Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Object van de Maand November 2018: NGC 457, een hemelse Rorschachtest

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Gisteren aan de slag geweest met potlood en papier om dit cluster vast te leggen, zie: https://www.astroforum.nl/forum/visu...457-het-uiltje.

Leuk cluster, met in één beeld grote verschillen in helderheid tussen de verschillende sterren! Ik vind het zelf best wel op een Uil lijken, met de twee helderste sterren als ogen.
    Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Vanavond maar eens de 16" opgesteld in de tuin. Werd wel weer eens tijd. Dan komt dat cluster toch mooi tot zijn recht. Opvallend: twee rode sterren, aan de linkerschouder en -voet van welk figuur je er ook in ziet.
      Speaking of which: de Duolingo-uil :)
      16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
      True light is from above.

Commentaar

Donderdagavond heb ik hem weer waargenomen met de Mewlon 210. Ik telde ruim 80 sterren in de cluster.
        Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Afgelopen zaterdag-/zondagnacht heb ik NGC457 vanuit Hengelo met de 7x50 verrekijker opgezocht.

De twee heldere sterretjes waren gemakkelijk te zien, de noordelijke (de helderste) was een beetje gelig/oranje. De rest van de sterrenhoop liep als een nevelige gloed van breed bij de twee heldere sterren tot in een puntje die ongeveer in de richting van Gamma Cassiopeiae wees (wat later bij verificatie bleek te kloppen).

De vorm deed me aan een soort zilvervisje met heldere oogjes denken en net als het beestje is dit een lichtschuw object in zulke kleine optiek. Ik moest dan ook perifeer kijken, naar boven in de verrekijker, om de neveligheid te kunnen zien.

Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Ik heb deze sterrenhoop enkele malen vast gelegd met de Boren Simon op F 4 en een ST 4000 XCM kleurencamera en deze is gemaakt op 16 augustus 2016. Bedankt voor het kijken. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Untitled618 NGC 457 BS 250 F 2,8 ST 4000 XCM CLS 4 TC 237 360 seconds G 11 01-09-2015.jpg views: 40 grootte: 816,7 KB id: 1437580

Commentaar

Werken...
            X