Announcement

Collapse
No announcement yet.

NGC 6543; the Cat's Eye Nebula

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

NGC 6543; the Cat's Eye Nebula

De Cat's Eye Nebula, een prachtig object, zeer helder en zelfs bij hoge vergroting blijft nog wat van de blauwe kleur zichtbaar die op lage vergroting onmiskenbaar is. Ik probeer door te vergroten, maar kom niet verder dan 362x, nog hoger en het beeld wordt aanmerkelijk slechter. Maar ook in de 5mm laten zich na enige tijd kijken wat details zien. Allereerst de centrale ster. Deze is helder! Nog meer dan je in eerste instantie zou denken omdat hij niet afsteekt tegen een donkere hemel, maar tegen de heldere gloed van de nevel. De nevel zelf is ovaalvormig (zeker niet rond) en bij perifeer kijken zelfs wat ruitvormig. De nevel is niet egaal, maar er is vaag structuur zichtbaar. Rond de centrale ster is een donkerte te zien, vooral er linksonder, maar ik vind het lastig inschatten hoe groot deze "holte" is. Makkelijker is de krul aan de rechterzijde of eigenlijk meer een donkere inkeping in de nevel. Aan de linkerzijde is hier ook een vermoeden van, maar blijft het toch meer bij wat extra zachte neveligheid buiten de heldere ovaal. Mooi om te zien hoe er na langdurig turen toch langzaam details tevoorschijn komen... Het object is prima te zien zonder filter en ook mooier naar mijn smaak omdat de heldere centrale ster zo behouden blijft.

Rechtsboven de Cat's Eye is nog IC 4677 te zien (zelfs zonder filter); een komeetvormig wolkje, maar alleen perifeer.

Click image for larger version

Name:	NGC 6543.png
Views:	1
Size:	217.4 KB
ID:	1393691
    16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 15 x 70 bino op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Wauw zeer knappe waarneming! Dat donkere detail rechtsboven is intrigerend - daar zit inderdaad structuur tussen de centrale kraag en de twee buitenste concave bogen. Goed gezien!

Zou je op een volgende nacht met topseeing, deze nevel een extra bezoek geven en nog verder vergroten? Ik denk dat je nog meer detail kan herkennen.
    Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Die IC als 'bijvangst'... Heel knap weergegeven op je schets! Had je het niet vermeld, je zou denken aan een artefact bij het scannen!

was dat trouwens een gelukkig toeval? Of wist je dat hij er stond?
      Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, Meade 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, NEQ-6 pro mount, Canon 600D (modded)

Comment

Ernstig mooie schets weer! En ik ben het me je eens, zonder filter is deze mooier.

Comment

Mooie schets van dit object met die opvallend heldere centrale ster, komt heel goed overeen met wat ik zag bij jou door het oculair.
          C11 SCT 28cm f/10, Skytee 2, HEQ5, Intes MK67 15cm Mak, SW mak127

Comment

Bedankt heren, ik ben wel benieuwd welke details er nog meer komen bovendrijven bij echt goede seeing, maar tijdens zo'n zeldzame nacht is het lastig kiezen op welk object je los wilt gaan

Die IC was alleen filterloos te zien als je de exacte positie wist. Met UHC en zeker met OIII kon je er echt niet meer omheen.
            16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 15 x 70 bino op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Meesterlijk weergegeven, en heel leuk die subtiele IC ernaast. Ik blijf genieten van je kunstwerken
              16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope
              One star at your side is better than 10^24 in the universe.

Comment

Knappe schets!
                Log je waarnemingen op http://www.deepskylog.org/
                457mm f/4.5 Obsession #693 - 350mm f/4.6 zelfbouw Dobson - 200mm f/4 Reisedobson

Comment

Weeral een mooie!
                  Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Working...
                  X