Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Oktober 2007 : M31 (andromeda nevel )

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

m31 schets 7 x 30 binoculair

Wat een leuk werk! Wel koud na een uur of wat...
    Jacques
    http://www.sterlicht.nl

Commentaar

Zo, en dat met een 7x35 (op een statief? of uit de losse hand). Je hebt goede ogen!
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

M31 schets, nog een keer, maar niet ge"soften"ed

Weet eigenlijk niet wat ik mooier vind...
        Jacques

Commentaar

goede ogen?

Fijn te horen dat ik goede ogen heb.
          Zelf twijfel ik daar wel eens aan.
          Loopt altijd met brillen te goochelen tegenwoordig.
          Maar de lichtgevoeligheid is blijkbaar ok.

Kijker werd in de hand vastgehouden, liggend in tuinstoel.
          Wel een goed ding, 7 x 35 Caldwell, heb ik van mijn opa geerfd.
          Soms te koop op marktplaats voor 10 Euro...

Vroeger keek ik vaak met een vriend samen naar de sterren.
          Hij had een 8 x 50, maar die van mij gaf altijd een veel helderder beeld.
          Denk dat het de coating is.

De plek doet ook een hoop natuurlijk (Zeeland, wel een uurtje rijden voor mij)
          Jacques

Commentaar

mooie schets! erg veel detail voor een waarneming met een verrekijker! ik vind persoonlijk de tweede afbeelding het mooiste...
            groetjes, maarten
            Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
            Vixen Great Polaris
            Canon 350D - NexImage

Commentaar

Scherp mooier

Ik ook, bij nader inzien.
              Ik heb 'm nog wel even uitgeknipt en gestretched, dat was ik vergeten.
              Jacques

Commentaar

Ik zat gisteravond ook met een verrekijker in de aanslag, een oud ding hoor een carl zeiss 8 x 30, zag bij lange na niet hetgeen wat de schets laat zien, maar kon wel een vaag vlekje ontdekken.
                Heb mn verrekijker toen maar eens op een statief geplaatst, toen was er wat meer te zien al.
                Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Commentaar

Omstandigheden

De schets is gemaakt op zo.ochtend ca 02:30, hij stond toen zo'n beetje recht boven mijn hoofd. Dat scheelde zelfs op zo'n heel donkere plek. Al op 50 graden boven de horizon was er beduidend meer skyglow.

Ik heb vaak in Zwitserland op 1900 m 's nachts naar de Andromeda nevel gekeken met dezelfde 7 x 35. Dacht altijd dat de kern de hele nevel was. Tot mijn stomme verbazing zag ik afgelopen zo. ochtend hoe groot ie eigenlijk is. (door een "echte" telescoop heb ik nog nooit gekeken).

Ik ben wel zo'n 4 uur aan het waarnemen geweest op maar twee objecten, in Zwitserland door de kou nooit langer dan 30 minuten. Mijn ogen waren dus heel goed aan het donker gewend. Eerst de ringnevel (niets meer dan een piepklein puntje dat zich af en toe met perifeer kijken liet zien). Na twee uur naar de ringnevel getuurd te hebben was de Andromeda nevel een verademing.

Tekenen doe ik bij een flets rood lampje, auto's reden daar niet. Uiteindelijk was de adaptatie zo goed dat ik zonder lamp mijn spullen op de tafel kon vinden.
                  Jacques

Commentaar

Hulde aan alle mooie plaatjes hier ! :goedgedaan

Ik kan niet tekenen in het donker (petje af voor alle schetsen), dus moeten jullie het maar met een foto'tje doen.

Kleine uitleg: het is gelijk een first light van zowel m'n nieuwe scoopje als met mijn 350D in prime focus én sowieso mijn first light van M31, ja zélfs mijn first light in PS. kortom alleen maar light producten deze keer.
                    Dus een mager foto'tje als resultaat. :roll:

(vraag me alleen af wat die paarse vlek daar doet linksboven en hoe die er komt en waarom die er zit)

Het tot standkomen van dit gebeuren bespreek ik in mijn first light topic.

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?p=114922#114922

Ook al is het een kort verhaal, ik ga 'm hier niet overnieuw tiepen. :wink:

Ook zijn dit mijn 1e stapjes in PS, wat ik eerder een eng programma vond. :wink:
                    Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                    ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                    Auteur:Ik

Commentaar

Origineel geplaatst door Wolkewietje
                      Dus een mager foto'tje als resultaat. :roll:
                      Whaha! Als jij dit een mager fotootje noemt, dan weet ik het ook niet meer..

Een prachtige plaat voor de eerste keer! :goedgedaan

Commentaar

Mooi!
                        Jacques

Commentaar

Wat een prachtige plaat zeg. Klasse, en dat met first light... Die zat zeker erg dwars :-)

Die paarse plek (amp glow) is waarschijnlijk hittestraling vanuit je camera. Met de minolta 5D heb ik daar ook erg veel last van. Je kan het wegkrijgen met genoeg dark frames, maar blijft zeer lastig.

Commentaar

Zéééér mooi! :goedgedaan :goedgedaan De begeleiders zitten in de wolk in plaats van ernaast!
                            Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

@ Wolkewietje; hulde voor deze eerste plaat. Als je zo snel groeit in het maken van astrofoto's, verwacht ik nog heel veel van je :) .
                              Die paarse vlek op je plaat zou kunnen door de luchtvochtigheid/condens. Ik heb het zelf ook al eens gehad, 3 paarse vlekken, 1 linksboven, 1 middenboven en 1 rechtsboven en behoorlijk prominent aanwezig. Na een nacht in een warme kamer gelegen te hebben was het weer verholpen (enorme opluchting).
                              Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Mooie plaat man en echt wel een goede scope. Volgens mij bloeit de liefde tussen jou en je Canon weer op.
                                Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Werken...
                                X