Announcement

Collapse
No announcement yet.

Schets: bolhoop M10 vs. M12

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Schets: bolhoop M10 vs. M12

De grijze zomernachten zijn minder geschikt om naar zwakke deepsky pluisjes te gaan zoeken. De juiste objectkeuze maakt het wel boeiend - bolhopen hebben weinig last van de iets minder donkere achtergrond en tonen een weelde aan detail.

In mei werd Messier 12 al waargenomen, uitgebreid bestudeerd en de schets verscheen in het OvdM topic. Vorig weekend was het voldoende helder Ún had ik wat tijd om Messier 10 onder de loep te nemen en de subtiele structuren op papier te zetten.

Click image for larger version  Name:	DS1462_M010_detail.jpg Views:	1 Size:	1.14 MB ID:	1385701

Er zijn opmerkelijk veel verschillen met zijn nabije buur Messier 12: stuk helderder, ronde brede kernzone, een diagonale golvende ketting dwars door de kern en in zijn totaliteit groter in diameter.

Click image for larger version  Name:	DS1460_M12_detail.jpg Views:	2 Size:	1.04 MB ID:	1385702

Als je me dan toch een favoriet moet laten kiezen : Messier 12 was leuker door de lange sterkettingen en afwisseling met donkere banen in de halo.
    Last edited by TomC; 12-07-18, 19:39. Reason: Typo correctie
    Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Mooie schetsen en inderdaad, een groot verschil tussen de twee. Jouw M12 vertoont grote gelijkenissen met mijn ruwe schets van gisteravond, M10 hoop ik een dezer dagen aan te kunnen pakken. Mooi dat je ook nog wat hebt kunnen doen deze mooie heldere periode!
    16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 15 x 70 bino op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Prachtige vergelijking
      Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Heel mooie schetsen!
        Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
        Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Fantastisch! Nog steeds #teamm10 trouwens
          Spuit 9 op zijn minst...
          16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Supermooi weergegeven, alsof ik weer door mijn oculair zit te kijken. Inderdaad, die rij heldere sterren door M10 en de donkere lanen in M12 met die heldere kern. Magistraal.
            16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope

Comment

Knappe schetsen, maar dat zijn we gewoon natuurlijk!
              Log je waarnemingen op http://www.deepskylog.org/
              457mm f/4.5 Obsession #693 - 350mm f/4.6 zelfbouw Dobson - 200mm f/4 Reisedobson

Comment

Originally posted by wimdemeester View Post
                maar dat zijn we gewoon natuurlijk!
                Het is al zo ver gekomen dat ... gisterenavond een waarneemsessie met Jef De Wit en M14 op schets gezet. Zijn reactie: "...is dat alles?"
                Tsjahhh.

Nog kandidaten voor #teamm12 om oetie te overtuigen van kamp te wisselen?
                Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Gaat nie gebeuren! M10 is veel eleganter en sprankelender! Ik ga alvast een spanbord bouwen
                  Spuit 9 op zijn minst...
                  16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Zoiets?
                    Click image for larger version

Name:	M10.jpg
Views:	1
Size:	33.2 KB
ID:	1385766

Comment

Waanzin alweer!

Ik kan niet wachten om ze zelf ook eens te vergelijken. Als ik hier puur op de schetsen zou afgaan, vind ik M12 wel mooier.
                      Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, Meade 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, NEQ-6 pro mount, Canon 600D (modded)

Comment

Heel mooi gemaakt! Vannacht kwamen die vermaledijde wolken weer net nadat ik alles had opgesteld, dus maar heel even kunnen kijken naar M 10 en M 12 . In de Tak leek M12 heel erg op de schets van Tom, met al die mooie sterketens, en heel veel sterretjes in de ophelderende binnenzone. M10 was wat minder uitbundig met heldere sterren, maar de oplichtende binnenzone was helderder, en liet ook wat opflitsende sterretjes zien. Het was helaas nog niet helemaal donker, maar volgende keer ga ik er meer tijd voor nemen.
                        Wel even de centrale ster van M 57 kunnen zien, plus een ster van mag 15.7 met zekerheid, en misschien 161, maar dat was twijfelachtig, en de bewolking werd steeds erger, helaas.
                        Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Working...
                        X