Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Object van de Maand April 2019: M64 - Schat, is mijn mascara uitgelopen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Object van de Maand April 2019: M64 - Schat, is mijn mascara uitgelopen?

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Lancome-Hypnose-Star-Wands-and-Betty-Boop.jpg views: 466 grootte: 35,1 KB id: 1412547

M64, bijgenaamd the Black Eye Galaxy, is een spiraalsterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices. Het stelsel staat 17 miljoen lichtjaar bij ons vandaan, al is die afstand helemaal niet precies bekend; schattingen variëren van 12 tot 44 miljoen lichtjaar. Deze grote onnauwkeurigheid is te wijten aan het feit dat er in M64 tot nu toe geen cepheïden zijn gevonden. Deze variabele sterren worden in de astronomie gebruikt om de afstand te bepalen omdat er een eenduidige relatie is tussen hun periode en hun absolute magnitude. Maar bij hun afwezigheid blijft de afstand van M64 dus ongewis.
    Het stelsel dankt zijn bijnaam aan een donkere band van stof die een deel van het stelsel verduistert; waardoor dit het aanzien krijgt van een donker oog.

Click image for larger version  Name:	105522.jpg Views:	0 Size:	30.7 KB ID:	1412530

M64 is een type 2 Seyfert-stelsel. Het interstellaire medium (het gas en stof) van het stelsel bestaat uit twee schijven van ongeveer gelijke massa, die tegen elkaar in draaien. De sterren in het stelsel laten een dergelijke rotatie niet zien. Er is een theorie die stelt dat een van de schijven en de aanwezigheid van de gas- en stofwolk zijn oorsprong vindt in een ander stelsel dat tegengesteld roteerde aan M64 en door dit stelsel is opgeslokt. Op de grens van de twee schijven ontstaat wrijving, waardoor hier op grote schaal stervorming plaatsvindt. Dit wordt geïllustreerd door de aanwezigheid van jonge hete blauwe sterren in dit gebied, vergezeld van HII-gebieden (wolken van geïoniseerd waterstof, rood van kleur).

M64 is niet moeilijk te vinden; hij staat zo’n drie graden ten zuidoosten van het Coma Stercluster, dat onder een donkere hemel al met het blote oog waarneembaar is. Als alternatief kan hij bijvoorbeeld benaderd worden vanaf de ster Vindemiatrix in Virgo, waar hij tien graden ten noorden van staat. Zie de zoekkaart hieronder.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M64-finder-chart.jpg views: 462 grootte: 196,5 KB id: 1412546

Laat jullie waarneem-, fotografie- en schets-skills maar los op dit mooie stelsel. Veel plezier!

Het OvdM-team.
    Last bewerkt door Rem; 01-04-19, 18:34.
    16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
    True light is from above.

Rem Mooi object weer, Rem! Ga ik mee aan de gang. De kaart opent overigens niet.
    Meade 8" SCT, Robtics 80/560 apo, 70/420 apo, SkyWatcher Mak 127/1500, Polarex 60/900, Royal Tokyo 76/1200, Fujinon 10x70 FMT-SX, Tento 20x60

Commentaar

Thx! Met dank ook aan de rest van het OvdM-team natuurlijk.
      De kaart is gefixed, dank voor de melding.

Commentaar

Toevallig gisteren - net na middernacht - al gefotografeerd, met de nieuwe 2e-handse RC8 en Canon 6D met Baader modificatie. Omdat ik te lui was een goede pooluitlijning te doen en omdat ik ook nog geen guider op deze telescoop heb zijn het 60 opnames van 16 seconden geworden, snel door Digital Photo Professional gehaald na een beetje stretchen en daarna met Nebulosity gestacked. Er zat nog wel een stofje net naast het stelsel wat zonder flats een mooie streep achterlaat, maar het was toch al een stoffig stelsel dus een stofje meer of minder maakt niet uit :razz:

Misschien dat ik in een wilde bui ooit eens een mooie stack en bewerking maak...

Edit: nu gestacked met SiriL, gebruik makend van flats (helaas is het stofje er later opgekomen zo te zien), en een beetje nabewerking in Nebulosity.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M64_RC8_6D_2019-04-01_Siril.jpg views: 425 grootte: 163,9 KB id: 1412575
        Last bewerkt door RCS; 01-04-19, 23:10.

