Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Object van de Maand oktober 2019: Het dubbelcluster, plezier voor twee

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Object van de Maand oktober 2019: Het dubbelcluster, plezier voor twee

Deze maand kunnen we dubbel genieten van twee clusters, NGC869 en NGC884, samen beter bekend als het Dubbele Cluster in Perseus. Ook staat het dubbele cluster bekend als Caldwell 14, of h en Chi Persei. Onder een goede hemel is het dubbele cluster met het blote oog, en wedijvert dan met het Andromedastelsel (M31) om de aandacht van de waarnemer.

Gebruiken we een verrekijker of een telescoop, dan is er natuurlijk veel meer te zien. Dat is trouwens best bijzonder, want op een afstand van 7500 lichtjaar is dat niet vanzelfsprekend. De meeste sterren die we met het blote oog kunnen zien, liggen op een afstand van enkele tientallen of hooguit honderden lichtjaren. Het dubbele cluster ligt vele malen verder, en zelfs al gebruiken we optiek, toch is het bijzonder dat we de individuele sterren in de beide clusters zo goed kunnen zien op die afstand.
    Het bijzondere van het dubbele cluster is ook nog dat het zich ook nog in een ander deel van het Melkwegstelsel bevindt. Waar wij ons met het zonnestelsel in het binnenste van de Orion-arm bevinden, staan de beide open sterrenhopen in de Perseus-arm. Met andere woorden: we kijken dwars door onze eigen spiraalarm heen, helemaal naar de volgende.

Het geheim van de goede zichtbaarheid van de individuele sterren van de cluster is hun aard: het clusterduo bevat meer dan 300 blauwe superreuzen. Hieruit kan worden afgeleid dat het om jonge open clusters gaat, beide zijn 12.8 miljoen jaar oud, en dat is voor astronomische begrippen jong. Ter vergelijking: de Pleiaden (M45), ook zo’n blauw sterrengezelschap, is naar schatting 75 tot 150 miljoen jaar oud.
    Daarbij zijn de clusters ook nog blauwverschoven, de beide clusters komen met een kleine 40 km/s (144.000 km/u) op ons afstormen.

Maar het is niet alles blauw wat er blinkt. Een oplettende waarnemer, liefst gewapend met wat meer opening, zal enkele rossige sterren ontwaren in het clusterduo. Dit is dan ook een van de leukere uitdagingen bij het bekijken van dit object: waar zitten de rode sterren, en hoeveel zijn er?
    Ook voor de fotografen onder ons is het dubbele cluster natuurlijk de moeite waard. Fotografisch zal de blauwe kleur van de sterren mooi naar voren komen, waartegen die enkele rode mooi afsteken. Maar niet aan de visuele waarnemers verklappen waar ze staan ;-)
    Een medaille verdienen degenen die het aandurven een schets van deze open clusters te maken. Er zijn mensen die het hebben gedaan, en met prachtig resultaat. Maar ga er maar aan staan…
    Al met al heeft dit object voor iedereen wat te bieden.

Het dubbele cluster is niet moeilijk te vinden: het bevindt zich links onder de W van Cassiopeia, rechtsboven de “spits” van Perseus. Zie de zoekkaart hieronder.

Click image for larger version  Name:	DoubleCluster-Finder-chart.png Views:	0 Size:	96.2 KB ID:	1430129

Veel plezier,

het OvdM-team.
    Last bewerkt door Rem; 02-10-19, 20:49.
    16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
    True light is from above

Deze maand kunnen we dubbel genieten van twee clusters, NGC869 en NGC889,
    correctie: ngc 884 ;)
    Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Prachtige dubbelcluster, mag eigenlijk niet ontbreken tijdens een avondje relaxed waarnemen. Nu, op 2 oktober nog niet gezien, maar dat gaat veranderen. Prima keuze!
      Schiedam
      Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
      Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
      Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Origineel geplaatst door Lifesvr Bekijk bericht
        correctie: ngc 884 ;)
        Je hebt helemaal gelijk. Correctie gemaakt :)
        16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
        True light is from above

Commentaar

Wel, dit is misschien wel een teken van de astro-goden. Ik heb een paar dagen geleden (het was wel nog september) voor het eerst een widefield astrofoto proberen maken met mijn DSLR en voor het eerst lights/darks gestackt via DSS. Ondanks heel wat uren in GIMP achteraf, vond ik het resultaat te ondermaats om hier te delen. Ik heb de dubbel cluster leren kennen toen ik opzocht wat er nu eigenlijk allemaal in mijn foto te zien was. Uw geoefend oog herkent onmiddelijk de W van Cassiopeia. Het object van de maand staat er ook wel degelijk op (linkse rode kadertje), samen met zijn/hun genoemde concurrent M31 (rechtse rode kadertje).

