Announcement

Collapse
No announcement yet.

Object van de Maand November 2018: NGC 457, een hemelse Rorschachtest

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Object van de Maand November 2018: NGC 457, een hemelse Rorschachtest

Het object van november brengt ons naar het sterrenbeeld Cassiopeia en als je met een verrekijker dit deel van de hemel scant, valt op dat het gebied sterrijker is dan het naastgelegen Perseus en Cepheus. Dat komt omdat veel van het sterrenlicht daar geblokkeerd wordt door onze eigen Orion-spiraalarm terwijl er zich in de Cassiopeia-melkweg weinig stofwolken bevinden die het zicht belemmeren. Je kijkt dus eigenlijk door een "raam" naar de buitenwijken van ons sterrenstelsel.

Door dit raam kunnen we heel ver kijken en zien we een zeer grote verscheidenheid aan open clusters op verschillende afstanden van ons vandaan. Op ruim 9000 lichtjaar is één van die clusters NGC 457, ook wel bekend als Caldwell 13. En volgens velen is deze visueel aantrekkelijker en ook helderder dan de twee Messier clusters die het sterrenbeeld rijk is; M52 en M103. Het is dus niet zomaar eentje die we geselecteerd hebben!

Door de uitzonderlijke vorm van dit object is het een favoriet tijdens kijkavonden op de sterrenwacht en op starparties. Het nodigt uit om de contouren van de sterren te volgen en het geheel een naam te geven, en dat is dus ook al veelvuldig gedaan. Is het een uil? Is het een libelle? Is het E.T. of zelfs een F-18 straaljager? Zeer opvallend zijn in ieder geval de "ogen" (of afterburners) van het cluster. Deze worden gevormd door voorgrondster Phi Cas, een gele "F0 supergiant" van mag 5 en HIP 6229, een lichtblauwe mag 7 ster. Een prachtig duo voor de bino!

Het jonge cluster zelf is natuurlijk ook te zien in de bino, al zijn de "vleugels" dan wel wat lastig te onderscheiden. Met een kleine telescoop komen deze beter tot hun recht. In een 20cm telescoop zijn er al zo'n 40 sterren te zien en is de vorm van de uil goed te volgen. Wordt er nog groter materiaal ingezet dan kunnen tot 100 sterren zichtbaar worden in een 20 boogminuten groot beeldveld en is het een zeer indrukwekkend en rijk cluster!

Met een magnitude van 6.4 ligt het cluster op de grens van het zichtbare met het blote oog, onder de "W" van Cassiopeia. Om NGC 457 te vinden, volg je een lijn van epsilon (ε) naar delta (δ) Cas en verleng je deze vervolgens ongeveer twee graden verder. Phi Cas van de 5e magnitude verraadt de aanwezigheid van dit fraaie cluster.

Welke kleuren sterren zie je? Hoeveel tel je er? En natuurlijk: Welke vorm zie je er in? Want het OvdM-team is natuurlijk erg benieuwd welke interpretaties en gevoelens jullie neigen te projecteren op deze groep sterren :)

Dus: zeg hallo tegen E.T. Ga naar NGC 457, een uil met twee heldere ogen, de vleugels gespreid om je te begroeten. En laat ons weten wat je er van vindt!

Hieronder een schets van Lifesvr om jullie alvast een goede indruk te geven, en een zoekkaart. Succes!

Click image for larger version

Name:	120727.jpg
Views:	1
Size:	936.9 KB
ID:	1399357

Name:	NGC457_Finder_Chart.png
Size:	85.9 KB
ID:	1399356

Het OvdM-team.
    16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope
    I'm thinking of painting myself blue | to make me look cooler than i actually do

In elke telescoop waarmee ik deze open sterrenhoop heb bekeken kan ik er niets anders van maken dan een ruimteschip/straaljager, waarvan de neus in de richting van een andere open sterrenhoop wijst: NGC 436.
    ET blijft voor mij compleet verborgen! :(

Name:	N457.JPG
Size:	37.0 KB
ID:	1399365
    Lunt/APM 152mm ED, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
    Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Comment

