Announcement

Collapse
No announcement yet.

Schets: Sh2-142 - The Wizard Nebula

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Schets: Sh2-142 - The Wizard Nebula

Tijdens de tweede nacht van de Grandpré astroreis stond het sterrenbeeld Cepheus hoog aan de hemel - condities en transparantie ware ideaal om de zwakke nevelflarden van Sh2-142 rondom de sterrencluster NGC 7380 te bestuderen. Gebruik van een UHC filter gaf reeds de mooie driehoekige gloed die over de stercluster heen lijkt te zweven. Echter met OIII filter werden er duidelijk donkere vlekjes binnenin de nevel zichtbaar en bij aandachtig kijken zijn kleine heldere patches aan de oostelijke rand te ontdekken. Verder naar het zuiden is een ijle, grote nevelboog te zien die zich in twee lijkt te delen en die wat mottled lijkt bij de aanhechting met de heldere nevelstructuur.
    Een écht typisch object voor een donkere hemel.

Ook hier werd ruim een uur waarneemtijd aan besteed om de vele fijne details op papier te schetsen. De zwakste sterren uit de cluster heb ik niet op schets gezet, want die verdwenen door de smalbandige OIII filter. Toegegeven … dat spaart ook wat waarneemtijd voor andere objecten - en geeft op schets alle aandacht aan de nevel.

Click image for larger version  Name:	DS1497_Sh2-142_detail.jpg Views:	1 Size:	1.12 MB ID:	1398693

Het was me nooit duidelijk waarom dit nevelcomplex de Wizard Nebula wordt genoemd. Echter bij het uitwerken van de schets valt me een langwerpig gezicht (nogal akelig) met een soort dreadlock-achtige lange haren op. Zou dit de verklaring voor de populaire naam zijn?
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Wow! Wat een verrasing dat die zo goed visueel haalbaar is!

Ik denk dat de naam uit de fotografische resultaten komt, ik zie er soms een handje in, en een soort pinnemuts
    Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. Mounts: iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro. Canon 600D (modded)

Comment

Prachtig! Die nevel wordt duidelijk groter dan doorgaans onder minder goede omstandigheden. En ook is die lange uitloper te zien in de p-richting.
      Kan het zijn dat je bij de heldere plekjes die je tekent ook wel het afgezwakte licht van de stercluster hebt kunnen zien, dat is altijd lastig te onderscheiden van werkelijke neveldelen bij gebruik van smalband filter.

Comment

Sommige heldere vlekjes zijn zeker nevel want ze waren ook met UHC te zien. Mogelijks dat de gloed héél dicht tegen de helderste sterren van reflectie komt, dat heb ik niet specifiek nagekeken op het einde vd schets. Er stond nog véél objecten te wachten op mn waarneemlijst

Comment

Toch knap dat die zwakke (fotografische) nevels ook visueel worden waargenomen
          Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Hoe krijg je toch zoveel details in je tekeningen? Hoedje af!
            Log je waarnemingen op http://www.deepskylog.org/
            457mm f/4.5 Obsession #693 - 350mm f/4.6 zelfbouw Dobson - 200mm f/4 Reisedobson

Comment

Originally posted by wimdemeester View Post
              Hoe krijg je toch zoveel details in je tekeningen?
              Zin in een workshop?
              Het vergt wat handigheid en vele jaren oefenen. Als ik nu kijk naar mijn eerste schetsen ... *iek*.

Comment

Originally posted by TomC View Post
                Zin in een workshop?
                Het vergt wat handigheid en vele jaren oefenen. Als ik nu kijk naar mijn eerste schetsen ... *iek*.
                Altijd zin in een workshop, maar eerst de tijd vinden...
                Log je waarnemingen op http://www.deepskylog.org/
                457mm f/4.5 Obsession #693 - 350mm f/4.6 zelfbouw Dobson - 200mm f/4 Reisedobson

Comment

Working...
                X