De foto's werden gemaakt met een gewone (oude) Nikon D60 met 18-55mm lens op 18mm aan f4, op een gorillapod (dus eigenlijk zonder statief), zonder tracking. De stack bestaat uit 37 lights van 10 seconden bij ISO 3200 en 11 darks. Nabewerking in GIMP. Ik heb momenteel op het vlak van astrofotografie, DSS en GIMP geen tot weinig ervaring, dus graag niet teveel inzoomen op mijn foto'tje. :razz:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: bewerking250919-2-cluster cluster M31.png views: 156 grootte: 345,4 KB id: 1430250
          Jeroen / 'A head full of stars, just not in constellation yet.' Elias Canetti

Commentaar

Gisteravond laat klaarde het zowaar op, en heb ik tot half vier van een prachtige snoeiheldere herfsthemel kunnen genieten achter de Mewlon in Noordwijk. Uiteraard ook de dubbelcluster meegenomen, die bijna boven mijn hoofd stond. In de 42 mm heb ik een fov van 1,25 graad, ruim voldoende om beide clusters in een beeld te zetten. Mooi gezicht, ze staan in een rijk melkwegsterrenveld, maar de clusters zelf vind ik dan wat ielig. Ze passen ook nog samen in de 22 nagler, dan zie je toch meer sterren , maar het mooist waren ze apart in de 12 mm ES 92 graden, een zee van sterren, die tot in mag 15 gaan, en er zitten inderdaad een paar wat roodachtige sterren tussen. Ik ben maar niet aan tekenen begonnen....
            Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Vanavond hem ook eens opgezocht. Veel sluier was er dan toch ineens, en later de volle maan die helemaal wakker werd.
              Bij 120x waren de sterretjes het best uit elkaar te halen.
              De ene cluster: 2 heldere sterren. Een gebogen triple is te zien, en met een sterretje aan beide zijden lijkt het zelfs op een T. Verder is ook een kaarsrecht rijtje van 3 sterren te zien, het laatste van die 3 is zelfs een dubbel.
              De andere cluster: in een rij staat een driehoek (die een heldere ster heeft), dan een plat driehoekje, en dan ook nog een lichtoranje ster. Bij het eerste driehoekje liggen ook 4 sterretjes in een haakvorm.
              Niet zo lang geleden ook een astro-cameratje Toupcam aangeschaft, ben nog een pure beginneling in fotografie, moet nog helemaal wennen aan de software (ToupSky heet het), maar het ziet er echt wel boeiend uit, maar probeerde toch het cameratje eerst eens gewoon, dit zijn hier dus nog louter captures:
              .
              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: dubclu1.png views: 0 grootte: 165,1 KB id: 1431112
              .
              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: dubclu2.png views: 0 grootte: 146,4 KB id: 1431113
              .
              Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Hier mijn poging. NGC884 linksboven, NGC 869 rechtsonder.
                Bresser Messier NT150/750
                EXOS2 goto
                Barlow 1.5x (want daar past m'n T-ring op, en die gaat dan weer op de)
                Canon EOS 1300D
                28 lightframes van 10sec op ISO6400, 5 darkframes
                Koud en winderig, snel weer naar binnen.
                Op vakantie in Frankrijk, Correze, Bortle class 3 - het cluster was ook met het blote oog te zien. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: double_cluster.jpg views: 0 grootte: 7,31 MB id: 1431605

Commentaar

Hebbes! Het was even zoeken...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Milky_Way_mosaic_single_exposures_reduced.jpg views: 0 grootte: 694,1 KB id: 1431620

De Dubbelcluster balanceert goed met de Lagunenevel, zo in hetzelfde plaatje. :razz:

34 velden met Canon 6D + Samyang 135mm F2.0, vanuit zuid Frankrijk begin deze maand.
                  Eigenlijk is dit een test-run van APP om te kijken of alles zou gaan werken met de analyse. Hier 34 opnames, 1 per veld. Uiteindelijk zijn het er 619 geworden over de 34 velden, 150 MegaPixel (en dat is met een factor 2x2 binning om het wat kleiner te houden).

Commentaar

Werken...
                  X