Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Goede see´ng, Jupiter kijken.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Goede see´ng, Jupiter kijken.

Gisteravond was de seeing behoorlijk goed. Er waren momenten dat de schijf gedurende 5 seconden gewoon stil hing. Dat heb ik al in geen tijden meer meegemaakt. Toch maar even een impressie gemaakt.
    Vixen ED 10cm F/9, ADC ( was tegen middernacht nauwelijks meer nodig) en Pentax XO5.
    V180X

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Juup 23-0402017 (572x640).jpg views: 75 grootte: 48,4 KB id: 1336060
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Wow, dat is een hele mooie gedetailleerde schets. Klassiek Jupiterbeeld met de GRS en bijbehorende witte wervels mooi gepositioneerd.

Commentaar

Zo hÚ. (onder de indruk)

Ging in de lunchpauze even heel vluchtig door nieuwe posts heen. Dacht in eerste instantie vanaf mijn Iphoneschermpje, niet kijkend naar subforum, dat het hier om een astrofoto ging...

Mag ik wat vragen, ik had gisteren wel gemerkt toen ik terugkwam van een etentje met mijn familie dat het behoorlijk flinke en hoge wolken waren echt weer zo'n klassieke Nederlandse lucht. Behoorlijk omineus bij schemer. Je kon ook zien vanuit de verte vanaf de snelweg dat er her en der wat regen uit viel. Is dat waarom de seeing zo goed was bij heldere stukken, schone lucht?! Spreek hier over midden West-Brabant trouwens. Een gemiste kans om mijn nieuwe oculairen uit te proberen zeg! Wel al gemerkt dat rond de Biesbosch misschien wel wat mooie plekken zijn met weinig lichtvervuiling, veel beter dan waar ik nu een paar keer heb gestaan. Moet eens verder uitzoeken.

Edit: sorry waar ik het over had was zaterdag.
      Skywatcher 130/650 PDS newton, 90/1250 maksutov, AZ-4 montering, Star Adventurer montering, Bresser Condor 10x50 bino, Nikon D5300 DSLR.

Commentaar

Wat een beauty van een tekening van Jupiter!
        Ook in GrandprÚ was de seing aan het begin van de avond, bij vlagen heel goed. Met de GRS in het midden waren ook die festoons mooi te zien, maar zo mooi als op jouw tekening heb ik ze niet gezien. Heel knap gedaan met al die subtiele details, indrukwekkend
        16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
        Tß an solas fÝor ˇ thuas

Commentaar

Zo wauw. Wat een tekening. En zo veel details! Lijkt wel een zwartwit foto zo mooi!

Ik zat gisteren avond ook even buiten. Was pas laat thuis en moest vandaag vroeg op. Toch ff snel 130/650mm newton buiten gezet om grs te bekijken. Binnen 20 min afgekoeld. Seeing hier was ook erg goed. En lekker helder (Rotterdam).

Wil toch ooit een echte grab and go speciaal voor planeten en de maan. Liefst 1 op een fotostatief. Die lekker makkelijk mee kan nemen.
          130mm/650mm newton | 40mm Coronado PST | 254mm/1200mm dobson | 20x80 verrekijker

Commentaar

Bedankt voor jullie complimenten. De festoons zijn in de schets iets te overdreven, vind ik achteraf. Die uitlopers hadden dunnere potloodlijntjes moeten zijn. Als je op het plaatje klikt ( wordt een stuk groter) zie je de echte schets in ontluisterend detail. Ik heb gekozen voor de kleinere afbeelding omdat die de werkelijkheid in de kijker meer eer aandoet.

Ik vind het opvallend dat de hoeveelheid witte wervels in de buurt van de GRS is toegenomen tov. vorig jaar. Zou een gedeelte van de energie van de oude GRS nu in de wervels zijn overgegaan?

