Announcement

Collapse
No announcement yet.

Schets: JnEr1 "Headphone Nebula" in Grandpré

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Schets: JnEr1 "Headphone Nebula" in Grandpré

Vorige maand waren we met een fijne groep waarnemers naar het zuiderse Grandpré getrokken voor enkele zeer donkere waarneemnachten.

Onderstaande schets van de zeer zwakke "Headphone Nebula" in sterrenbeeld Lynx werd op de zaterdagnacht (tweede heldere nacht) gemaakt.
    Voor de gelegenheid werd vanavond eens met GIMP gespeeld om een andere grafische presentatie te oefenen.

Click image for larger version

Name:	DS1341_JnEr1_detailFinish2.jpg
Views:	1
Size:	147.5 KB
ID:	1339810
    Alkaid 16" f/4.2 - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Eventjes wennen, de nieuwe manier van voorstellen
    Mag ik een suggestie doen? Er zit net aan de fieldstop een lichtere hemelachtergrond ring die mij wat stoort. Of bewust gedaan?
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Oeh, dat is even wennen zo'n nieuwe layout van jouw hand... Ik vind hem wel erg mooi! De zwarte omlijsting is echt een pluspunt, hierdoor komt de focus veel meer op het eigenlijke object te liggen. Interessante nevel ook, die zoek ik gauw eens op. Leuk hč, om een beetje met GIMP te stoeien?
      16" F3.8 & 10" F4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / Omegon Brightsky 15 x 70 op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Klopt van die witte ring, dat was me ook opgevallen. Komt doordat het oorspronkelijke sjabloon aan buitenzijde wit is en bij het plaatsen van de zwarte overlay, dit sjabloon een beetje blurry meekomt. Kheb liggen zoeken hoe dit op te lossen, maar mss dat cloudbuster wel wat tips kan geven

De zachte ring stoort me niet, een beetje het experiment opzoeken...

Wat me nu ook meer en meer 'stoort' is de dikte van de sterren. Als je digitaal begint te verfijnen, kan je beter van fijnere sterretjes uitgaan. De bron oorzaak is dat mn sjabloon veel te klein is, waardoor alles na het scannen "uitvergroot" wordt ... dus ook de dikte van sterren.
        Met de komst van mn nieuwe dobson volgt ook een nieuw sjabloon met een veel grotere cirkel. Dan wordt alles (hopelijk) veel verfijnder.
        Alkaid 16" f/4.2 - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Comment

Die ring komt waarschijnlijk van Rem z'n pinklichten

wat een cool object zeg!
          Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet APO, 127mm f/7.5 triplet APO, 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, Canon 600D (modded)

Comment

Hmm, denk dat de dikte van de sterren niet door het kleinere sjabloon komt, maar doordat je de sterren met potlood tekent, klopt dat? Die witte ring kun je laten verdwijnen als je een iets kleinere cirkel dan die in je schets selecteert die je vervolgens aan de buitenzijde "opvult". Dan komt het er ongeveer zo uit te zien:

Click image for larger version

Name:	image_88559 worked.png
Views:	1
Size:	122.1 KB
ID:	1339840
            16" F3.8 & 10" F4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / Omegon Brightsky 15 x 70 op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Ik vind de schets mooi! Misschien dat alleen de letters wat hard overkomen, een tintje grijs zou meer passen bij de grijstinten van de schets.
              Een groter sjabloon zal inderdaad uitkomst bieden voor de grootte van de sterpuntjes.

Leuke waarneming overigens. je bent ze nu aan het uitwerken?

Comment

Aha ok, de cirkel nog kleiner maken, dat helpt. Wel verdwijnen de sterren aan de uiterste rand en dus verlies je een stuk van de schets. Mjah. Voor het experiment wel nuttig om te weten. Toekomstig sjabloon wordt een enkele ronde cirkel op wit papier, geen gedoe meer.

Ook met lettertype en kleur is nog te spelen, tx voor de tip. Grijstint is goed idee!

Is er een manier waarmee je in GIMP de tekstvakken op mekaar kan uitlijnen?
                Wat me ook niet lukte uit de tutorial, was de achtergrond een beetje blauwe tint geven. Hij pakt geen kleur, enkel grijswaarden.

Kben idd de hele berg schetsen van GP april stelselmatig aan het uitwerken, elk vrij momentje een paar extra. Nog niet klaar ...

Comment

Leuke schets! Grappig dat jij hem helemaal rond gezien hebt/. Toen ik hem zag in Kollase door de telescoop van Harro was het echt een koptelefoon.

Over het nieuwe stijltje heb ik niets op te merken, het is dat je het zei... (maar ik ben net wakker)
                  Spuit 9 op zijn minst...
                  12" Meade Lightbridge, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 450D

Comment

Aagh godsamme ik ben iets op de schets vergeten: mijn telescoop!!

Comment

En het is een "nebuba" ipv nebula , back to the drawing board

Comment

Mooie plaat hoor Tom, fraai getekend!

Gebruik je layers voor de verschillende onderdelen van de schets? Bij mijn meest recente schetsen gebruikte ik een template, bestaande uit vijf layers: de field stop (zwart vlak met transparante cirkel in het midden), en de vier tekstvakken. De schets maakte ik dan apart in Gimp, inclusief inverteren, blauwig maken, sterren bijwerken, etcetera. Dan copy-and-pasted ik de schets als zesde layer in het template, en zette die op de onderste plaats (dus onder de field stop).

Vanuit het resultaat kun je de schets dan exporteren als .jpg of ander formaat. Zo kun je achteraf ook de tekst nog aanpassen en de schets opnieuw exporteren.

Als je wilt kan ik dat template wel naar je mailen (AF lust dat soort attachments niet) om een idee te geven. Niet dat mijn template nou zo geweldig is, just to get the idea. En waaschijnlijk heeft cloudbuster een veel betere.

Edit: Zip lust ie wel. In de attachments vind je het template en een voorbeeld van een recente schets.
                        Attached Files
                        10" F5 Dob+EQP | 102/1000 Refractor+EQ3-2 | 4.5" F4.4 Newton+RRB | 7+10x50 bino
                        The brightest star needs no telescope to gaze at | www.remranger.com

Comment

Rem Ik gebruik ook maar 1 template: een wit vel papier met een cirkel... that's it. Zo te zien ben jij al een stuk verder dan wij met het digitaal bewerken

Comment

Voilŕ:
                            Click image for larger version  Name:	JnEr1.png Views:	1 Size:	127.6 KB ID:	1339861

Maareh... ik ga dat grijze vlak wel missen. En waag het niet om die P weg te laten. Dat is Unesco cultureel erfgoed.
                            10" F5 Dob+EQP | 102/1000 Refractor+EQ3-2 | 4.5" F4.4 Newton+RRB | 7+10x50 bino
                            The brightest star needs no telescope to gaze at | www.remranger.com

Comment

Dat is een goeie tip! Inderdaad ik werkte met verschillende layers, maar natuurlijk de GIMP file zelf niet bijgehouden. Volgende keer eens met aandacht die template maken. Spaart enorm veel tijd!

Die N en P zullen blijven. Samen met een manier om de schetsnummering handgeschreven verder te zetten. Mss met een signature... moet nog zien wat past in het totale plaatje.

Comment

Working...
                              X