Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eerste maanschetsen van foto's om schetsen te leren als er geen maan is.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Eerste maanschetsen van foto's om schetsen te leren als er geen maan is.

De vakantieperiode was een geschikt moment om met maanschetsen te beginnen. ik heb er al langer belangstelling voor, maar de weersomstandigheden lieten het niet toe om vanuit eigen waarnemingen te beginnen. Na het inlezen in diverse Tutorials en technieken hier op het forum gepresenteerd ben ik begonnen met maanstructuren na te tekenen uit de ''Reiseatlas Mond'.'
    Eerst maar eens kijken of het schetsen wil lukken. Op pad naar een speciaalzaak en een setje pastelpodloden, zwart, drie grijstinten en wit gekocht. Ook de zachtere grafitpotloden, B4, B3, B2, B en nog een H. Wat hulpmiddelen, kneedgum, gummalletje (zo'n dun metalen plaaje met verschllende ingestanste gaatjes), tekenplankje, doezelaar wattenstaafjes en starten maar.

Natuurlijk is het een groot voordeel, als je in alle rust aan tafel kunt ziten en een stimulerend glas wijn er naast kunt zetten. Achter de telescoop wordt het anders. Maar goed, eerst maar eens ervaren of het tekenen lukt. Het is aantal decennia geleden dat ik voor het laatst stripfiguren natekende. De scans zijn niet nabewerkt, ik heb alles hoofdzakelijk met pastelpodloden nagetekend.
    - 16-08-17 Posidonius en Le Monnier, met de locatie van de Luna 21 en Lunachad 2.
    - 19-08-17 Hercules en Atlas met iets noordelijk Keldish er tussenin.
    - 22-08-17 Plato met aan de zuidwestkant Montes Teneriffe en Mins Pico zuidelijk
    - 31-08-17 Gassendi in het noorden en westelijk om Mare Humorum, van noord naar zuid, Mersenius, Cavendish, Liebig, de Gasparis, Palmierie, Doppelmayer, Puiseux, Lee en Vitello.

Binnenkort hoop ik in Kollase schetsen van eigen waarnemingen te kunnen maken.
    Attached Files
    ''Waarnemen samen beleven''

Wow, prachtig werk

Dit niveau haal ik indoor - zelfs met een stimulerend glas trappist - nooit van m'n leven. Dit belooft voor een 'echte' schets achter het oculair. Hoe lang heb je aan zo'n tekening gewerkt?
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Hoi Jef,
      Dank je voor het compliment. Eerlijk gezegd, zitten er wel gemiddeld 4 uur in een tekening, maar het zijn dan ook grote gebieden, van een foto in de Reiseatlas Mond. Ik ben zo nauwkeurig mogelijk gaan proberen na te tekenen, uitproberen en leren hoe je al die structuren op papier krijgt. Eigenlijk wat te veel gedetailleerd aan de gang geweest, dan ik volgens mij met de telescoop moet waarnemen. Maar ja, de routine en snelheid zal nog wel komen. Ik hoop zo snel mogelijk een schets te posten, die ik met telescoopwaarneming heb gemaakt. Ik ben nu nog de laatste hand aan het leggen aan m'n 5e tekening. Archimedes met en stuk Montes Appenninus en Eratosthenes.

Comment

Originally posted by EdwardP View Post
        Binnenkort hoop ik in Kollase schetsen van eigen waarnemingen te kunnen maken.
        Eh, we organiseren het Kollase weekend altijd zo dat er juist geen maan is... Iets met deep sky.

Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Comment

Ja de maan zullen we in Kollase niet zien, dat is bekend hoor , deepsky schetsen is de volgende stap die ik daar zeker wil leren met de schetsers onder ons. Ik heb nog geen deepskyschets kunnen maken.