Tijdens de waarneming kon ik niet nalaten een soort wedstrijdje tussen mijn Pentax XW5 en de Pentax XO5 te houden. Zo'n wedstrijdje had ik al eens gehouden. klik De shootout toen was niet gehouden bij zulke goede see´ng als gisteravond. Bij de betere omstandigheden van gisteren liet de XO5 zien waarom hij in het hoogste klasje van de planetaire oculairen zit en vloerde de XW5 met een vol punt. De wervels achter de GRS waren in de XW5 lang niet zo geprononceerd als in de XO5. Hetzelfde gold voor andere Jupiterdetails. Dit waren geen subtiele verschilletjes meer, maar redelijk in het oog lopend. Overigens verbaasde ook ik me nog dat een instrument dat ik al een tijdje ken, tot dit soort prestaties in staat is bij goede see´ng. Die laatste opmerking zal menigeen bekend in de oren klinken.

Een reden te meer om dit soort testjes niet alleen bij gelijke omstandigheden, maar ook onder goede omstandigheden te doen.
            Last bewerkt door John Baars; 25-04-17, 08:10. Reden: typo
            Schiedam
            Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
            Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
            Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

Commentaar

Heel mooie schets John . Zo goed heb ik het visueel niet gezien voordat ik begon op te nemen.
              Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Wat een prachtig exemplaar weer deze Jupiter, ik blijf me verbazen over het aantal details dat menigeen naar voren weet te halen. Top!
                16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Mooi hoor, prachtige tekening!
                  Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Unigaze
                    er her en der wat regen uit viel. Is dat waarom de seeing zo goed was bij heldere stukken, schone lucht?!
                    Die regen spoelt zeker allerlei stofdeeltjes naar beneden. De lucht wordt daardoor transparanter. Dat kan naar mijn ervaring een enorme slok op een borrel schelen. Deepsky-objecten die je normaal met een bepaalde kijker en vergroting nauwelijks of niet ziet, verschijnen dan wel in beeld.

Details op planeten, Maan, maar ook dubbelsterren zijn een beetje een ander verhaal. Die zijn zeker gebaat bij een hoge transparantie van de lucht. Dit niet te verwarren met see´ng oftewel luchtonrust. Tussen jagende wolken door kan de transparantie heel hoog zijn, maar de see´ng is dan vaak bereslecht wegens de wisselende weersystemen en luchtstromingen. De lucht is dan zo turbulent dat je geen normale waarneming van Jupiter of andere planeten kan doen. Ook al is de transparantie hoog.

Voor succesvolle planeetwaarnemingen is goede see´ng essentieel. Een beetje mist kan zelfs geen kwaad....is eerder een teken van een rustige atmosfeer....Voor deepsky blijf je met mist beter binnen zitten.

Seeing aanschouwelijk
                    Schiedam

Sterrenwacht Rijswijk

Commentaar

Tjee zeg, en dat met een 10cm ED!! Fijne details in de SEB en 2 festoons!!! Prachtige tekening en heel veel details opgetekend....Proficiat.
                      Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Zo, en dat met een 10 cm refractor, knap hoor! Ik had ook de verwachting van een heldere avond, gezien de satelliet, en was naar Noordwijk gereden om met de Dob te kijken. Om half tien stond die buietn, natuurlijk meteen op Jupiter gericht, maar om even over tien uur zat het helemaal dicht en kon ik weer inpakken. Toch nog met de binoviewer bij vlagen een goed beeld gehad bij 225x en soms ook bij 240x. Het zag er ongeveer net zo uit als jouw tekening, maar die festoons waren niet zo duidelijk als bij jou, de spiegel was ook nog niet goed gekoeld. Ik zag wel witte vlekjes in de zuidelijke banden en de GRS was mooi met de wervels er achter. Het gekke was dat de onderrand van de GRS niet zo dik zwart was als vorige week met de Mak.
                        Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Ik kan alleen maar bovenstaande commentaren beamen: puik werk!
                          Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Ik ben hier nog maar eens een keertje terug gekomen, maar besef nu mij des te meer hoe mooi en knap deze schets is!
                            Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Goede see´ng + begaafde schetser + 10cmED +
                              Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
                              "astro-extremist"
                              = super juup
                              Verboden tussen zonsondergang en zonsopgang.
                              Verboden voor auto.

Commentaar

Werken...
                              X