en deze kijkt zich wat te roteren naar een meer helder vlekje dat aan de westelijke rand van de halo zit. Allemaal perifeer gepier maar het gruist wel doorheen de zachte gloed van deze fijne galaxie.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1548_NGC2776_detail700.jpg views: 111 grootte: 196,1 KB id: 1411081

Een paar hopjes verder ligt opnieuw een leuk Arp stelsel, die laat ik niet liggen. Het galaxie duo NGC 2798 en 2799 in Lynx vormen samen Arp 283 en vergen best wat moeite om samen te zien. NGC 2798 is bij 75x te detecteren als een niet-stellair vlekje in een gelijkhoekige driehoek met twee andere veldsterren in het oosten. Bij 330x verschijnt een subtiele 2:1 ovale gloed rond deze kernzone. Aandachtig perifeer kijken maakt ook NGC 2899 zichtbaar naar het zuidwesten: een superdun veegje is op te vangen en soms priemt er een subtiele kernzone doorheen. Tijdens het aandachtig bekijken van deze naald, valt me ook plots op dat NGC 2798 aan de westzijde wat helderder lijkt en er dwars door de halo een soort gebogen lijn ligt. Dit is het best te zien door naar het naburige stelsel te kijken!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1549_NGC2798_detail700.jpg views: 112 grootte: 194,5 KB id: 1411080

Na deze eerste twee objecten neem ik een korte pauze voor een koffie; nadien werk ik terug zorgvuldig mijn lange schetslijstje voor de lente af. Echter … het starhoppen lukt me niet goed meer, object na object sneuvelt en is niet of nauwelijks zichtbaar. Bij elke duffe fuzzy kijk ik wat bozer omhoog naar de matig-transparante hemel en bij de vijfde opeenvolgende domper - meer dan 2 uur later, beslis ik dat het genoeg is geweest. Het kan niet elke nacht feest zijn en met drie eerdere mooie februari nachten kon ik me buigen over het uitwerken van een hele stapel verse schetsen

Hopelijk hebben jullie plezier en/of inspiratie gevonden in bovenstaande schetsen. Het moeten niet altijd showpieces zijn om fijne waarnemingen te doen; een fijn Arp'je of een onverwacht vlokkerig spiraalstelsel kunnen evengoed een glimlach achter het oculair toveren.
        Last bewerkt door TomC; 10-03-19, 21:40.

Commentaar

Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht
          Hopelijk hebben jullie plezier en/of inspiratie gevonden in bovenstaande schetsen.
          Wat denk je zelf?
          Subliem galaxygeweld. Maar ook heel stijlvol dat er gewoon een open cluster tussen staat, erg mooi getekend deze NGC2026. En dan dat galaxycluster in Lynx... kaart D15 staat met stip genoteerd.
          16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
          Is aoibhinn liom na réaltaí.

Commentaar

Prachtig!!! maar dat je die dinsdag heb laten liggen valt me toch een beetje van je tegen
            Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Indrukwekkende oogst

Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht
              Na deze vreemde zijsprong
              Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Heerlijk, al dat galaxygeweld! Je hebt de heldere nachten goed benut. En het is een opluchting om te lezen dat ook jij wel eens gefrustreerd de handdoek in de ring gooit
                Spuit 9 op zijn minst...
                16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Mooie galaxyhunt vanuit de tuin, allemaal stelsels die op de meeste waarneemlijsten zullen ontbreken (behalve NGC 3486 dan misschien). Maar inderdaad, je toont dat ook deze de moeite waard zijn om te bezoeken!
                  16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / Vixen 60mm refractor / 16 x 70 bino op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Commentaar

Dank voor de leuke reacties!

oetie skyfan I'm only human after all ...

Jef De Wit dat was een open doelkans die ik niet kon laten liggen ​​​​​​​

Commentaar

Op het eerste gezicht weinig opwindende stelsels, de schetskwaliteit is er echter niet minder door. Maar er zitten zeker interessante tussen. Die NGC 2340 nodigt zeker uit voor een bezoek.

Commentaar

Voor de liefhebbers, hierbij nog een gelabelde versie van de cluster rond NGC 2340

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DS1531_NGC2340_detailAn.jpg views: 48 grootte: 1,07 MB id: 1411256

Commentaar

Voor een leuke vergelijking van het stelsel NGC 2543, hier een knappe schets van reflector met zijn 50cm dob: klik

Commentaar

Leuk dat je die benoemt, had dat stelsel NGC 2543 ook op DSL opgezocht en gezien dat er ook iets van spiraalstructuur werd waargenomen. Misschien nog maar eens opzoeken onder betere condities dan "achtertuin".

Commentaar

Werken...
                            X