Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Juni 2007 (1): Mercurius

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Juni 2007 (1): Mercurius

Deze maand is uitstekend geschikt om Mercurius te spotten.
    Plaats hieronder je foto's of tekeningen die je van deze planeet gemaakt hebt.

Vertel er ook bij hoe je de foto of tekening gemaakt hebt en waardoor je gekeken hebt. :list

Let op: foto's of tekeningen moeten in juni 2007 gemaakt zijn!!

Svp GEEN lange discussies over details! Dat kun je elders in het forum doen!

Succes :goedgedaan

Het is geen wedstrijd wie de mooiste foto maakt, laat je niet ontmoedigen als je andere foto's mooier vindt..
    Meedoen is belangrijker dan winnen! (er valt ook niks te winnen :wink: )
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Een zoekkaartje van http://hemel.waarnemen.com :)

Commentaar

1 juni trok ik er met Bully (de lompe 150mm F/5 Skywatcher refractor) op uit om Mercurius te gaan fotograferen.
      Om uitzicht op het lage westen te hebben zette ik het spul neer boven op een dijk in de Haarlemmermeer.
      Dankzij Venus en wat coordinaten kreeg ik Mercurius in beeld.
      Oef: ze stond al erg laag. Ze was erg zwak en roodgekleurd door de vage bewolking. De seeing was erg matig. De planeet werd omfloerst door een grote hoeveelheid kleurfout veroorzaakt door de lage hemelstand en geholpen door het chinese lenzenstelsel.
      Soms waren vrij scherpe hoorns zien, maar soms leken ze heel stomp. Daardoor was de schijngestalte moeilijk vast te stellen.
      Er was randverzwakking bij de terminator, maar nog iets meer bij de polen. Ik vermoed dat die donkerder poolgebieden de reden waren dat de hoorns vaak verdwenen in de slechte seeing, waardoor de hoorns stomp leken. Zie de tekening hieronder.
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Ik heb 1 juni ook foto's gemaakt (klikklak achter het oculair), maar het was zo moeilijk om de planeet in beeld te krijgen dat ik alleen maar een paar bewogen plaatjes heb kunnen schieten (belichtingstijd 1/8 seconde).
        Toch plaats ik een van de foto's: weer eens wat anders dan al die prachtige astrofoto's op dit forum.

Hopelijk krijgen we eerdaags een nieuwe kans (dan met de 317-dobson en een camerasteuntje).
        Maar het wordt met de dag moeilijker om de planeet te kunnen zien: ze gaat alweer richting de zon en wordt met de dag zwakker. Een echte uitdaging dus.
        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Ik dacht dus serieus dat die eerste afbeelding een foto was! Prachtig gedaan Harro!
          Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
          http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Die schets! Pas na de tweede keer je verhaaltje gelezen te hebben wist ik dat het een schets was! Gaaf gaaf :goedgedaan

Commentaar

Schitterend Harro!
              Ik dacht eerst ook dat het een foto was.....

Toppie!!! :D

Commentaar

Een nieuwe foto van Mercurius. Ditmaal door de 317 Newton. De kijker had erg veel last van de wind. Dit was de minst bewogen foto.
                Nadeel is dat mijn digicameraatje altijd 1/8 seconde gaat belichten als het donker is. Dus dan worden de meeste foto's bewogen.

Duidelijk is de atmosferische dispersie (kleurschifting) te zien, doordat Mercurius zo laag staat.
                Deze verstorende factor is enigszins weg te werken, door van de foto alleen het rode of groene kanaal weer te geven. Maar dan nog is de schijngestalte niet realistisch. In werkelijkheid was mercurius ca 45% belicht, dus een brede sikkel.

Commentaar

Goed hoor Harro!
                  Ik doe het je nog niet na.

Ga zo door!

Commentaar

Werken...
                  X