Announcement

Collapse
No announcement yet.

Schets: Kerstboom met nevel (NGC 2264 + Sh2-273)

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Schets: Kerstboom met nevel (NGC 2264 + Sh2-273)

Begin deze week kregen we een eerste heldere nacht aangeboden en op maandag 5 februari stond ik ook buiten met de 41cm Alkaid dobson. Eerder op de avond had ik al een leuke observatie gemaakt van NGC 1514 (klik) en het volgende object op mijn lijst was de Christmas Tree Cluster NGC 2264. Deze sterrenhoop had ik vroeger al eens op schets gezet en ik was benieuwd of een grotere spiegel iets meer zou tonen bij deze cluster... awel ja dus. Tot mijn verbazing was het beeldveld gevuld met een ragfijne nevel die over de heldere sterren heen leek te hangen. Eerste reflex was kijken of er mogelijks dauwvorming was op m'n vangspiegel, neen dus. Bovendien bleef de gloed op zijn positie hangen als ik het beeld bewoog: verder van de cluster werd de achtergrond terug donkerder.

Het verhaal werd nog mooier toen ik met filters ging experimenteren. In de IDSA stond namelijk aangegeven dat de nevel het best met H-bta te zien is. Dus ik draai m'n Astronomik H-bta op de Panoptic 27mm en zet de waarneemkap extra strak op m'n hoofd om maximaal contrast te bereiken. Maar goed dat ik nog niet op mn stoel zat ... allemachtig: perifeer doemen er details op in de gloed. * iek * Ik vraag Jef even om mee te komen kijken en hij bevestigt de algemene gloed, de heldere vlekjes rondom de 'stam' en ook de grootste donkere veeg dwars doorheen de dennenboom.
    Ik voel me terug als een klein kind, zo gelukkig met mijn 16" kijker en ik neem uitgebreid de tijd om onderstaande schets te maken. Het hele gebied is subtiel doorsneden met ijle diagonale veegjes gloed, afgewisseld door donkere zones. Onderin de kerstboom zitten twee heldere nevels en ook bovenin de top zit een boogvormige gloed. Het totale complex staat in de catalogi als Sh2-273 en ook gekend als de Fox Fur Nebula. Er valt inderdaad iets over te zeggen, een gestreepte vacht.

Click image for larger version

Name:	DS1402_NGC2264_detail.jpg
Views:	1
Size:	1.12 MB
ID:	1368741

In dit gebied is ook de beroemde "Cone Nebula" te vinden: bovenin de top van de kerstboom. Ik doe mijn uiterste best om de contouren van deze donkere nevel te vinden, met H-bta, CLS en ook zonder filter ... helaas - ik slaag er niet in om een wigvormige gloed te zien. Nouja de rest van de nevel maakt vl goed, dit is een verrassing van jewelste.

Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Een schets om bij weg te dromen... je hebt de nevelflarden prachtig weergegeven en het verschil in de helderheid van de sterren is ook zeer goed gelukt. En dat vanuit de tuin! Kan niet wachten om dit gebied ook voor het eerst te bekijken met de 16.
    16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / Omegon Brightsky 15 x 70 op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Als je dit in het echt ziet, stokt de adem in je keel. De schets gaf al bijna eenzelfde reactie.
      Schiedam: Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Evostar 120ED, UK OMC140 op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
      Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Mooi!!! Deze komt terug op de todo lijst!!!

Comment

Ik heb je schets vergeleken met DSS-beelden: indrukwekkend hoeveel overeenkomsten je ziet (alleen een stuk nevel ten NW van de helderste ster heb je gemist)
          Ik zou zeggen dat je de 'cone' toch hebt, alleen niet scherp afgelijnd zoals op foto's (de 'pacman' vorm staat toch mooi op papier). Heb je ook OIII geprobeerd (zie deze waarnemingen op DSL)?
          Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Ik geloof dat ik de volgende keer ook Monoceros weer eens aandoe. Wat is ie weer mooi geworden. Hallucinant.
            16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope
            I'm starlit from the side | www.remranger.com

Comment

Tx voor de reacties.

cloudbuster ​​kben ook erg tevreden over de uiteindelijke schets: mooie combi van sterren, nauwe dubbels, nevelflarden en donkere wolken. De techniek zit ook goed.

Jef De Wit een OIII heb ik niet geprobeerd. Mss ligt daar de sleutel voor de Cone Nebula?
              Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

OMG. Ik zit hier in mijn eentje maar ik zei hardop "WAAAAUUUUUUWWWWWW.... Duuuude...." Wat een kunstwerk man! Geweldig.
                Spuit 9 op zijn minst...
                16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Prachtig gemaakt. De titel "Christmas Tree Cluster" zou het helemaal completeren.

Dat van de zichtbaarheid van de nevels op de geschetse wijze is intrigerend.

Hij staat in de IDSA als nevel wel ingekleurd en zou dan vergelijkbaar kunnen zijn met de IC 434 waarin de paardenkopnevel huist.
                  Toch heb ik hem zelf ondanks meerdere pogingen nooit overtuigend kunnen zien, ook enkele malen met H-beta, maar vruchteloos.
                  Probleem vormen bij NGC 2264 de behoorlijk heldere sterren van het cluster die de waarneming van het ijle nevellicht bemoeilijken, bovendien kan de perifeer zichtbare gloed van niet opgeloste sterren die door het filter verzwakt worden voor verwarring zorgen.

Prikkelend is dat de schets bij een SQM van 19,7 is gemaakt, dat is lang geen "Landhimmel" waar de IDSA op is gebaseerd, al zal het H-beta filter een hoop lichtvervuiling wegdrukken.
                  In ieder geval genoeg om het een volgende keer ook nogmaals te proberen.

Comment

Klopt, ik was ook verbaasd. Eigenlijk was het plan om louter de stercluster mooier en beter op schets te zetten, de nevel had ik niet als doel. Pas toen ik tegoei naar de cluster keek (de eerste sterren stonden al op papier), viel me de zachte gloed op. Daarna de h-beta erbij en -zonder- enig idee waar nevel zat, mn aantekeningen gemaakt. Er zijn wat gelijkenissen met DSS beeld maar ook duidelijke verschillen.

Ook hier lijkt de 16" optiek het verschil te maken. Vroeger heb ik de cluster met een 20cm newton en ook met de C11 bekeken; geen nevel te ontwaren. De extra aperture maakt verschil.
                    Op deepskylog zijn overigens nog enkele (gelijkaardige) waarnemingen van de nevel. Het kan dus wel, blijkbaar.

Comment

Working...
                    X