Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Object van de Maand April 2019: M64 - Schat, is mijn mascara uitgelopen?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M64 vanavond waargenomen met de 120mm en mijn nieuwe Leica zoomoculairtje. Het was minder kraakhelder dan ik verwachtte. Het bleef een zwakke vlek tussen wat voorgrondsterren. Tikkeltje irritant was dat de ideale vergroting nou net tussen het maximum zonder barlow en het minimum met barlow lag.Moeizaam kiezen dus. Uiteindelijk hield ik het maar op het maximum zonder barlow , wat net boven de 100X ligt. Volgens deze waarneming werd er in het geheel geen mascara gedragen. :)

Edit: Doordat de Leica in een adapter zit, komt de veldlens niet exact op de plek waar de barlow 2X geeft, maar hoger. Daardoor gaat de zoom niet door vanaf 101X tot 202X , maar vanaf ongeveer 115X tot 230X. Hetgeen voor de Maan wel weer heel prettig is, zo heb ik vanavond ervaren.
    Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Ook op woensdagavond 10 april M 64 waargenomen met de Mewlon 210. In de 12.5 Docter (192x) is de halo indrukwekkend groot! Die stofband komt er mooi uit, boven het heldere centrum, prachtobject!
      Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Werken...
      X