Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

December 2007 : NGC 2264 ( Christmas Tree Cluster )

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

December 2007 : NGC 2264 ( Christmas Tree Cluster )

Deze maand is uitstekend geschikt om NGC 2264 oftewel de Christmas Tree Cluster te spotten.
    Plaats hieronder je foto's of tekeningen die je van deze sterrenhoop gemaakt hebt.

Vertel er ook bij hoe je de foto of tekening gemaakt hebt en waardoor je gekeken hebt. :list

Let op: foto's of tekeningen moeten in december 2007 gemaakt zijn!!

Svp GEEN lange discussies over details! Dat kun je elders in het forum doen!

Succes :goedgedaan

Het is geen wedstrijd wie de mooiste foto maakt, laat je niet ontmoedigen als je andere foto's mooier vindt..
    Meedoen is belangrijker dan winnen! (er valt ook niks te winnen :wink: )

Omdat iemand het eerste moet zijn.
    Beetje geprutst met de webcam op gso 20 cm f4.
    Nevel krijg ik er niet uit.

Commentaar

Ik heb hem helaas niet gevonden vannacht, heb me suf gezocht (stomme 6x30 zoeker ook). Kan het dat ik hem met een opera-verrekijkertje (10x25) wel gezien heb, of heb ik waarschijnlijk iets anders gezien met dat verrekijkertje ? Ik zag precies sterretjes in de vorm van een kerstboom, maar iets lager aan de hemel dan hij zou moeten staan precies (had het kaartje van Nop afgedrukt dat ie in het topic Kleine Pleiaden geplaatst had).

Soit, ik geef het niet op, ik moet en zal hem nog vinden :P
      254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Commentaar

Eindelijk na diverse waarneempogingen, waarbij de eerste keer wolken in het eten kwamen gooien, de 2e keer een kerstboom in de woonkamer moest komen (en ja hoor staat dat ding er is alles weer potdicht) tijdens de 3e keer eindelijk gelukt een schets te maken. Maar wat een gepruts is dat zo in het donker, maar goed dit heb ik er voor een eerste keer van weten te maken.

Is echt een heel leuk object om te zien, en als de lucht een beetje instabiel is (als de sterren fonkelen) heeft die zijn lampjes aan.
        Als je nergens in kunt geloven, heb je een leven vol onzekerheid.

Commentaar

Inderdaad! De Christmas tree is echt een prachtstukje aan de hemel. Redelijk makkelijk te vinden ook. Vergroot m laag: ongeveer 50 keer.
          Ik heb er een schetsje van gemaakt.
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Gisteravond ook een poging gewaagd. Gezien met een 25mm oculair en geschetst met een HB potlood.
            Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
            http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Waarom zijn die sterren in boevnstaande schetsen ovaal, is dat seeing, collimatie of de kou?
              Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

In de mijne komt het doordat ik een foto van de schets gemaakt heb. Daarbij heb ik blijkbaar de camera niet helemaal stil gehouden. :( Tijd voor een scanner! Op de originele schets zijn de sterren wel gewoon rond.
                Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Wat een prachtig object om waar te nemen ! Drie avonden probeer ik het al te vinden, uren heb ik gezocht, bleek dat ik te laag zocht, in de omgeving van de ster HP31216. Na al dat gevloek, pijn in de rug, vind je het dan .... eindelijk kon ik het schetsen, zittend op mijn pianostoel ... wat heeft een man nog meer nodig :) Het was de moeite meer dan waard !

Geschetst met een zwarte en grijze fine liner.

Kijker : Newton 130mm/650mm
                  Oculair : Orion Sirius Plössl 25mm met 2x barlow (52x)
                  Tijdstip : 19/12/2007, 23.00 uur
                  Plaats : Zoersel (B)
                  254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Commentaar

Deze tekening is een gecombineerde impressie van het beeld zonder OIII en met OIII. Dit filter liet een kleine nevelige structuur zien aan de westkant van de cluster.
                    De tekening is gemaakt in de nacht van 16/17 december om ongeveer 23:10. met de LB en een Hyperion 17 zonder OIII en een Erfle 40 met OIII waarbij het beeldveld van de Hyperion leidend was. (90x)
                    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

mischien een domme vraag, maar waarom zie ik zo weinig foto's van de christmas tree.
                      127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

Origineel geplaatst door peet
                        mischien een domme vraag, maar waarom zie ik zo weinig foto's van de christmas tree.
                        Omdat de meeste mensen die dit soort objecten leuk vinden om te bekijken in het bezit zijn van een Dobson?

Commentaar

oke, freek :D
                          127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

Werken...
                          X