Comment

Originally posted by EdwardP View Post
            deepsky schetsen is de volgende stap die ik daar zeker wil leren met de schetsers onder ons.
            Als je zo'n mooie maanschetsen kan maken, gaat deepsky geen enkel probleem zijn
            Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Nou, zo te zien gaat dit je goed af. Goed hoor! Natuurtalent? Net als Jef maak ik me geen zorgen over deepsky
              Schiedam: Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140 op GPDX, Jena 10X50, Gucky
              Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Fantastisch werk! Vanaf nu valt alles mee, want hoe verder weg het object, hoe makkelijker het te schetsen is... (daarom waag ik me (nog) niet aan de maan, na Pluto begint mijn comfort zone pas...)

Alleen zullen buiten de elementen hun uiterste best gaan doen om je het schetsen te belemmeren, ben benieuwd hoe je dat ervaart

We want more!
                16" F3.8 & 10" F4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / Omegon Brightsky 15 x 70 op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben. De tekeningen zien eruit alsof je behoorlijk wat tekenervaring hebt. Prachtig!

Vier uur voor één maantekening is iets wat "in het veld" vaak te lang is; de zonnestand en de schaduwen veranderen snel. Ik probeer daarom altijd binnen max. anderhalf uur (hangt een beetje af van de gebruikte vergroting) een tekening klaar te hebben. En omdat je door de telescoop altijd meer details ziet dan je in anderhalf uur op papier kan zetten, moet je eigenlijk van tevoren al een beetje inschatten tot hoe "diep" je kan gaan.

Maan, H-Alpha zon, Jupiter, het blijft altijd een beetje een race tegen de klok als je ze wil tekenen... Hoe meer je kan vergroten, hoe meer details je kan zien, maar hoe sneller ze veranderen!
                  Deepsky is wat dat betreft een verademing, daar kan je desnoods meerdere nachten doen over één schets.
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Comment

Het kunstenaarscollectief hier op het forum neemt epische vormen aan. Veel van de werken die hier de revue passeren zouden niet misstaan in een respectabel museum voor beeldende kunst. Heel erg mooi deze tekeningen.
                    10" F5 Dob+EQP | 102/1000 Refractor+EQ3-2 | 4.5" F4.4 Newton+RRB | 7+10x50 bino
                    The brightest star needs no telescope to gaze at | www.remranger.com

Comment

Dank jullie wel allemaal voor alle complimenten, een stimulans om lekker verder te gaan met astronomieschetsen. Voor mij weer een uitbreiding van de hobby bij het waarnemen.
                      Afgelopen weekend heb ik mijn laatste natekenplaat afgemaakt. Hopelijk als de regen noch eens stopt, kan ik schetsen gaan maken achter de telescoop. Die worden een stuk kleiner van omvang en minder gedetaileerd. Zoals Roel al uit ervaring adviseerd, moet het er toch binnen een uurtje op staan. Dat wordt voor mij keuzes maken in detail. Voorlopig maar veel oefenen om de tekentechniek sneller toe te passen.
                      Rechts boven zie je Archimedes. De twee kleine kratertjes van ca. 3 km omvang ben ik vergeten, zag ik. Oost van Archimedes kom je de markering tegen van de Luna 2 ruimtesonde, die gecontroleerd op het maanoppervlak is ingeslagen. Noordelijk van Archimedes zijn de Montes Spitzbergen te zien. De mare Imbrium geheel in het noorden heb ik niet uitgewerkt. In het westen zie je Timocharis, van daaruit richting Archimedes Beer en Bancroft. Van Timocharis naar het zuiden loop je tegen de moeilijk te tekenen Montes Apenninus aan. Bij de aansluiting richting Eratosthenes en Sinus Aestuum heb ik toch wel wat geimprovisserd. Ik kwam ruimte te kort om alles mee te pakken. Het goed indelen en opzetten van je tekening in het begin is heel erg belangrijk.
                      Nu hoor ik onweer en regen buiten, misschien maar eens een mooie maanfoto van Tivoli pakken en daar wat van tekenen. Dan heb ik in ieder geval al oculairview.
                      Attached Files

Comment

Working...
                      X