Announcement

Collapse
No announcement yet.

Observeer eens een microlens

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Observeer eens een microlens

Gisterenavond (5/11) – tussen twee buien in – de telescoop in de tuin gezwierd om de microlens in de Stier waar te nemen. Bleek niet zo evident met de maan op een goede 10° afstand. Ik ben de dauwkap binnen moeten gaan halen omdat anders het maanlicht op de spiegel scheen! De starhop is echt gemakkelijk en de microlens was direct zichtbaar als een zwakke ster. Ik schatte de magnitude op 12,4 (aan de hand van een AAVSO-kaartje). De helderheid is aan het dalen, dus snel waarnemen is de boodschap. Vanavond stoort de maan nog behoorlijk (6/11), maar vanaf dinsdag wordt de situatie beter.
    .

Click image for larger version  Name:	TCP J05074264+2447555 afgewerkt 500.png Views:	1 Size:	50.4 KB ID:	1360506
    Last edited by Jef De Wit; 06-11-17, 11:14.
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Hij zal nu snel dalen, proficiat dus dat je deze in deze omstandigheden nog hebt kunnen meepikken.
    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Comment

Gefeliciteerd! Hier was het de hele avond helder maar ander verplichtingen.
      Ik wilde dan tegen middernacht een sterbedekking bekijken en daarna de lens eens opzoeken.

Trekt het zo’n 10 minuten voor de sterbedekking toch niet helemaal dicht zeker...
      Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
      Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Comment

Jij hebt toch de gave om de meest exotische objecten te willen / kunnen waarnemen - respect!
        Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Oeps, kom net terug van Noordwijk, maar ik had nog nooit van die microlens gehoord, heb ik wat gemist? Leuke waarneming!
          @Skyscanner: Die sterbedekking heb ik gezien, eind van de avond ging ik naar de maan kijken en ik zag een ster er achter vandaan komen.
          Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Originally posted by skyfan View Post
            maar ik had nog nooit van die microlens gehoord, heb ik wat gemist?
            Er staat een draadje bij variabelen: https://www.astroforum.nl/forum/visu...ient-in-taurus
            Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Mooi gedaan Jef.
              Mijn telescoop staat buiten klaar maar helaas bewolkt. Hopelijk komt er nog een opklaring ...
              Obsession 18" - Pentax PCF 10x50 - Lunt 60mm Ha B600 met Pressure Tuner

Comment

Een microlens... weer iets nieuws. Knap gevonden (en vastgelegd natuurlijk)!
                16" F3.8 & 10" F4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / Omegon Brightsky 15 x 70 op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Ik denk dat ik de microlens vandaag gezien heb alhoewel ik nog een beetje twijfel met het sterretje dat er zeer dichtbij staat (althans op de 30' zoekkaart van Jef in dit topic https://www.astroforum.nl/filedata/f...0&d=1509701939 - het sterretje SE van de microlens dus.

Weet iemand wat de magnitude is van de microlens (vandaag) en van dat betreffende sterretje?

Comment

Olivier Dan heb je 'm zeker gezien. Volgens mijn planetariumprogramma is het sterretje te ZO mag 14,77. De microlens zit momenteel rond mag 13.

Comment

Bedankt Jef. Blij dat ik dit nu ook gezien heb. Het was jouw waarneming die me inspireerde om er ook achterna te gaan.

Comment

Ik ben eens gaan kijken op Skytools. Op de plaats van de microlens staat er ook een sterrretje, alsook het ZO gelegen sterretje.
                        Was die microlens dan "voordien" als een sterretje te zien?

Comment

Ja, als een ster van ongeveer mag 14 (als ik mij goed herinner).

Comment

Working...
                          X