Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Object van de Maand December 2018: "Nieuwe maan met de oude maan in haar arm"

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Op de overzichtsfoto van Maurice van 15 juli 2012 zie je naast Jupiter (tegen de Maanrand aan geplakt) ook nog Venus linksonder de Maan (vlak boven de wolkenband). Prachtige foto!
    Lunt/APM 152mm ED, SW 127mm Maksutov, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
    Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Commentaar

Hier nog een plaatje van vanochtend, gisteren was hij eigenlijk mooier maar vooruit.
      Opvallend hoe helderwit Venus was vergeleken met de maan.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSCJ5318-b1-kl.jpg views: 1 grootte: 342,6 KB id: 1402381

Commentaar

Vanmorgen fietste ik om kwart over 7 naar Warmond, het leek geheel bewolkt, maar Venus scheen daar moeiteloos doorheen, zeer fel, en eronder in een wat minder dichte wolkenbank was een mooie maansikkel te zien, met tegen half acht zelfs wat van het asgrauw schijnsel.
        Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Dinsdagmorgen kon ik ook genieten van de conjunctie Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_0470.JPG views: 1 grootte: 4,29 MB id: 1402660

Commentaar

Maandagochtend was het echt prachtig om te zien. Iedereen bedankt voor de foto's, erg mooi! Zelf had ik gewoon maandag auto ergens moeten parkeren en foto moeten maken, en even goed naar kijken. Helaas doorgereden naar werk. Wat me wel de laatste tijd opvalt is hoe fel Venus is, en met name die dag dat hij naast de maan stond. Venus was zo fel dat je zelfs een glare kon zien met blote ogen. Maar Venus is nu toch maar voor een klein deel belicht door de zon vanaf de aarde gezien? Hoe komt het dat hij dan zo licht is? Er is geen ontkomen aan in de vroege ochtend. Ik wil binnenkort keertje telescoop opzetten om Venus op te zoeken.

Commentaar

Venus is altijd bedekt met wolken en heeft daardoor een hoog weerkaatsingsvermogen of albedo, https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Albedo
              Bovendien zit hij dicht bij de zon, die daar al een 2x een zo grote schijnbare oppervlakte heeft als vanaf aarde en dus 2x zo helder op het wolkendek schijnt. De maan heeft een zeer laag albedo en is eigenlijk een erg donker lichaam, hoe gek dit ook klinkt voor het helderste object aan de nachtelijke hemel.
              Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Werken...
              X