Announcement

Collapse
No announcement yet.

Krater Hevelius op de terminator

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Krater Hevelius op de terminator

Het was lang geleden dat ik nog eens aan maanschetsen ben toegekomen. Eind mei had ik een Ikea-lamp gekocht op een rommelmarkt om meer licht te hebben bij het schetsen. Het geknoei met (zak)lampen op batterijen was ik beu. Ze hadden in de winter te veel last van de kou. De lamp op 220 V bleek een goede aanwinst. Lekker veel licht en geen afnemende helderheid na verloop van tijd
    .
    Click image for larger version  Name:	lamp 400.jpg Views:	1 Size:	42.8 KB ID:	1363078
    .
    Eerste doelwit van de avond waren de donkere afzettingen (resultaat van asregens) ten noordwesten van de krater Sulpicius Gallus, aan de rand van Mare Serenitatis. Dit Lunar 100 object (nummer 71) was door de kleurverschillen bij hoge maan geen probleem om te zien. Maar door het gebrek aan contrast (zo ver van de terminator) was het niet bepaald een spectaculair zicht... niet de moeite om de schets te posten dus.
    .
    Na het 'wetenschappelijk werk' tijd gemaakt voor een 'pretty picture'. Mijn oog viel op krater Hevelius en zijn twee kompanen: Cavalerius en Lohrmann. Krater Cavalerius, met zijn opvallende terrassen, moet van latere datum zijn dan de grotere broer: hij ligt immers bovenop de noordelijke rand van Hevelius. Op Hevelius was een mooie rille te zien. De volgende keer toch wat meer vergroten, want blijkt dat er nog meer rillen op de kratervloer aanwezig zijn...
    .
    Click image for larger version  Name:	Hevelius Cavalerius Lohrmann afgewerkt 900.png Views:	1 Size:	304.1 KB ID:	1363079
    .
    De tekening (wat effectief getekend is) heeft een lengte van 15 cm, niet zo groot dus.
    Ik heb eerst het kleinste detail dat ik kon zien opgezocht, dat geschaald naar ייn potloodpunt/streep en zo de grootte van de schets bepaald. Dat bleek goed te werken!
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Mooi plaat Jef. Goede tip om zo de schaal te bepalen voor de tekening. Is die lamp niet te fel in wit licht, of gebruik je daar een heel laag wattage voor?
    ''Waarnemen samen beleven''

Comment

Ahh wattage! Hebben we dan over het vermogen van een LED lamp of van een ouderwetse gloeilamp? Het zou fijn zijn als we allemaal over lumen zouden praten. Dat is namelijk een eenheid voor licht.

Om een vergelijk te maken, een gloeilampje van ongeveer 25W geeft 200-300 lumen licht. een LED lampje van 3W geeft ongeveer dezelfde hoeveelheid licht.
      Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | SX 7 pos filterwiel | Astronomik filters | 220mm flat field | PixInsight | SGP

Comment

EdwardP Bij maanschetsen maakt veel licht niets uit, je gebruikt geen nachtzicht. Integendeel, hoe beter je je blad ziet, hoe gemakkelijker het schetsen gaat. De foto overdrijft het licht wel, in werkelijkheid is het wat minder drastisch.
        zwikGeen idee hoeveel lumen de lamp is (ik weet zelfs niet was voor soort lamp het is), ze zat er al in toen ik ze kocht
        Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Met zo'n bak licht kun je nog eens een leuke foto maken van je setup 's nachts

Prachtige schets hoor, je moet toch behoorlijk snel te werk gaan lijkt me voordat de lichtinval al te veel veranderd is.
          16" F3.8 & 10" F4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / Omegon Brightsky 15 x 70 op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Originally posted by cloudbuster View Post
            je moet toch behoorlijk snel te werk gaan lijkt me voordat de lichtinval al te veel veranderd is.
            100% een bepaalde moment weergeven lijkt me zeer moeilijk, tenzij voor iemand met een fantastische visueel geheugen of iemand die zeer snel kan werken. Het opschuiven van de terminator sloop zit dus onvermijdelijk mee in deze schets, al zal de 'schade' gedurende 45 minuten nog wel meevallen.

Comment

Maar per toeval maakte ik de link tussen deze krater en M40. Het is namelijk de 'schuld' van Johannes Hevelius dat er nu een dubbelster in de Messierlijst zit. Meneer Hevelius meende een nevel te hebben gezien, maar toen Messier er naar op zoek ging bleek er enkel een dubbelster te staan. Spijtig dat Messier toen besloot om het 'onding' op te nemen in zijn catalogus... De krater is gelukkig veel mooier!

Comment

Working...
              X