Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schets: extragalactische ster in M33

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schets: extragalactische ster in M33

Enkele weken geleden deelde ik een schets met sterren die tot M31 (zouden) behoren. Er is echter wel wat discussie of het geen voorgrondsterren zijn. Gelukkig is er een ster van M33 waar geen discussie over is

De ster, met de ronkende naam B 324, is een lichtsterke blauwe variabele met een schijnbare magnitude van 15,2. De bekendste LBV is Eta Carinae. Dit type ster zendt 250 000 tot 1 miljoen keer zoveel licht uit als onze eigen zon. Gelukkig maar, want anders zou ik m in de 30 cm niet kunnen spotten. B 324 ligt ingebed in het H-II gebied IC 142. Visueel zag ik met perifeer zicht afwisselend een zwakke nevel (IC 142) of een stellair object (B 324), maar nooit beide samen. In werkelijkheid is de nevel langwerpig en ligt de ster op de rand van de nevel.

Op de schets staan alleen de sterren die nodig waren voor de (eenvoudige) starhop vanuit NGC 604. De nevel van M33 heb ik in al mijn luiheid er ook niet opgezet

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 604 IC 142 B 324 afgewerkt 600.jpg views: 1 grootte: 73,8 KB id: 1398291
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Leuk dat je er, op verzoek, nog even op terug komt.
    Toch best bijzonder dat je zo'n individuele ster buiten ons eigen sterrenstelsel kunt zien. Bedankt voor het delen, mooie waarneming!

Commentaar

Leuk! Ik wist dat je op zoek was naar "een specialleke", had ik precies geweten waar te kijken, dan had ik die week ook nog eens kunnen proberen.. Volgende keer mss

Nu een exoplaneet?
      Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. Mounts: iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro. Canon 600D (modded)

Commentaar

Ondanks de luiheid, is het een leuke waarneming en schets. Inspirerend om dit zelf ook eens te doen.

Commentaar

Heel uitzonderlijk, een enkele ster in M33 zelf. Ja, dat lijkt mij ook een speciale waarneming om trots op te zijn.
          Bedankt!
          Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
          Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Knap! Lekker details en sterren waarnemen in de halo van een ander sterrenstelsel!
            Log je waarnemingen op http://www.deepskylog.org/
            457mm f/4.5 Obsession #693 - 350mm f/4.6 zelfbouw Dobson - 200mm f/4 Reisedobson

Commentaar

Cool. Nog leuker is dat je het neveltje er ook bij kan zien. Soort van blinking extragalatic nebula.
              What where the skies like when you were young?

Commentaar

Dat is een toffe waarneming Jef! Een paar dagen eerder zag ik de ster ook duidelijk in het neveltje staan, mede aangespoord door jouw topic van NGC 206 om ook eens een extragalactische ster waar te nemen. B 324 is een niet-alledaags object.
                16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / Vixen 60mm refractor / 15 x 70 bino op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Commentaar

Heel fijn dat je dit gepost hebt.
                  Vooral ook de link naar het S&T-artikel is erg bruikbaar.
                  Goede inspiratie om dit object te bezoeken.
                  Afgelopen donderdag bestudeerden we dit gebied met de grote Newton. Makkelijk te vinden dankzij de grote driehoek.
                  We konden inderdaad een heleboel extragalactische sterren ontwaren. Wat cool !
                  En ik vind het knap hoe je zoveel nog er uit kon halen met een kleinere telescoop.
                  Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro Bekijk bericht
                    We konden inderdaad een heleboel extragalactische sterren ontwaren. Wat cool !
                    Super. Kwam er nog eentje qua magnitude in de buurt van B324 of waren ze allemaal zwakker?
                    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Even dit draadje opschudden. Gisteravond was het tussen de wolkenvelden zeer transparant in Noordwijk. Met mijn nieuwe ES 17 mm LER in de Mewlon 210 kon ik perifeer de twee sterretjes, waarvan er een B324 was, zien. Leuk om zo ver te kunnen kijken! Het was me eerder niet gelukt, maar m33 stond nu lekker hoog en boven de donkere duinen.
                      Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Werken...
                      X