Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

September 2007 : M27 (halternevel)

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

September 2007 : M27 (halternevel)

Deze maand is uitstekend geschikt om M27 oftewel de halternevel te spotten.
    Plaats hieronder je foto's of tekeningen die je van deze nevel gemaakt hebt.

Vertel er ook bij hoe je de foto of tekening gemaakt hebt en waardoor je gekeken hebt. :list

Let op: foto's of tekeningen moeten in september 2007 gemaakt zijn!!

Svp GEEN lange discussies over details! Dat kun je elders in het forum doen!

Succes :goedgedaan

Het is geen wedstrijd wie de mooiste foto maakt, laat je niet ontmoedigen als je andere foto's mooier vindt..
    Meedoen is belangrijker dan winnen! (er valt ook niks te winnen :wink: )

In een ander topic heb ik me vergist: Halternevel is juist WEL object van de maand september. Hierbij dus mijn tekening van gisteravond.

Aan het oculair geschetst met HB potlood, ingescand, met Paint negatief gemaakt (zwart/wit omgedraaid) en vervolgens nog de sterren bijgewerkt (mooi rond gemaakt en een beetje witter). Daardoor is er wat verschil gekomen tussen de helderwitte sterren en de vager grijze Halternevel en dat is precies wat je in het oculair ziet.
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Ik wilde het toch weer even proberen, dus zet ik h'm hier maar neer.

Newton 150/600 f4
      LXD 75 montering Unguided
      DSI pro II
      L 6min. R 4min. G 4min. B 5min.
      Lumicun Deepsky filter

Software: Envisage, MaximDL en Photoshop CS2
      Groet, Jan

Commentaar

mooi man
        Meade LXD75 150mm newton

Commentaar

fantastisch Jan , zucht , diepe zucht
          :goedgedaan
          "We are all stardust " LXD 75 op NEQ6PRO AT 66 ed op astrotech montering
          Lightbridge 12" ,Canon 1000d mod, Bresser 10x 50 bino , SPC900NC

Commentaar

Nog eentje

Nu met iets meer opening gemaakt. De details komen langzaam te voorschijn bij afwisselen tussen wel/geen OIII-filter.

Omdat het op mijn balkon veel te licht is moet ik langere tijd in het oculair duiken (met een ooglapje voor het andere oog) zonder bij het tekenen mijn nachtzicht weer helemaal kwijt te zijn. Dan moet ik toch de details zien te onthouden tot het moment dat ik wel weer ga tekenen. Dat doe ik door in gedachten te doen alsof ik teken, inclusief de bewegingen van mijn hand en vingers. Ik meen te merken dat dat helpt om te onthouden wat je wilt gaan tekenen. Als ik dan flink wat details in mijn hoofd heb, zet ik die in een keer in de tekening.

Als ik naar deze tekening kijk zou het wel kunnen dat de nevel een tikje groot is uitgevallen ten opzichte van het omringende sterveld. Dat dacht ik ook toen ik het net had getekend, maar toen had ik geen zin om weer een kwartier op mijn nachtzicht te wachten om het te controleren.
            Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Nog een, ik wilde een opname maken met een H-alpha filter. Kom tekort qua belichtingstijd (volgprobleem) om detail naar voren te halen. Toen maar zonder filter geprobeert. Deze is 5min belicht.
              Z/W is eigenlijk ook wel mooi.
              Groet, Jan

Commentaar

Mijn eerste foto's met een telescoop

Eindelijk vanavond voor het eerst een heldere nacht, kon ik eindelijk voor de eerste keer eens op m'n gemak naar buiten met m'n nieuwe telescoop.

Ook meteen foto's geprobeerd, had ik nog nooit gedaan, was compleet nieuw voor mij, maar achteraf is het me toch redelijk meegevallen. Wel het focusen is wat moeilijk (heb veel trials moeten doen met hit/miss systeem op sterren).

Ik moet nog wel erg veel leren, maar hopelijk kunnen jullie me daarbij helpen. javascript:emoticon(':zcalimero')
                zcalimero

Had een serie van 20 foto's gemaakt en die proberen te stacken in deepskystacker, maar toch besloten om 1 van de originelen te nemen. Vond ik achteraf toch veel mooier.
                M'n foto's van M31 waren wel beter met deepskystacker.

Deze was 2min unguided met ISO1600 :zcalimero :zcalimero
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ik moet nog wel erg veel leren, maar hopelijk kunnen jullie me daarbij helpen.
                  Zou wel willen, maar............ :P

Svp GEEN lange discussies over details! Dat kun je elders in het forum doen!
                  Best wel een leuk resultaat voor eerste keer.
                  Groet, Jan

Commentaar

M27 - revisited (4 sept)

Ik heb onlangs een groot deel van mijn nachtrust opgeofferd en M27 weer op de gevoelige plaat... euh CCD proberen vast te leggen.
                    Full WMN-member.
                    GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Woo! Mooie plaat Paul!
                      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

M27 zit ook bij mijn buit van 4 september, dus bij deze.

Commentaar

wat vind ik die m27 toch een mooi dingetje zeg
                          Meade LXD75 150mm newton

Commentaar

Die van Paul op de vorige pagina is fantastisch, perfect bewerkt :goedgedaan

Commentaar

Hier is mijn bijdrage,

M27, 8 september ca 01:00UT

20cm F/4 newton
                              7.7 mm ortho, 2x barlow + UHC
                              V=208
                              NELM 6m0, vochtige lucht.

groeten,

Commentaar

Werken...
                              X