Announcement

Collapse
No announcement yet.

Schets: Abell 61 - First light met Alkaid 16" f/4.2

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Schets: Abell 61 - First light met Alkaid 16" f/4.2

Twee weken geleden heb ik mijn nieuwe Sumerian Alkaid 16" f4.2 voor het eerst intensief kunnen gebruiken onder een zeer donkere hemel, namelijk in Grandpré.
    Het geluk stond aan onze zijde en alle vier nachten konden we heerlijk observeren, weliswaar bij extreem hoge luchtvochtigheid waardoor lage wolken, mist en condensatie soms voor afleiding zorgden.

Tijdens de eerste twee nachten heb ik puur liggen freewheelen doorheen de zomermelkweg en ervaring opgedaan om de Alkaid goed te bedienen. Terug starhoppen (geen GOTO...) en een 'normaal' beeld zonder zenitspiegel, het was even wennen na ruim 5 jaar met de C11 in het veld. Helemaal nieuw was m'n equatoriaal platform, dat werkt prima maar je moet eraan denken regelmatig de sector in de beginpositie te zetten. Meermaals de starhop mogen opnieuw doen... goede oefening!

Gedurende de derde nacht heb ik me wat meer op zwakke planetaire nevels gestort. Hier zou de lichtkracht van de 410mm hoofdspiegel zijn meerwaarde kunnen tonen. Met de obscure Abell 61 had ik meteen prijs: vorige zomer met de C11 was deze onmogelijk te zien, maar met de Alkaid was hij perifeer onmiskenbaar te herkennen in een prachtig sterrijk beeldveld.
    Het was tijd voor mn eerste schets met de nieuwe telescoop - en deze deel ik graag met jullie allen.

Abell 61 (Cygnus)

Click image for larger version  Name:	DS1375_Abell61_detail500.jpg Views:	1 Size:	133.2 KB ID:	1357377

Details:
    Grandpré (FR) - 23 sep 2017 - 21h04 UT - SQM-L 21.35
    Alkaid 410mm f/4.2 - Delos 10mm (172x - 25 arcm) - Astronomik OIII

De andere schetsen van deze Grandpré starparty kan je binnenkort op deepskylog terugvinden.
    Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Hopsakee, zestien inch olee olee! Gefeliciteerd met deze mooie first light, een betere vuurdoop dan Grandpré kan bijna niet.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Comment

Zeer fraaie schets Tom en gefeliciteerd met je mooie Alkaid! Dat zal inderdaad wennen zijn, ik ben zo ontzettend EQ georienteerd dat ik bijna niet kan sturen met een dobson.
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Gefeliciteerd met je geslaagde first light, dat er nog veel mooie kunstwerkjes zullen volgen
        16" F3.8 & 10" F4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / Omegon Brightsky 15 x 70 op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Knappe tekening, mooi dat het verschil met de C11 zo duidelijk is. Een hele mooie start van je nieuwe serie schetsen, al zie ik dat je gewoon doornummert
          10" F5 Dob+EQP | 102/1000 Refractor+EQ3-2 | 4.5" F4.4 Newton+RRB | 7+10x50 bino
          The brightest star needs no telescope to gaze at | www.remranger.com

Comment

En dat er nog veel meer fotonen gevangen mogen worden in de toekomst

Is dit een nu met een grotere schetscirkel?

ps Mi 4-9 en Abell 78 zijn ook mooie objecten!
            Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Nice, dit is geen eenvoudige om mee te beginnen. Gefeliciteerd met de nieuwe kijker!

Comment

Dit is al de moeite, maar al die dingen die in de C11 wél te zien waren... die toont je Alkaid om vingers en 16 duimen van af te likken
                I don't pretend to understand the Universe - it's a great deal bigger than I am.

Comment

Prachtig getekend; heel mooi! Grote spiegels maken alles beter.
                  C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

Indrukwekkend hoor! Ik denk dat er nog vele zullen volgen.....proficiat alvast!

Comment

Top! Ik kan me voorstellen dat je hier heel tevreden mee bent, maar ook dat je geneigd bent om een hele hoop oude bekenden weer opnieuw op te zoeken!
                      Gefeliciteerd met je nieuwe topinstrument!
                      Schiedam: Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140 op GPDX, Jena 10X50, Gucky
                      Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Leuke reacties, fijn te lezen!

Oude bekenden zullen zeker opnieuw bekeken worden, met hier en daar een schets. Tijdens het Grandpré weekend heb ik alvast een voorproef gekregen van hoeveel extra details de 16" optiek toont. Een verse start van deze hobby!

Jef: deze schetsen werden nog op oude sjabloon gemaakt. Ik had een nieuw ontwerp bij maar dat beviel niet goed in het veld: te grote cirkel voor de Delos. Intussen een update van ontwerp, hopelijk voor in de komende weken te testen.

Rem: de nummering startte in 1995 met mn allereerste schets van M13 in een 114mm Newton. De serie blijft zo netjes verder groeien, iedere schets is uniek en traceerbaar.
                        Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Gefeliciteerd met deze mooie aanwinst! En een mooie schets, ik moet hem ook eens proberen, maar het zal hier niet meevallen.
                          Starhoppen met een dob gaat veel gemakkelijker als met een EQ. Je zult er heel snel aan wennen.
                          Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Working...
                          X