Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Object van de Maand januari 2019: NGC 1788, een reflectienevel in Orion

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Origineel geplaatst door Genie Hendriks Bekijk bericht
    Toch plaats ik de foto hier bij wijze van illustratie wat 24 minuten oplevert. Overigens moet er nodig wat schoonmaakwerk verricht worden aan de sensor, maar dat terzijde.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC1788.jpg views: 253 grootte: 2,64 MB id: 1408105
    Hee, die komt mooi overeen met mijn schetsje!
    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

skyfan Ik vind jouw schetsje mooier!
      Meade 8" SCT l TS 150/750 I Robtics 80/560 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

Commentaar

Na het zien van de foto van Genie Hendriks plaats ik toch nog even een snel gemaakt tekeningetje zoals ik het gisteren zag. De kleine driehoek uit zijn foto komt min of meer overeen met de grote driehoek in de tekening.

Click image for larger version  Name:	NGC1788 (320x320).jpg Views:	0 Size:	7.2 KB ID:	1408194

Wel lichtvervuiling, geen neveltje om de twee helderste sterren.:cry:
        Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
        Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

John Baars Moet even goed kijken welke driehoek op mijn foto je bedoelt, John. Kun je een tip geven?
          Meade 8" SCT l TS 150/750 I Robtics 80/560 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

Commentaar

Genie Hendriks

De twee helderste sterren in het tekeningetje zijn dezelfde als de sterren waar in jouw foto een neveltje omheen staat. Het sterretje links in mijn schetsje staat ook op jouw foto.
            De zwakkere sterretjes in jouw driehoekje staan er natuurlijk niet op.
            Click image for larger version  Name:	image_100903.jpg Views:	0 Size:	18.9 KB ID:	1408217
            Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
            Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

John Baars Ah, duidelijk, dank je! Overigens gooi ik er volgende keer een reducer op òf ik ga voor lights van 600 sec. Bij F10 is 360 sec. in de Bredase lichtsaus duidelijk te weinig.

Commentaar

Ik ga vanavond een poging wagen vanuit Uddel...

[EDIT: daar de focuser van mijn mak ineens blijkt vastgelopen (zie mijn wanhopige roep om hulp elders op het forum) is dit dus niks geworden. Maar ik heb het neveltje wel door een 30 en 40 cm Dobson gezien van mede-leden. In de 30 cm was het duidelijk, maar toch een vaag object. In de 40 cm vond ik de twee lobben al iets beter te onderscheiden. Het is een kleiner object dan ik in eerste instantie dacht.]
                Last bewerkt door Sterren kijken in de stad; 24-02-19, 09:33.
                Sterren kijken in de stad | Skywatcher 150p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Orion Skyscanner 100 | Celestron 15x70

Commentaar

Misschien was het omdat mijn waarneemskills nog een beetje roestig waren maar ik kreeg hem niet te pakken gisteravond in Purmerend. Met de 16" nog wel!
                  Spuit 9 op zijn minst...
                  16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Gisteren (zo 24 feb) vanuit het Dijkgatsbos: daarom ga je dus naar een donker gebied. Niet dat ik nu heel veel meer zie dan thuis maar in plaats van een vage wolk zie ik nu een duidelijke kern. Onzin natuurlijk, want een reflectienevel heeft helemaal geen kern; het zal om het helderste gedeelte gaan. Ook lijk ik hints van detail te zien: bijvoorbeeld een ander helderder gebied, iets dichter bij de "centrale ster" (die dat natuurlijk ook niet is). Doorvergroten levert geen extra detail op. In elk geval is er nu detail te zien; ik kan niet zien waar het is maar wel dat het er is. Interessant object :-)
                    16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
                    Is aoibhinn liom na réaltaí.

Commentaar

Hier ook wat meer details dan de vorige keer.
                      Toch wel een wolkje om de kern.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC1788 (320x320) - kopie.jpg views: 79 grootte: 2,3 KB id: 1409506

Commentaar

Mijn schets van gisteravond. Er zat nog een vlokje aan noordoostkant van het zuidelijke deel maar ik heb ruzie met mijn scanner en vandaag komt het niet meer goed :p

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: ngc1788.jpg views: 66 grootte: 46,9 KB id: 1409568
                        Spuit 9 op zijn minst...
                        16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Ik weet het.
                          Mosterd na de maaltijd en ouwe koek.
                          Maar wel lekkere mosterd en leuke koek.
                          https://phys.org/news/2019-03-eso-co...-captures.html

Commentaar

Hé, leuk dat ook de ESO meedoet met ons OvdM verhaal :D
                            -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Werken...
                            X