Commentaar

Na zo af en toe dit forum te bezoeken heb ik (Gerrit Burggraaf) besloten om ook actiever deel te nemen en een donatie te doen, het uploaden en plaatsen moet ik nog even ondervinden....

15 februari dit jaar had ik M64 op de korrel, een eerste sub werd om 04.00 genomen en de laatste om 06.28 in totaal 64 subs van 180 sec lrgb.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M64_resize.jpg views: 395 grootte: 15,8 KB id: 1412633

De opname is een crop van een groot beeldveld gemaakt met de C14edge HD en Hyperstar.
          Het voorjaar is nog jong, bij een heldere nacht gaan we zeker nog een poging ondernemen.
          Montering Paramount
          OTA C14 op f1.9
          Camera zwo 1600 mono met mini filterwiel en lrgb filters
          software Maxim dl
          64 subs lrgb van 180 sec
          locatie Schelluinen Z-Holland

Commentaar

Afgelopen zaterdag op zondag in Grandpré. Gefotografeerd met de Epsilon-180ED en Nikon D810a (5 uur en 10 minuten). Een widefield en een uitsnede.

Last bewerkt door Maurice Toet; 04-04-19, 16:03.
            Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Maurice Toet jij bent daar blijkbaar vaste klant :razz: zalige locatie.
              Prachtige opname wat een fijne subtiele boogjes rondom de kernzone. Super!
              -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Geheel toevallig M64 op 1 april in aanwezigheid van de object-van-de-maand-auteur zelve onder goede omstandigheden waargenomen op de Breezanddijk. Beeldvullend bij 360x. Een apart object zonder structuur, maar dan toch met die karakteristieke vage zwarte veeg. Doordat de mooie foto's hierboven natuurlijk een groter stelsel tonen dan visueel mogelijk is heeft de stofband daarin een heel andere proportie binnen het stelsel. Visueel lijkt hij daardoor meer uitgerekt dan op de foto.
                Sumerian Optics 17,5" f4,1 Dobson, 10" f5 Alkaid & volgplatform / ES 80mm APO Triplet op SW AZ4 / Elfje (RIP) / Vixen SG 2,1x42 widefield bino / Bushnell Legend 8x42

Commentaar

Schitterende foto Maurice en de andere mogen er ook wezen. Fijne waarneemverslagen ook!
                  50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

TomC & wvreeven Dankjewel!

Sterrenwacht Rijswijk had Grandpré afgelopen weekend afgehuurd. Vanwege een druk weekend met andere (familie)verplichtingen kon ik er niet het hele weekend bij zijn en zou ik eigenlijk helemaal niet gaan. Het was echter zulk prachtig weer, dat ik zaterdagmiddag toch besloot ernaartoe te rijden. 19.00 uur gearriveerd, binnen 1 uur opgebouwd, waargenomen tot 3 uur 's nachts, kort nachtje geslapen en zondagochtend vroeg weer naar huis.
                    Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Dat is pas effectief gebruik maken van een heldere nacht. Daar kan zelfs skyfan een puntje aan zuigen ;)
                      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Gave foto's Maurice!
                        Schiedam
                        Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                        Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                        Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
                          Dat is pas effectief gebruik maken van een heldere nacht. Daar kan zelfs skyfan een puntje aan zuigen ;)
                          :grin::grin::grin:
                          Takahashi Mewlon 210, Altair Astro 152 refractor

Commentaar

Wow, wat een mooie foto's zijn er inmiddels in dit topic verschenen. Thx guys!

Afgelopen maandagavond heb ik samen met Roeland een visuele gooi gedaan naar M64 en dat viel niet tegen. Het stelsel doet me denken aan iemand die met een dikke stift een spiraal tekent, beginnend in het midden. Nadat hij met een dikke stip in het midden is begonnen stopt de stift er abrupt mee. De tekenaar gaat gewoon door en na ongeveer een helve cirkel doet de stift het weer, maar minder goed. Zoiets. Visueel dan.
                            Ook opvallend: als je flink doorvergroot dan valt op hoe groot hij is. Bij 300x, als je goed kijkt, stiekem bijna beeldvullend.

Commentaar

M64 met een Tasco 114mm/f3.9 en ASI 290MM
                              100x10s

Voeg bestanden toe

Commentaar

Werken...
                              X