Announcement

Collapse
No announcement yet.

De eigenaardige vorm van NGC772

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Meer info over NGC 772 en de objecten in zijn omgeving kun je hier vinden:

http://www.deepskyforum.com/showthre...cordant-Quasar
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

Ja, bij mij staat die eerste ook als streepvormige verheldering in de schets, bij Oetie meer als een ovaal gebiedje (maar ik had nu eenmaal vrij goede seeing). De tweede was bij mij eerder een langgerekte vlek, en komt overeen met de twee vlekjes vrij ver in de arm en alles ertussen.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Duidelijk: Deze gaat zaterdag opnieuw.
        Spuit 9 op zijn minst...
        16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Neem dan gelijk ff die "quasar" mee die er vlak naast staat :-P

Maar ff serieus, het is echt een prima schets. Je zet erop wat je ziet en dat is altijd persoonlijk en hoeft niet altijd te kloppen met wat er echt staat. Je ziet het zoals je het ziet en dat is het. Soms is het moeilijk om vlekjes van puntjes te onderscheiden en dat hangt van veel dingen af (gebruikte optiek, of je moe bent of niet, vergroting, transparantie, andere weersomstandigheden, etc).
          50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

Zaterdag overnieuw idd; ik heb deze in Grandpre bekeken maar er is dus evt. meer te zien ; goede schets dus!
            C11 SCT 28cm f/10, Skytee 2, HEQ5, Intes MK67 15cm Mak, SW mak127

Comment

Originally posted by wvreeven View Post
              EDIT wacht ik heb geen gelijk. Zo te zien is dat flufje links van de ster op de tekening van Oetie een dubbelster die er mogelijk een beetje wazig uitzag.
              Neen hoor, die aanzet van de arm is echt wel helderder. Misschien dat het dubbelsterretje wat meehelpt, maar dat hele deel van de arm is wat helderder, vrij ver voorbij het gebied van het dubbelsterretje.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Quasars zijn saai

Maar thnx voor de geruststelling, Teus. Ik vind wel dat het moet kloppen maar besef ook wel dat het altijd een interpretatie is.

Maar eens een topicje starten voor zaterdag dan ^_^
                Spuit 9 op zijn minst...
                16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Deze komt dus met stip op de waarneemlijst voor zaterdag
                  16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 15 x 70 bino op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Het gegeven dat je schetst wat je ziet - en niet laat verleiden tot wat er ze zien zou zijn, maakt dit een supergave schets!!
                    Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Klopt. Ik zette er mijn schets naast omdat ik vermoedde at alvast voor één vlekje (die van de arm) Oetie net schetste wat ze wel zag aan de verkeerde kant van het sterretje. Dat ander vage vlekje, da's een mysterie.

Comment

Working...
                      X