Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Object van de Maand November 2019: HAT-P-6, oftewel...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Object van de Maand November 2019: HAT-P-6, oftewel...

Een aparte waarneemuitdaging deze maand: Een magnitude 10.5 ster in het sterrenbeeld Andromeda. Maar wel een ster waar deze periode een hoop om te doen is, omdat het Nederlandse publiek haar en de planeet die er omheen draait een naam mogen geven. Haar? Nou, kijk maar even naar de voorgestelde namen (link) en wat de meest waarschijnlijke uitkomst gaat zijn. En als je dat nog niet gedaan hebt: je kunt nog stemmen, tot eind oktober, via deze link: http://www.astronomie.nl/#!/iau100/i...et-zoekt-naam/

Verwacht niet dat je de exoplaneet, HAT-P-6b, zult zien: deze is pas in 2005 ontdekt door middel van transitiefotometrie: het meten en analyseren van de helderheid van de ster. Die wordt namelijk wat lager als er een object voor langs komt. De planeet draait iedere 3.8 dagen(!) om de ster heen. Deze “zonsverduistering” duurt vervolgens 3.1 uur. De ster is een zogenaamde geel-witte dwergster met een massa van ongeveer 1.3x die van de zon. De planeet is een hete Jupiter, met een massa van 1.06 Jupiters en een radius van ongeveer 1.3 die van onze grootste planeet. Saillant detail: De planeet heeft een retrograde baan.

Veel amateurwaarnemingen of foto’s van de ster zijn er natuurlijk nog niet: tot nu toe was het systeem vooral belangrijk voor de profs. Dus maak vooral een foto of schets! Misschien lukt dit zelfs met een stilstaande camera zonder telescoop vanaf een niet al te lichtvervuilde plek. Wie probeert het uit? Wie krijgt haar te pakken met de meest basic setup?

Een kleine pointer waar je haar kunt vinden: Ze staat vlakbij Frederick’s Glory, een L (of driehoek) asterisme tussen Andromeda en Cassiopeia in. Bij deze een kaartje vanuit Stellarium.

Click image for larger version  Name:	stellarium-069.png Views:	0 Size:	223.1 KB ID:	1431971
    Hier kun je stemmen (voor of tegen Nijntje ;)) tot eind oktober.
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Leuk object! Voor degenen met astro apps of software, deze ster heet ook TYC 3239-992-1 (uit de Tycho2 catalogus) of GSC 03239-0099 (uit de Hubble Guide Star Catalog). En ik zie nu ineens dat het kaartje hierboven (bijna?) 90 graden met de klok mee gedraaid moet worden. Hier een kaartje met noord boven en west rechts gemaakt met SkySafari op mijn MacBook:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Screenshot 2019-10-28 at 13.28.24.png views: 244 grootte: 485,3 KB id: 1431977
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Origineel geplaatst door oetie Bekijk bericht
      Wie krijgt haar te pakken met de meest basic setup?
      Uit de lichtvervuilde achtertuin heb ik drie jaar geleden dit gebied gefotografeerd met een oude spiegelreflexcamera en een nog oudere 100mm telelens uit het analoge tijdperk.
      Het is de niet de fotografische kwaliteit die we hier op Astroforum gewend zijn, maar HAT-P-6 staat erop.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: HAT-P-6.jpg views: 0 grootte: 179,4 KB id: 1432113

Dit is alleen het groene kanaal om de visuele helderheid van de sterren te benaderen.
      25 november 2016, 20h51m UT.
      Stack van 10 foto's van 30 seconden. Geen andere bewerking toegepast.
      Volgmotor met ruwe pooluitlijning.
      Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Ja hoor, vanavond bij zijn kladden gegrepen. Leuk en door de meerkennis die we er inmiddels van hebben een intrigerend object. Schets volgt nog.
        Last bewerkt door John Baars; 30-10-19, 01:19. Reden: typo
        Schiedam
        Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
        Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
        Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Jep, ik heb hem ook gezien. Best wel onbeduidend sterretje, als je het verhaal erachter niet kent...
          Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

In het Dijkgatsbos was het ook raak. Moeder ster is best wel helder in het oculair (50x en 300x). De exoplaneet moest ik er bij visualiseren :-)
            16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
            True light is from above

Commentaar

Bijgaand de in post #4 beloofde schets.
              De grote cirkel meet 2 graden.

Click image for larger version  Name:	HAT-P-6  TYC 3239-0992-1 (1024x768).jpg Views:	15 Size:	99.9 KB ID:	1432135
              Last bewerkt door John Baars; 01-11-19, 09:16.
              Schiedam
              Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
              Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
              Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

Commentaar

Dankzij onder andere de foto van Fabricius en de schetsen van de John Baars heb ik gisteravond met de praktijkavond van onze cursus bij de sterrenwacht deze ster aan meerdere mensen kunnen laten zien. Vooral het 3 hoekje die je kunt maken van de helderste ster in de buurt met de 2 sterren er omheen zorgt ervoor dat ik het goed kon herkennen en uitleggen aan de cursisten.

Leuk om een keer iets anders te kunnen laten zien. En zoals anderen zeiden: het gaat om het verhaal erbij wat deze ster leuk maakt.
                Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

My two cents :-)

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: HAT-P-6.png views: 140 grootte: 43,6 KB id: 1432289
                  True light is from above

Commentaar

Mooie schets Rem!
                    Om een vergelijking met post #7 te kunnen maken, heb ik daar nog even toegevoegd dat het daar om een FOV van 2 graden gaat.
                    De hoge vergroting, het kleine FOV van 0,2 graad en de Newton-oriŽntatie in jouw schets zijn van een dusdanig andere orde dat ik even op het verkeerde been werd gezet.. Totdat ik doorkreeg hoe ik moest kijken.
                    Schiedam

Sterrenwacht Rijswijk

Commentaar

Ah, dat is handige info, ik vroeg al af wat jouw vergroting was. Ik zat namelijk ook al te kijken of ik mijn schets op de jouwe kon matchen.
                      Hieronder is mijn schets gespiegeld en geroteerd zodat hij overeenkomt met de jouwe. Blijkbaar klopt de aangegeven oriŽntatie bij mij niet helemaal, maar het patroon komt aardig overeen..

Click image for larger version  Name:	HAT-P-6-rotated.png Views:	0 Size:	69.5 KB ID:	1432331
                      True light is from above

Commentaar

Mooie schetsen, die van John is echt precies hoe ik het beeld herinner!
                        Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Ik heb die bizarre 'dubbele' naam aangepast in DeepskyLog. Je vindt het object hier.
                          Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

De 10 foto's die ik op 25 november 2016 had gemaakt zijn nog eens door Deep Sky Stacker gehaald.
                            Deze keer in kleur.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: HAT-P-6-kleur.jpg views: 60 grootte: 39,7 KB id: 1432880
                            Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Werken...
                            X