Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Object van de maand Juli 2019: Kroonjuweel M92

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Object van de maand Juli 2019: Kroonjuweel M92

De zomernachten in de maand juli zijn nog aan de korte kant en pas tegen het einde van de maand keert de astronomische duisternis terug. De zwakke deepsky pluisjes laten we voor deze Object van de Maand editie even opzij liggen; we kiezen voor de mooie heldere bolhoop Messier 92 in Hercules - deze staat lekker hoog aan de hemel waardoor je optimaal van de donkerte en transparante hemel kunt genieten.

Het gebied van sterrenbeeld Hercules is feitelijk weinig bezaaid met deepsky objecten - kijk maar eens in jouw atlas of app en vergelijk de regio's van Bootes & Canes Venatici in het westen en Lyra & Cygnus ten oosten van Hercules. Gelukkig is kwaliteit hier troef boven kwantiteit want die enkele galaxtische objecten in Hercules zijn écht stuk voor stuk kroonjuwelen. De hoofdster Alpha Herculi (Rasalgethi) is een schitterend gekleurde nauwe dubbelster, de compacte planetaire nevel NGC 6210 (Turtle Nebula) is één van de weinig visueel gekleurde deepsky objecten en natuurlijk heb je de koning van aller bolhopen Messier 13 - inclusief donkere propellor en taltijke streamers.
    In dit mooie gezelschap mag je zeker ook bolhoop Messier 92 rekenen. De starhop is makkelijk vanuit Pi Herculi - dit is de ster in de linkerbovenhoek van het vierhoekige "Keystone" astermisme. Van hieruit beweeg je zes graden richting de noordelijke poolster en je tuimelt vanzelf op de pluizige gloed van Messier 92. Qua uiterlijk is hij duidelijk verschillend van Messier 13 en de afmeting is ook wat kleiner. Een extra vergroting kan geen kwaad om de gloed op te lossen in fijne sterretjes.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 108142.jpg views: 0 grootte: 75,0 KB id: 1420728
    Schets: Martijn Straub

Let bij jouw waarneming op enkele specifieke kenmerken; is de kern geconcentreerd of is de bolhoop eerder een egale schijf? Zie je bepaalde details zoals sterkettingen of concentraties in de bohoop? Scan vooral de buitenste gebieden naar individuele sterren; perifeer kijken helpt om de totale omvang van de halo te bepalen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M92_Finder_Chart-1.png views: 0 grootte: 77,8 KB id: 1420730

We zijn benieuwd naar jullie verslagen, schetsen en foto's van Messier 92!

Het OvdM team.

Auteur: TomC
    16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.

Nou, dan zal ik de aftrap maar doen. Vannacht , tussen de binnentrekkende cumuluswolken, heb ik een flinke tijd aan M 92 gespendeerd. Bij alle vergrotingen is hij in de Mewlon 210 een schtterend object. Al bij 80x begint hij op te lossen, bij 192x staat hij zeer fraai met zijn omringende wolk van zwakke sterretjes met nog veel voorgrondsterren er omheen. Duidelijk is te zien dat die omringende sterrenwolk bij de bolhoop hoort. Ik heb mijn schets gemaakt achter de 7XW, 345x en 12' beeldveld, de omringende sterrenwolk heeft een diameter van ca 6'. Daarbuiten is de sterdichtheid ineens duidelijk lager en homogener. De zwakste sterretjes zitten denk ik rond mag 15, ik kon met het blote oog mag 5,6 zien, en met de kijker bij M 57 mag 15,6.
    De bol zelf is een heldere ronde nevel, naar binnen toe verhelderend, en doorspikkeld met sterretjes. De nevelige bol lijkt bij lagere vergrotingen wat uit te stulpen naar het westen.
    Met de 5LVW (485x) lost de bol nog wat verder op, maar de achtergrondneveligheid blijft.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M 92 3-7-2019 omgekeerd verkleind.jpg views: 375 grootte: 6,1 KB id: 1420962
    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Tof! Ik ga 'm opzoeken wanneer ik weer een avond in de tuin door kan brengen. Bedankt voor de tip!

Gr Daan

Commentaar

Dit is 'm geworden. 51 lights, 10 darks, 10 sec per frame, ISO 6400, Canon 1300D, Bresser Messier AR102/100 f10.0 op een EXOS1 met RA-volgmotor. Foto gemaakt met DeepSkyStacker en ietsje donkerder gemaakt in Photoshop Elements. En wat verkleind, om hem uberhaupt te mogen uploaden aan dit bericht.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: m92_kleiner.jpg views: 350 grootte: 3,83 MB id: 1421309

Commentaar

Mijn bijdrage : schets van M92 met 16" dob
          -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Vanavond er ook eens voor gegaan, naar deze M92 gemikt, hij stond comfortabel hoog.
            In de 10x50 zoeker lijkt het een onscherpe ster, niet een wazig bolletje.
            Bij 40x is een helder midden en daarrond een gloed te zien, geen overgang dus.

Bij 80x zijn al de sterretjes die ver van de bolhoop staan te zien, maar de gloed is nog steeds moeilijk in sterretjes te ontrafelen. Tegenaan de gloed ten oosten een kort recht rijtje van 3 sterretjes, maar anderen zijn nog niet duidelijk.

