Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volle maan? Clustertijd!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Volle maan? Clustertijd!

Deze zomer komen mijn verlofperiodes ongelukkig uit met de storende maan. Maar een heldere nacht overslaan, dat vind ik nu toch echt zonde.

Tijd om eens wat tijd te steken in schetsen maken

Als eerste komt NGC 225, de Sailboat Cluster, aan bod.
    Een mooie, heldere, open sterrenhoop, met niet al te veel sterren, dus een heel dankbaar onderwerp om te oefenen.
    Click image for larger version

Name:	119044.jpg
Views:	1
Size:	928.7 KB
ID:	1347035

vervolgens doe ik een mooiere: M103. Een open, doch geconcentreerde cluster, waarbij de meeste sterren zich binnen een scherpe driehoek bevinden.
    Click image for larger version  Name:	119043.jpg Views:	1 Size:	1.04 MB ID:	1347034

er komt wat sluierbewolking opzetten, en de maan begint duidelijk de achtergrond op te lichten. Het wordt vochtig en ik moet de vangspiegelverwarming aanzetten.

als laatste een pracht van een cluster. Twee, zelfs. De dubbele cluster. NGC 884 en 869
    Al bij al spendeerde ik een uurtje per tekening. Ruw geschetst, gefotografeerd en gecropt op de iPad.
    Volgende week op het werk eens inscannen en kijken hoe ze er uit zien als ik ze verder bewerk...

Click image for larger version  Name:	Photo.jpg Views:	1 Size:	761.8 KB ID:	1347033
    Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet APO, 127mm f/7.5 triplet APO, 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, Canon 600D (modded)

Geslaagde schetsen! Je geeft het karakter van iedere cluster mooi weer: dicht, rijk, vlokkerig, helderheid variatie etc. Vooral de Double Cluster is super ... daar heb ik me nog nooit aan gewaagd.
    Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Comment

Goed herkenbare schetsen, vooral de laatste twee natuurlijk. Knap dat je je aan het dubbelcluster hebt gewaagd, daar gooien velen denk ik toch de handdoek in de ring bij de aanblik van _ZO_ veel sterren. Maar het resultaat mag er zijn!

Is het bewust dat je de schetsen niet inverteert? Of is dat iets dat je nog in een volgende stap wilt gaan doen.
      16" F3.8 & 10" F4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / Omegon Brightsky 15 x 70 op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Goede gelijkenis met de echte sterrenhopen! De laatste twee herkende ik gelijk, zonder naar de titel te kijken. Een ambitieus project om de dubbelcluster met een 12 inch treffend neer te zetten! Maar daar ben je wonderwel in geslaagd. Graag meer hiervan....
        Schiedam: Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140, Celestron C8 op GPDX.
        Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Een nieuwe ster is aan het firmament verschenen. Fraai!
          Ben benieuwd hoe dit er uitziet na inverteren en nabewerken. Dit belooft veel!
          10" F5 Dob+EQP | 102/1000 Refractor+EQ3-2 | 4.5" F4.4 Newton+RRB | 7+10x50 bino
          The brightest star needs no telescope to gaze at | www.remranger.com

Comment

Ik citeer Lifesvr uit een ander topic over zijn schetsen: "Hier blijft het voorlopig nog bij wat kliederen". Helemaal gelogen dus

Gebruikte je potlood of fineliner? Post zeker de ingescande en bewerkte resultaten hier!
            Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Amai, dank u, allen!

Vooral grappig hoe die sailboat niet herkenbaar is. Ik kon me mijn eerste veldschets nog herinneren, en daar was wel duidelijker de scheiding tussen 'zee' en 'boot' op te zien, maar door het oculair zag ik die ook niet meer. Ik heb hem als ik binnen kwam ook meteen gaan checken in Skysafari
              ik had mijn RDF er deze week af genomen om de batterij te vervangen (ik vergeet dat ding altijd af te zetten), dus ik was helemaal niet zeker of ik wel juist zat

waarom ik ze niet inverteer? Uit gemakzucht, eigenlijk ik heb thuis geen scanner, dus moet dat tijdens de koffie op het werk eens doen. En het is altijd een heel gedoe, die nabewerking... Maar ik moet wel zeggen dat ze op papier mooier zijn. Ik zal volgende week eens een poging wagen, en zien waar we uitkomen

Jef: mijn kliederen: een ruwe veldschets op gewoon papier... In een cirkel van 5 cm

Name:	118846.jpg
Size:	63.0 KB
ID:	1347066
              Deze keer was het wel de bedoeling om wat 'degelijker' te werk te gaan om de een of andere reden lukt me dat niet als de omstandigheden goed zijn. Dan moet het vooruit gaan, want er is nog zo veel dat ik moet afvinken

voor mijn veldschetsen gebruik ik tegenwoordig ook fineliner. Het werkt inderdaad makkelijker en je kan de verschillen in sterren mooi aanduiden.

Maar dat is allemaal aan jullie te danken hoor... Het enthousiasme werkt aanstekelijk, en de tips zijn heel goed
              Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet APO, 127mm f/7.5 triplet APO, 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, Canon 600D (modded)

Comment

Eindelijk wat tijd gehad om een beetje te spelen - dankzij de handige how-to van cloudbuster natuurlijk!

Name:	Sailboat cluster 120717.jpg
Size:	55.7 KB
ID:	1348267

Name:	Double Cluster 130717 .jpg
Size:	461.0 KB
ID:	1348268

Name:	M103 130717.jpg
Size:	116.4 KB
ID:	1348269

Comment

Zeker een verbetering
                  Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Working...
                  X