Announcement

Collapse
No announcement yet.

Schets: NGC 6811 - Hole in a Cluster

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Schets: NGC 6811 - Hole in a Cluster

Intussen twee jaar geleden was NGC 6811 het object van de maand - zie klik
    Mijn vorige waarneming van deze mooie cluster dateert van het vorige millennium met een gehavende 15cm Mak; dringend tijd om deze eens goed onder de loep te nemen met de 16" Alkaid.

Bij lage vergroting is deze stercluster echt opvallend in een fijn sterveld: de cluster zelf bevat wat gematigd heldere sterren, terwijl de wijdse omgeving heel wat heldere diamanten toont. Het is echt een mooi fuzzy wolkje van puntjes met - inderdaad - centraal een donkere holte waarin minder sterren staan. Dan wordt het zoeken naar de optimale vergroting, niet simpel bij dergelijke clusters. Uiteindelijk wordt de schets bij 200x vergroting gemaakt om de vele fijne zwakkere sterretjes ook ordelijk op papier te zetten.
    Als toeschouwer bekijk je deze schets feitelijk het best op 1 meter afstand dan komt hij het best tot zijn recht.

Click image for larger version

Name:	DS1477_NGC6811_detail.jpg
Views:	1
Size:	1.11 MB
ID:	1389079
    Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Ik zie - op een meter afstand - eigenlijk drie holtes...
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Klopt - hij had wat van een butterfly vorm. Zo zie je dat een detailstudie weer een andere indruk oplevert.
      Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Ik vind hem prachtig
        Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Hij is heel mooi weer!
          Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
          Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Mooie tekening heel gaaf

Comment

Leuk te lezen dat ook "gewone" sterclusters in de smaak vallen! Dank je.

Comment

Deze blijft bij mij wat hangen omdat het één van de eerste OVDM was die ik “bewust” ben gaan waarnemen. Je geeft hem goed weer naar hoe ik hem herinner, al denk ik dat je materiaal je in dit geval wat tegenwerkt, want bij lage opening komt de donutvorm er toch duidelijker uit. Maar dan los je hem niet zo ver op als jij nu doet, natuurlijk.
                Maar wel een mooi voorbeeld van hoe een object totaal anders kan beleefd worden: voor elk wat wils: zowel met een bescheiden kijker als met top-optiek.
                Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, Meade 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, NEQ-6 pro mount, Canon 600D (modded)

Comment

Working...
                X