Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Oef, januari is gered.

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Oef, januari is gered.

Ik heb tot de 30ste van de maand januari moeten wachten voor enkele uren deepsky. De drie bezochte clusters bleken gelukkig het bezoek waard.

NGC 2215 in Monoceros is een compacte cluster, goed afgescheiden van zijn omgeving.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 2215 600.png views: 0 grootte: 55,5 KB id: 1407754

Daarna volgde een andere cluster in hetzelfde sterrenbeeld. Er is discussie over de grootte van het object. Sommigen beschouwen NGC 2232 als enkel het zuidoostelijk deel van de schets. Visueel vond ik dat de twee delen gemakkelijk als één geheel kunnen worden gezien. Best fraai, ook geschikt voor kleinere instrumenten.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 2232 600.png views: 0 grootte: 52,9 KB id: 1407755

Voor de wolken de pret kwamen bederven ging NGC 2396 in Puppis nog op het papier. Een eerder bescheiden cluster, maar dankzij de slingerende sliert toch gemakkelijk herkenbaar. De dubbel STF 1097 (aan de noordrand van de schets) krijg je er gratis bij!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 2396 600.png views: 0 grootte: 49,5 KB id: 1407756
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Mooie schetsen weer. Als ik ze vergelijk met de kaarten in de Atlas of Open Star Clusters dan heb je in NGC 2215 mag 13 nog gezien, in NGC 2232 mag 11 (volgens deze atlas is trouwens enkel de groep in het ZO de cluster), en in NGC 2396 heb je nog sterren van mag 12 getekend.
    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Bij mij heeft januari het niet gehaald, maar februari is gelukkig goed begonnen.
      Op 3 februari stond ik op de Knardijk en heb de 2215 en 2232 toen ook bekeken.
      Goed gelukt de schetsen en leuk om ze weer te zien zo snel al.
      C11 SCT 28cm f/10, Skytee 2, HEQ5, Intes MK67 15cm Mak, SW mak127

Commentaar

Origineel geplaatst door skyfan Bekijk bericht
        Als ik ze vergelijk met de kaarten in de Atlas of Open Star Clusters dan heb je in NGC 2215 mag 13 nog gezien, in NGC 2232 mag 11 (volgens deze atlas is trouwens enkel de groep in het ZO de cluster), en in NGC 2396 heb je nog sterren van mag 12 getekend.
        Atlas of Open Star Clusters, die ken ik niet. Gaat het om deze?

Dat NGC 2232 minder diep ging lijkt me logisch, door de lagere vergroting. NGC 2215 en NGC 2396 heb ik aan dezelfde vergroting geschetst. De laatste zit wel lager aan de hemel, misschien daarom het verschil.
        Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Dat is hem inderdaad, die atlas is echt een aanwinst voor liefhebbers van clusters. Bij veel clusters staan de sterren tot mag 16 er in getekend., en nagenoeg alle clusters staan er in.
          En ik denk ook dat de lagere stand het verschil maakt. Heb ik ook in Noordwijk ik zie in M47 minder als in M35 om maar een voorbeeld te noemen. En afgelopen zondag kwam ik in Orion tot mag 4,9 (uit de stertelling), terwijl ik boven mijn hoofd haast tot mag 6 kwam.

Commentaar

Origineel geplaatst door skyfan Bekijk bericht
            Dat is hem inderdaad, die atlas is echt een aanwinst voor liefhebbers van clusters. Bij veel clusters staan de sterren tot mag 16 er in getekend., en nagenoeg alle clusters staan er in.
            Wat is de meerwaarde van het boek t.o.v. een planetariumprogramma?

Commentaar

Tsja, dat is heel persoonlijk. Ik heb zelf veel liever een boek in handen dan een computerscherm, maar er zijn ook genoeg mensen die met een mobieltje bij hun telescoop willen zitten. Ik niet.
              Als ik bv NGC 1893 in Guide opzoek, dan neemt die op level 9 al het hele beeldscherm van mijn laptop in beslag, en toont hij sterren pas tot mag 14, die dan ook nog hele kleine puntjes zijn, Dat lijkt me op zo'n telefoonscherm al helemaal niks. In de atlas is het een klein plaatje, maar wel met mag 15 sterren. Maar misschien zijn er nog andere telefoonprogramma's die dat beter doen.

Commentaar

Nice dat je deze drie open clusters nog hebt kunnen meepikken in januari. De schetsen zijn weer mooi!
                16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope
                High earth, deep sky.

Commentaar

Werken...
                X