Paar weken geleden voor het eerst deze cluster bekeken voordat ik wist welke naam er zoal aan werd gegeven. Ik zag er inderdaad een vliegtuig in (van welk type dan ook). Toen ik de volgende dag de theorie raadpleegde las ik dat de cluster ook als uil bekend stond. ET zie ik er niet in. Mooi vind ik hem wel. Het mooist in mijn 12 mm oculair, wat een vergroting van 123 oplevert bij een beeldveld van 30'
      Meade ETX105ec + autostar, oculair Plössl 26 mm en 15 mm, 12 mm Celestron, Fujiyama 9 mm ortho. Verrekijker Siera 12x50

Comment

Als je de twee heldere sterren bovenaan zet en de rest van de cluster eronder dan zijn die twee heldere sterren de ogen en waar jullie de vleugels tekenen bevinden zich dan de armen. De neus van het vliegtuig zijn zijn voeten. Hopelijk helpt dat om er ET in te zien.
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

Grappig hoe iedereen er iets anders in ziet.
          ik zie er zelf duidelijk ET in.
          erg leuk object, wat ik regelmatig bezoek als ik andere mensen laat kijken.

Comment

Door koude en bij gebrek aan visuele fantasie achter de kijker maar een opname van NGC457 gemaakt om lekker binnenshuis naar te kunnen kijken - echter ook na lang staren op het beeldscherm verschijnt er bij mij geen straaljager, geen ET en ook geen uil. Wel wordt de esthetiek van het plaatje duidelijk bepaald door de twee heldere sterren, vandaar dat in bijgaande opname voor zuid boven is gekozen.

Opgenomen in de nacht van 2 op 3 november 2018 met een 10" f/10 Meade ACF op een G11 en een ASI294MCpro kleurencamera (@gain120/-20°C + UVIR-block filter). Totaal 90 min belicht in subs van 2 min. Zuid boven, oost links. Centrum opname ca. RA 01h19m34,2 s Dec +58°17'56,2". Beeldveld ca. 22,4'x15,1' (1,3"/px). Helderste ster * phi Cas Vm 5,0.

MvG,
            Peter

Name:	NGC457_20181102_PH1.jpg
Views:	2
Size:	764.7 KB
ID:	1399551Click image for larger version

Name:	NGC457_20181102_PH1.jpg
Views:	2
Size:	764.7 KB
ID:	1399552

Comment

Toen NGC 457 en ik een aantal jaren geleden elkaar ontmoetten, zag ik er gelijk een ventje in. Dat leed voor mij geen twijfel. Ik pijnigde mijn hersens waar ik dit wezentje eerder had gezien en toen schoot het mij te binnen: "Dit lijkt op ET! " ( hoewel ik de film nooit gezien heb) Ik noemde hem dan ook gelijk ET. Later bleek mij dat meerderen op hetzelfde idee waren gekomen en tot mijn verbazing noemden sommigen hem de Owl-cluster.

Bij nader inzien vind ik dat ook zeer terecht. De Uil vond ik zelfs iets overtuigender ( maar dan met Noord onder). Maar ook de straaljager is mij zeker niet onbekend. Ik heb het schetsje georiënteerd zoals ik NGC457 als eerste ontmoet heb. Ach, hoe dan ook, het is en blijft een verdraaid lollig clustertje.

Click image for larger version  Name:	ET cluster (481x640).jpg Views:	1 Size:	32.2 KB ID:	1399585

Hieronder zo ongeveer zoals ik hem interpreteer. Ik ben geen held in het schetsen van gestalten, dus zo moet het maar:

Click image for larger version  Name:	IMG_0711 (308x320) (154x160).jpg Views:	1 Size:	15.0 KB ID:	1399586

Edit: 4 oktober moet natuurlijk 4 november zijn.
              Last edited by John Baars; 04-11-18, 11:55. Reason: Correctie op datum
              Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
              Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Ik heb me gisteravond ook gewaagd aan een opname van NGC 457. Hiervoor gebruikte ik mijn William Optics ZS 71 en mijn Canon EOS 700D die samen een beeldveld van 3 x 2 graden geven. De hele bende staat op een gemodde HEQ5-Pro. Polar alignment, slewen naar, volgen en imagen werd allemaal gedaan met KStars/Ekos. In totaal 28 opnames van 3 minuten elk. Stacken werd gedaan in APP, nabewerken in PI. Er is in de rechterbovenhoek een reflectie zichtbaar van Delta Cas of misschien van Gamma Cas. Rechtsboven NGC 457 staat ook nog NGC 436.

