Announcement

Collapse
No announcement yet.

Schets: Jupiter 13 juni

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Schets: Jupiter 13 juni

Een eerste hernieuwde poging voor een schets van onze grootste gasreus. De seeing was niet best en vooral ... vreselijk veel floaters in mijn oog.

Soit. Hier het resultaat - ruw van achter het oculair.

Click image for larger version

Name:	20180614_002528.jpg
Views:	1
Size:	3.64 MB
ID:	1382716
    -- Objects on sketch are fainter that they appear --

Nou, ik vind het allemachtig knap hoor! ik weet niet of ik wel eens zoveel detail heb weten te zien met mijn ED80... Petje af!

Die floaters, ja dat is altijd lastig, vooral met zo'n kleine uittrede pupil. Vaak kruipt er eentje precies voor de planteetbol, en floep: weg details. Even een keer met het oog draaien wil dan nog wel eens helpen (tot de volgende in de weg zit natuurlijk...).
    Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Comment

Een heuse Planeetschets met de P van TomC. Foei, veel te mooi. Lees ik er overheen of heb je de vergroting er niet bijgezet? Die zal aan de hoge kant zijn met die floaters en dus kleine uittreepupil?
      16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope
      Even light does not travel faster than itself.

Comment

80mm f/7: 560mm brandpunt? met 2.4mm oculair geeft dit 233x

Aardig!

Ik kreeg met mijn 12" niet zoveel te zien Enkel de twee donkeren banden en die donkere knoop, boven de bovenste donkere band zat nog een uitgesproken witte lijn. Maar dat was het dan ook.
        Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. Mounts: AVX, NEQ-6 pro, IEQ45 pro. Canon 600D (modded)

Comment

Ruw van het oculair? Dat is heel gaaf! Een weelde aan details, knap hoor!
          Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
          Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Je hebt hem groot en groots neergezet, met veel detail, mooi!
            C11 SCT 28cm f/10, Skytee 2, HEQ5, Intes MK67 15cm Mak, SW mak127

Comment

Knappe tekening en wat een details! Misschien toch eens beginnen overwegen om ook tekeningen van de planeten in DeepskyLog te laten toevoegen... Nu nog de tijd vinden natuurlijk.
              Log je waarnemingen op http://www.deepskylog.org/
              457mm f/4.5 Obsession #693 - 350mm f/4.6 zelfbouw Dobson - 200mm f/4 Reisedobson

Comment

Fijne reacties, dank je

De hoeveelheid aan details viel me eigenlijk nog tegen. Aan het begin van de avond (jupiter tegen een blauwe achtergrond) was de seeing rustiger en waren structuren en fijne details beter te herkennen. Mjah je denkt "straks wordt dat nog beter" en dan heb je prijs natuurlijk... Dat is ook de reden van de grotere tekencirkel - ik had meer details verwacht.

Een 80mm doubletje laat echt héél veel mooie dingen zien op Jupiter. Je hebt geen groot lichtkanon nodig. Daarentegen mn C11 tubus binnenshuis was serieus aant mokken dat 'ie niet naar buiten mocht verslagen door het gebruiksgemak van een kleine refractor.

Indien het de komende dagen helder wordt met goede seeing, doe ik nog een poging.

Comment

Beste Tom,
                  Echt bijzonder zoveel details met een 80mm. Je hebt het over floaters in de je oog. Bedoel je daar zogenaamde mouches volantes mee? Dat zijn slietjes in het oogvocht die hinderlijk kunnen zijn.
                  Ik heb daar ook last van in beide ogen. Eerst dacht ik :er zit vuil op de spiegel maar het zit toch in mijn oog (ik zag nl. een vrij scherp beeld van zo'n floater in het grote onscherpe beeld van de planeet ver uit focus). Ik bezit een 80mm MEGREZ van William Optics. Die toch maar eens inzetten.
                  René

Comment

Dat vind ik toch best veel detail met een 8 cm

Wat was het effect van de Neodymium?
                    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Alweer een fraaie Jupiter, ze blijven maar komen! Mooi resultaat en ook lekker groot
                      16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 15 x 70 bino op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Effect van neodymium zou ik niet kunnen zeggen. Kheb 'em vanaf start gebruikt.

marrj inderdaad die bedoel ik. Ze hinderen serieus als je fijne details zoekt op een felle jupiterschijf. Wat je ook doet: oog bewegen, knipperen, hoofd schudden ... ze komen terug op dezelfde positie gedreven. Irritante krengen. Vooral juist dat ene goeie moment van seeing. Floep. Aaagh. Kreng.

Leuke hobby, hoor

Comment

Originally posted by Jef De Wit View Post
                          Dat vind ik toch best veel detail met een 8 cm
                          Hier kan ik het helemaal mee eens zijn: veel gezien in de 80mm.

Comment

Working...
                          X