Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Januari 2007: M42 (orionnevel)

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mag ik ook meedoen?

Bijgaand m42 dus, met een Canon Powershot A70 achter een Tal 200k op H-EQ5 en een 40 mm oculair
    15x15 sec op 400 iso.

Op een TFT scherm is het lastig de helderheid en contrast in te stellen, dit hangt bij mij erg af onder welke hoek ik op het scherm kijk.

Bert
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Na vele tegenslagen is er eindelijk een (kleine) lang gekoesterde wens uitgekomen..
      Hier mijn aller 1e versie van M42, nooit gedacht dat ik deze nog op tijd hier zou kunnen posten.
      Met tegenslagen bedoel ik, een 2e hands DSI gekocht die ik nooit heb kunnen gebruiken door een defecte CCD chip en nog meer weigerende camera´s.

Gelukkig mocht ik van Eskimo zijn defecte DSI hebben en heb er van twee kapotte, één werkende kunnen maken. (harstikke bedankt nog daarvoor!)

Afgelopen Zaterdag gooide een driverprobleem en daarna wolken roet in het eten.
      Maar gisteren heb ik een nieuwe poging ondernomen.
      Het ijs zat dik op de kijker en ik zag er uit als Kaptein Iglo.

Kleine toelichting,
      Ik ken(de) de software (nog) niet dus heb zoals gewoonlijk op wat knopjes lopen drukken.
      De darkframe´s nemen zijn ook niet helemaal gelopen zoals de bedoeling was.
      Het was in 1e instantie gewoon een test.
      Het heeft vragen genoeg opgeroepen om mij er eens goed in te verdiepen.

De belichtingstijd zal ongeveer 15 seconden zijn geweest met een Ir filter een C8 en een F6,3 focalreducer.
      Volgen Unguided met een zeer ruwe poolafstelling.
      Alleen met the Gimp de trapezium sterren wat beter zichtbaar gemaakt verder weinig tijd aan besteed.

Verder érg mooie foto´s in dit topic!
      Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
      ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
      Auteur:Ik

Commentaar

hier mijn tweede poging, maandag 22 jan
        1 shot, 4min iso800, levelaanpassing in photoshop SC2
        -Meade LXD75 mount
        -Meade 150mm f5
        -Meade 130mm f7.9
        -Meade ETX-70
        -Canon Eos350d

Commentaar

Zeer fraai en sfeervol!! Complimenten!
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Er is nog geen piggyback geplaatst, dus dan wil ik dat wel doen :). De foto heeft een beetje een 'vieze' kleur, maar ik kan niet goed bewerken dus vandaar....

Nikon D50
            Nikor 18-200 VR @65mm
            160 sec belicht
            Piggyback op Meade LX90

Commentaar

Mooi vastgelegd Sjors.. Op ISO800 zo te zien?

Jammer dat er een vliegtuig net voorbij kwam, maar dat bederft de foto niet hoor..
              "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Mijn poging. 90mm F/14.4 refractor, DSI met focal reducer en verlengtubus.
                Geen filtering. Dit is een composite van 1, 4, 8, 15 en 30s belichte opnamen, en het valt weer eens niet mee om ze allemaal netjes over elkaar te krijgen...
                Refraktôh luvâh

Commentaar

m42

olympus e-500 60 sec belicht op iso 640
                  deepsky filter 150 f5 refractor
                  me eerste redelijke foto moet nog een hoop oefenen
                  stellarvue 80ED op CG5gt en eq5 (gemod)
                  6" orion imager newton
                  atik 16ic-s b/w
                  sc3 b/w cam
                  lvi guider

Commentaar

Bij wijze van overgang naar een nieuwe uitdaging blijft deze tot morgen open .
                    Dus als er nog foto's zijn voor deze uitdaging , nu is het moment .

Commentaar

Begin januari ben ik begonnen met een gedetailleerde schets van het hele gebied van de Orionnevel. Ik lijk wel gek, want er zijn in de telescoop zo ontzettend veel details te zien dat het haast ondoenlijk is om dit allemaal op papier te krijgen.

De tekening is nog lang niet klaar. Maar hier is alvast hetgeen er nu op papier staat. Grote delen van de neveligheid zijn nog niet op papier gezet. Ook in het centrale deel zijn nog veel meer details te zien die nog in zullen worden getekend.

Het eindresultaat zal nog wel een aantal maanden op zich laten wachten. Die tekening zal dan ook een groter gebied beslaan.

Telescoop 317mm Newton -F4,8 vergrotingen van 90 en 150x.
                      Weersomstandigheden: vrij goed, maar wel veel lichtvervuiling.
                      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Hmm, toch nog maar even snel plaatsen dan, heel Orion mocht toch ook zolang M42 er maar op staat? Zat enorm te twijfelen of ik het zou doen. Is van mijn eerste sterren foto sessie. Gewoon op een simpel fotostatief. Er was bewolking en veel maanlicht, maar het was een béétje helder dus ik wou gewoon even kijken wat er uit kwam maar het resultaat is dus brak. Waarom ik hem dan toch post? Omdat er een vliegtuig door M42 vliegt! Nah goed;

Camera: Canon EOS 400D
                        Belichtingstijd: 10 seconde
                        Diafragma: F/5,6
                        ISO: 1600

Foto is onbewerkt.

@ Harro
                        Dat word nog wat! Ziet er nou al erg spectaculair uit. Succes ermee.
                        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                        X