Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Oktober 2007 : M31 (andromeda nevel )

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• J. de Hooge
    antwoordde :
    Wat ik er leuk aan vind is dat ie heel erg te vergelijken is met wat je door een kijker ziet. Ik heb mijn schets er naast gelegd en zie veel overeenkomsten.

Trouwens als je contrast en helderheid iets (niet teveel!) omhoog schroeft springt m31 er wat duidelijker uit. Of is dat "not done"? (Ik heb geen enkele ervaring met astrofotografie...)

Wat mij ook opvalt is dat een cirkelvormig gebied in het midden van de foto wat oplicht. Enig idee hoe dat komt?

Laat een reactie achter ::

• Corne
    antwoordde :
    22 10 2007

Hoi allen,

Gister en eregisteren was het kraakhelder alleen is er een behoorlijke storing van de maan. Eregisteren, ma 22/10 een set van M31 gemaakt via piggyback.

210mm, f 5/6, minolta 5D, 11 frames, iso 800, ong 20 minuten gevolgd met frames varierend tussen 1 en 2.5 minuten (achteraf niet slim in verband met dark frames) maar het was ook de allereerste keer voor mij om 'volgend' een batch te maken. Helaas is de lens niet zo schoon geweest (had moeten checken... weer wat geleerd :-) ), en met flat is het resultaat zelfs minder geworden. (paarse gloed goed te zien)

Het totaal plaatje is toch best leuk geworden (50% verkleind).

Groeten,
    Corne

• ronn franken
    antwoordde :
    Hoi Paul,
    verwarring-verwarring-verwarring
    in je profiel staat dat je woonplaats Wychen is , vandaar mijn vraag.
    maar ik sluit me helemaal aan bij Hout , klasse foto.
    daar kan ik in ieder geval nog zeer veel van leren
    :goedgedaan

• Hout
    antwoordde :
    Super foto Paul!

En dat hier in het dorp....

• paul66
    antwoordde :
    hoi Ron, de foto is gisterenavond gemaakt in de 2de exloermond.
    staat ook onder de foto.

groeten,

Paul

• ronn franken
    antwoordde :
    mooie foto Paul,
    in de omgeving van 2e exloermond gemaakt of in wychen ? :?:

• paul66
    antwoordde :
    Hier is hij dan mijn eerste deepsky opname!

Had gedacht dat ik met 60 sec belichten wel uit de voeten kon, maar niet dus. Snel nog 2 fotos gemaakt met 120 sec belichten. Gestacked met deepsky stacker en nog wat nabewerkt met fotoshop.

groeten,

Paul

• Fredhissink
    antwoordde :
    Tegenvallende foto?

Vergelijk je opname maar eens met die uit S&T of Astronomy; wees maar tevreden, want het is een prachtplaat!

Groet,

Fred

• Wolkewietje
    antwoordde :
    Dank U allen hartelijk, ben er zelf ook wel mee in m'n sasje... :)

amp glow :x , vreemd in die M45 foto zie ik dat niet.
    Maargoed daar is dit topic niet voor. :wink:

toch moest ik 't ff kwijt..

Gast antwoordde
    Mooie plaat Wolkewietje.. de paarse goed is Amp glow zoals Corne ook al aangeeft. wat kan helpen is pauzes nemen tussen de opnames en de camera uit zetten, zo dat deze weer wat afkoeld. Of werken met coldpacks en de camera koelen.

In Deze PDF (20mb!!!) Gaan ze daar veel meer op in... Zeker het lezen waard.

• M15
    antwoordde :
    Mooie plaat man en echt wel een goede scope. Volgens mij bloeit de liefde tussen jou en je Canon weer op.

• Webboarder
    antwoordde :
    @ Wolkewietje; hulde voor deze eerste plaat. Als je zo snel groeit in het maken van astrofoto's, verwacht ik nog heel veel van je :) .
    Die paarse vlek op je plaat zou kunnen door de luchtvochtigheid/condens. Ik heb het zelf ook al eens gehad, 3 paarse vlekken, 1 linksboven, 1 middenboven en 1 rechtsboven en behoorlijk prominent aanwezig. Na een nacht in een warme kamer gelegen te hebben was het weer verholpen (enorme opluchting).

• Marc Fokker
    antwoordde :
    Zéééér mooi! :goedgedaan :goedgedaan De begeleiders zitten in de wolk in plaats van ernaast!

• Corne
    antwoordde :
    Wat een prachtige plaat zeg. Klasse, en dat met first light... Die zat zeker erg dwars :-)

Die paarse plek (amp glow) is waarschijnlijk hittestraling vanuit je camera. Met de minolta 5D heb ik daar ook erg veel last van. Je kan het wegkrijgen met genoeg dark frames, maar blijft zeer lastig.

• J. de Hooge
    antwoordde :
    Mooi!

Werken...
X