Announcement

Collapse
No announcement yet.

Drie clusters in Gemini

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Drie clusters in Gemini

Met geen Fred's 200 PN aan de avondhemel om nog te observeren, heb ik dan maar verder gewerkt aan een oud project: alle Herschel open sterrenhopen schetsen. Met maar 1,5 uur astronomische duisternis (voor de maan serieus kwam storen) ben ik goed op tijd begonnen (in de schemering) en heb ik toch wat verder gewerkt tijdens de opkomende maan. Daarenboven was de transparantie niet echt top. De oogst van de avond: drie clusters op drie uur tijd. Open sterrenhopen die TomC , reflector of Rem bekend in de oren moeten klinken want ik kwam hun schetsen tegen op DSL.

Normaal werk ik m'n schetsen af met fineliner (aan de hand van nummertjes die ik bij elke ster zet), maar dit zijn gewoon de ruwe veldschetsen in potlood. Ik heb wel de methode van cloudbuster gevolgd ivm de kleurniveau's. Daardoor worden de potloodsterren toch nog wit genoeg (ter compensatie van het niet gebruiken van de fineliner). Vooral het aanpassen van de grijswaarden lijkt heel effectief om de achtergrond egaler te krijgen.

NGC 2355 is een mooie cluster met twee fijne uitlopers (eentje naar het noordoosten en eentje naar het zuidwesten).
    .
    Click image for larger version

Name:	NGC 2355 afgewerkt 600.png
Views:	1
Size:	32.9 KB
ID:	1330566
    .
    NGC 2420 is - net als NGC 2355 - een eerder zwakke en kleine cluster, maar zeker het bezoeken waard.
    .

Name:	NGC 2420 afgewerkt 600.png
Size:	60.0 KB
ID:	1330568
    .
    NGC 2331 is de grootste en helderste van de drie. Hij zit fraai geklemd tussen twee heldere sterren (eentje ten noorden en eentje ten zuiden). Enkel de helderste omgevingssterren zijn ingetekend.
    .

Name:	NGC 2331 afgewerkt 600.png
Size:	55.5 KB
ID:	1330567 .
    Twee ogen, Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha) & Orion Optics UK 30 cm Dobson (Irma)

Woensdagavond was jij duidelijk productiever ... ik zag de heldere lucht en kreeg mezelf niet naar buiten. De werkweek eist soms z'n tol.
    Ben even m'n eigen schetsen erbij gaan halen - en inderdaad, het zijn fijne clustertjes!
    Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Comment

Leuke schetsen, en zeer leuke lijstjes!

Hoezo, uitgekeken? dan schetsen we ze gewoon nog eens hé

Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet APO, 127mm f/7.5 triplet APO, 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, Canon 600D (modded)

Comment

Leuke schetsen. Niet zo gemakkelijk als het lijkt want de sterleden zijn zwakjes.

NGC 2420 is treffend. Sweet memories...Ik zag deze voor het eerst long long time ago met een 90mm Celestron vanuit het donkere Drenthe. Met een 10cm lenzenkijker zijn nu vanuit Schiedam de vijf of zes helderste leden van Mv. 11.6 tot 12 perifeer zichtbaar, daarboven tot 12,5 heel af en toe, en daar weer boven een zachte gloed. Aimabel hoopje. Je hebt een hoop individuele leden gezien. Heel leuk!!
        Schiedam: Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140, Celestron C8 op GPDX.
        Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Knap gedaan! Die NGC 2355 was vorig jaar object van de maand januari en met een beetje goede wil is de Jedi Knight erin te herkennen . Van NGC 2420 kon ik vorig jaar zo'n 20 zeer zwakke sterretjes los peuteren (met 12" dob).

Goed dat je de "color levels" gebruikt hebt om de achtergrond aan te passen, is inderdaad effectief bij het effenen en het geven van de juiste kleur .
          16" F3.8 & 10" F4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / Omegon Brightsky 15 x 70 op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Originally posted by cloudbuster View Post
            Die NGC 2355 was vorig jaar object van de maand januari en met een beetje goede wil is de Jedi Knight erin te herkennen
            Toen ik de IDSA gebruikte voor de starhop zag ik de bijnaam van de cluster ook staan, maar kon er in de verre verste geen Jedi Knight in herkennen. Dankzij je link naar het object van de maand (en nog wat verder klikken: http://www.kolumbus.fi/jaakko.salora...GC2355_vis.gif) valt er toch iets voor te zeggen.
            Twee ogen, Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha) & Orion Optics UK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Mooi, die subtiele helderheidsverschillen. Smaakvol getekend!
              10" F5 Dob+EQP | 102/1000 Refractor+EQ3-2 | 4.5" F4.4 Newton+RRB | 7+10x50 bino
              The brightest star needs no telescope to gaze at | www.remranger.com

Comment

Working...
              X