Click image for larger version  Name:	NGC_457_dbe_pcc_ht_ct.jpg Views:	1 Size:	1.75 MB ID:	1399593
                50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

Originally posted by wvreeven View Post
                  .... een beeldveld van 3 x 2 graden geven. .....
                  .
                  In zo'n groot beeldveld springt NGC457 er mooi uit - lijkt op een vleermuisje dat naar linksonder vliegt.

Comment

John Baars geeft de enige juiste uitleg van ET.
                    De heldere dubbel zijn ET’s voeten.
                    Knappe schetsen ook :)

Zie je ze als ogen van een figuur dan krijg je de vogelvorm, met omhoog staande vleugels.
                    Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
                    Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Comment

Ik denk dat de vorm van E.T. persoonlijk is. Voor mij zijn de twee sterren van de heldere dubbelster juist de ogen en heeft E.T. zijn armen omhoog. Ach ja, het blijft een kwestie van fantasie denk ik...

Comment

Originally posted by John Baars View Post
                        Toen NGC 457 en ik een aantal jaren geleden elkaar ontmoetten, zag ik er gelijk een ventje in. Dat leed voor mij geen twijfel. Ik pijnigde mijn hersens waar ik dit wezentje eerder had gezien en toen schoot het mij te binnen: "Dit lijkt op ET! " ( hoewel ik de film nooit gezien heb) Ik noemde hem dan ook gelijk ET. Later bleek mij dat meerderen op hetzelfde idee waren gekomen en tot mijn verbazing noemden sommigen hem de Owl-cluster.

Bij nader inzien vind ik dat ook zeer terecht. De Uil vond ik zelfs iets overtuigender ( maar dan met Noord onder). Maar ook de straaljager is mij zeker niet onbekend. Ik heb het schetsje georiënteerd zoals ik NGC457 als eerste ontmoet heb. Ach, hoe dan ook, het is en blijft een verdraaid lollig clustertje.

Click image for larger version Name:	ET cluster (481x640).jpg Views:	1 Size:	32.2 KB ID:	1399585

Hieronder zo ongeveer zoals ik hem interpreteer. Ik ben geen held in het schetsen van gestalten, dus zo moet het maar:

Click image for larger version Name:	IMG_0711 (308x320) (154x160).jpg Views:	1 Size:	15.0 KB ID:	1399586

Edit: 4 oktober moet natuurlijk 4 november zijn.
                        Grappig, ik zie ET net omgedraaid, maar op deze manier ook.
                        kenmerkend zijn echt de ogen en de lange armen.
                        De andere vormen zijn ook goed te zien, waarbij ik de straaljager nog het minst duidelijk vind.

Comment

Na tijdje beetje stilletjes op dit forum rondkijken nu toch een keer zelf een bijdrage. Sterker nog, mijn eerste poging tot schets ooit! Dit object leent zich daar uitstekend voor en is ook erg goed te zien vanuit lichtvervuild Amsterdam (Oost), bij een wat heiige lucht, 4 november 2018. Een onwijs leuk object voor de "urban observer" dus.

Ik zie er zelf zeker wel de jet, E.T. (zoals hierboven perfect geschetst door John) en de Uil in. De uil moet je dan beetje zien als een die zijn vleugels uitgestrekt heeft en de 'voeten' van E.T. zijn de ogen. Ik zag er ook nog wel een beetje de robot Johnny Five in, maar dat zit wel in dezelfde categorie als E.T. ;-).

Click image for larger version  Name:	ngc457-20181104-small.jpg Views:	1 Size:	20.8 KB ID:	1399744

- Guus

Comment

Dus je hebt drie jaar na inschrijving je eerste post en wat voor een...meteen een schets erbij...wow, bijzonder!
                            Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

Mooie foto's en tekeningen jongens!
                              Vanavond even met de 10cm refractor gekeken en ik zie er inderdaad vooral een mannetje in, met twee hele heldere ogen. Dus zoals die van John, maar dan andersom, met z'n armen omhoog.
                              Of inderdaad een vliegtuig, maar geen straaljager, eerder een lijnvliegtuig, gezien de hoek van de vleugels. En dan wel twee felle straalmotoren.
                              16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope
                              I'm thinking of painting myself blue | to make me look cooler than i actually do

Comment

Working...
                              X