Bij 133x (Expanse 9 oculair) is het al stukken beter, de fijne sterretjes in de gloed springen eruit, en van de sterretjes die tegenaan de gloed zitten zijn het er een pak meer.

Tenslotte bij 184x (met een 6,5 Explore Scientific) is het helemaal goed! Van de sterretjes tegenaan de gloed: ten oosten het kort recht rijtje van 3 sterretjes, ten westen een zigzaggend rijtje van 5 sterretjes, ook ten zuiden een rijtje drietal sterretjes, maar ten noorden geen enkel! Zo lijkt het dus dat de bolhoop in een doosje zit. Van de sterretjes ver buiten de bolhoop: ten zuiden een boog van sterretjes, ten noorden een vijfhoek van sterretjes waarvan eentje een nauw dubbeltje is.

Prachtig object natuurlijk, als je er dankzij deze topic nu eens zoveel aandacht aan gegeven hebt! Lang turen en perifeer kijken vooral!

Een groot verschil alleszins met M13, waarvan veel meer echte spinnenpoten te zien zijn, bij deze M92 alvast niet.
            Last bewerkt door John Baars; 21-07-19, 10:46. Reden: Kleur veranderd.
            Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Kan de tekst hierboven van kleur veranderen? In het donkere thema zie je de tekst niet...
              Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Gisteravond was het hier sinds lange tijd weer eens goed helder en aangezien ik vakantie heb, het ideale moment om eens een paar nachtelijke uurtjes in de tuin door te brengen. En aangezien M92 het object van de maand is was dit mijn hoofddoel. Met mijn ongekende kunde :nerd: (lees: puur geluk) had ik M92 direct in het vizier nadat ik Hercules had gevonden. Met verschillende vergrotingen (40x, 86x en 179x) eens goed naar dit object gekeken. En wat een pracht kun je na verloop van tijd ontdekken zeg, omgeven door de heerlijke nachtelijke rust was het genieten geblazen. Ik heb uiteindelijk nog geprobeerd om de grootste vergroting met een barlow te verdubbelen, maar dat gaf niet een heel mooi resultaat. Het beeld was niet echt scherp te krijgen (weet iemand wat de reden kan zijn?)

Na mijn ongekende kunde met het opsporen van M92 kwam een dik uur later mijn enorme amateurisme duidelijk naar voren want ik heb M13 dus niet bekeken. Ik kwam pas achter deze buur toen ik in bed nog een beetje lag te lezen over M92 :wow

Naast M92 uiteraard ook goed naar Jupiter en Saturnus gekeken met de nieuwe oculairs van Explore Scientific en met zo'n breed beeldveld is dat ook wel heel prettig. Heb nu goed de details op Jupiter kunnen zien en de Cassini scheiding bij Saturnus goed kunnen zien. Uiteindelijk nog een blik geworpen op M5 en M57 maar die verbleekten voor mijn gevoel een beetje na het zien van M92, misschien de volgende keer een beetje opbouwen :D

Tussendoor ook het ISS nog even gevolgd dat in hoog tempo over kwam, kreeg daar bijna las-ogen van haha.

Al met al een prima avond. Ik denk dat ik het vanavond maar even goed moet maken met M13 ;)

Bedankt voor de tip Rem , wat wordt het object van Augustus? :D

Cheers
                Last bewerkt door DaanC; 23-07-19, 09:20.

Commentaar

Wat een leuk enthousiast verslag!! Fijn dat je ook ervaart dat wat langer blijven kijken en iets meer vergroten, veel mooie details naar voor brengt.

Origineel geplaatst door DaanC Bekijk bericht
                  Ik heb uiteindelijk nog geprobeerd om de grootste vergroting met een barlow te verdubbelen, maar dat gaf niet een heel mooi resultaat. Het beeld was niet echt scherp te krijgen (weet iemand wat de reden kan zijn?)
                  Er kunnen verschillende factoren zijn; de barlow kan mss van mindere kwaliteit zijn, de telescoop nog niet helemaal thermisch in balans, moeilijker focussen, etc. Maar de grootste kanshebber is de seeing: instabiliteit van de lucht zelf. Soms valt dat mee, vaak is dit de domper en beperkende factor tijdens een waarneemsessie.
                  -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Bedankt voor je antwoord Tom, ik heb een vrij goedkope barlow dus ik vermoed dat we de boosdoener wel te pakken hebben :D

Ik begin trouwens diep respect te krijgen voor de schetsen die je hier op het forum hebt geplaatst. Geen idee hoe je dat tot in detail zo geweldig kunt tekenen. Petje af!

Commentaar

Beetje pech hier in de omgeving; mooi weer maar ook vochtig en tegen de avond sluierbewolking. Nochtans heb ik afgelopen week toch een keer de Dob opgesteld en op M92 gericht. Ondanks de matige transparantie veel detail te zien. De goed opgeloste kern lijkt wel te worden doorkruist door een gespiegelde Z ofwel scherpgerande S.
                      ik hoop hem van de week nog eens terug waar te nemen vanop een donkere locatie.
                      16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.

Commentaar

Ik had gehoopt op waarneming vanaf een donkere locatie hier op vakantie, net als Rem. Helaas valt het nu met bakken uit de hemel...
                        Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Jaaa, op de valreep heb ik hem kunnen schetsen, zie HIER

Het is wel écht een beauty, zelfs met een beperkte opening van 15cm zie je heel wat sterretjes oplossen.
                          Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Werken...
                          X