Announcement

Collapse
No announcement yet.

GRS Jupiter 10 juni 2018 Schets

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

GRS Jupiter 10 juni 2018 Schets

Wat ik al eerder opmerkte heb ik hier toegepast. Het beeld lijkt naar mijn bescheiden mening net een fractie fraaier zonder 90 graden tussenglas. Of dat nou in de vorm van duur zenitprisma of supergladde zilverspiegel is... Ook de ADC liet ik op het reservebankje liggen. Alles in het werk gesteld om bij de 180 malige vergroting en mistige horizon toch maar zoveel mogelijk licht binnen te slepen. De transparantie was niet zo best, de see´ng een stuk beter.

Het betekende wel dat ik op een laag krukje moest zitten, tikkeltje plaatsje nekkramp. Maar met die laagstaande objecten valt dat nog wel mee.

10 juni 2018
    00.00 u. MEZT
    120 /900 Evostar
    150X met een Fujiyama 6 mm oculair
    180X met een Pentax XO5

Click image for larger version  Name:	DSC02711 - kopie (640x428).jpg Views:	1 Size:	21.1 KB ID:	1382417

Hieronder een voorschets.

Click image for larger version  Name:	IMG_0510 (497x640)voorschets 2.jpg Views:	1 Size:	57.0 KB ID:	1382432
    Last edited by John Baars; 10-06-18, 18:13. Reason: typo
    Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Heel mooie tekening met fijne details, leuk ook dat je de GRS van kleur hebt voorzien. De bol lijkt net wat teveel afgeplat te zijn, maar ik kan me vergissen.
    16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 15 x 70 bino op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Meesterwerk!
      De grs vraagt om kleur inderdaad, misschien toch ook eens kleurpotloden aanschaffen.
      C11 SCT 28cm f/10, Skytee 2, HEQ5, Intes MK67 15cm Mak

Comment

Hele vette schets dit, erg fraai
        Tsjonge, ze worden steeds mooier hier op AF.
        16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope
        I'm starlit from the side | www.remranger.com

Comment

Tjah. Vakmanschap. Prachtig weergegeven. De kleur van de GRS lijkt me een tikkie te oranje, maar het mag wel vanuit estetisch perspectief.

De preceding (p) verschijnt ook hier op een schets, leuk!!
          Het wordt tijd dat ik ook terug eens een jupiter schets maak. Is een eeuwigheid geleden...
          Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Fraaie tekening,mooi kleuren,heldere details

Comment

Ondanks de lage stand van Jupiter pers je er toch behoorlijk detail uit en bovendien mooi weergegeven
              Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Prachtige tekening John.

Uit je tekst begrijp ik dat je de ADC eruit hebt gelaten. Hoe rijmt dat dan met het verhaal dat je bij de huidige lage stand dan enkel bouwmarkttelescopenkwaliteitbeelden kunt verwachten? Dan had je bij deze waarneming een kwalitatief behoorlijk goede bouwmarkttelescoop tot je beschikking!
                SW 180mm Maksutov, Lunt/APM 152mm ED, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
                Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Comment

GuusGilein
                  De opmerking over de bouwmarktkijker was niet van mij. Zie https://www.astroforum.nl/forum/inst...adc-experiment post 6. Ik vond hem wel grappig, dat wel.

Het is natuurlijk duidelijk dat ik met ADC atmosferische dispersie had kunnen corrigeren. Op 10- 06 zag ik tijdens schetsen die dispersie dan ook. Zoveel mogelijk fotonen vangen leek mij belangrijker op dat moment dan dispersiecorrectie, dus zo min mogelijk glas ertussen. Kwestie van een keuze maken. Ik heb de ADC, prisma en barlow er wel even tussen gehad, maar met de mistige horizon als extra handicap leek het helderder zonder die hele trein ertussen. Overigens was de see´ng wel redelijk.

Deze bouwmarkttelescoop is gelukkig van prima kwaliteit​​​​​​​
                  Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
                  Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Prachtige schets, John! Zelf heb ik idd ook de ervaring dat het weglaten van zo veel mogelijk glas, een stuk helpt.

Leuk dat je je eerste schets ook hebt geplaatst; work in progress, zullen we maar zeggen. Kijkje in de keuken; bedankt!
                    C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

Mooie schets! Knap gedaan met de genuanceerde kleuren.

Comment

cloudbuster

Hij is inderdaad iets te plat. Op mijn scherm enkele millimeters te plat.

Comment

Beste John, ik wordt vrolijk van zo'n tekening. Het is toch wat je werkelijk ziet en dat doet mij meer dan een foto hoe mooi die ook kan zijn. Ik kijk ook altijd eerst visueel maar start dan al snel, soms met tegenzin, met de camera. En dan komt er de laatste tijd een resultaat uit dat niet beter lijkt dan ik visueel zag. Het kan liggen dat ik niet zo goed werk met firecapture. Vanavond probeer ik sharpcap maar wie weet een tekening. Alleen mijn zicht is wel minder door beginnende staar en nogal veel slierten in het zichtveld. Daar moet ik dan omheen kijken. Maar het blijft boeiend dat visuele beeld en inderdaad door de lage stand kun je zonder hoekspiegel kijken. Zowat het enige voordeel van de lage stand.
                          RenÚ

Comment

marrj
                            Beste marrj,
                            Na een aanvankelijke visuele periode is er een tijd geweest dat ik altijd startte met analoge fotografie. Totdat ik tot de ontdekking kwam dat ik hele avonden stond te [censuur] met alle in's and outs, ups and downs die erbij kwamen kijken. Zonder ervan genoten te hebben. Want ik had immers nauwelijks iets gezien.......ja, een volgster op een dradenkruis......zelfs de ontdekking dat digitale fotografie verder kwam, kon mij niet meer op andere gedachten brengen. Ik keerde terug naar de moederschoot van de amateurastronomie: de visuele waarneming.
                            En ik geniet er met volle teugen van!

Mensen mogen het volstrekt met mij oneens zijn. Helemaal goed. Ieder zijn meug!

Comment

Mee eens John. Ik ben ooit in de ban geraakt van planeetwaarnemingen van Paul Doherty. Zijn tekeningen zijn een genot om te zien. Allemaal in een mooi boek : Atlas of the Planets, 1980

Comment

Working...
                              X