Announcement

Collapse
No announcement yet.

Object van de maand Oktober 2018: NGC7662, The Blue Snowball

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Rem View Post
    Het eerste wat me opvalt aan de Blue Snowball is dat hij inderdaad echt blauw is. Heel erg blauw, zelfs al op lage widefieldvergroting van 75x. Zo'n duidelijke kleur heb ik nog niet eerder bij een deepsky-object gezien.
    Ik heb zoiets een keer bij NGC 6826 (de Blinking Planetary) gehad met mijn oude 14,5" Dobson. Normaal viel de kleur me nooit zo op, hooguit wat groen/grijs, maar tijdens een waarneming bij Volle Maan was hij zo blauw als maar wezen kan. Misschien kwam het door het contrast met de helderblauwe hemelachtergrond. Maar daar was gisteravond bij jou geen sprake van! :)

SW 180mm Maksutov, Lunt/APM 152mm ED, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
    Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Comment

Observatie vorige vr-za met 400mm f/5,1 Dobson, in Grandpré.

Bij lage vergroting ovale vorm en bij _erg_ lage vergroting (66x) knalblauw -- en niet OIII-blauw maar echt helder cyaan--. Met wat meer vergroting grotere ovaal maar wat "hoekig", net een ruitje dat wat afgerond werd.

Vanaf 600x-800x (met zoom-oculair) duidelijk een ring op ongeveer de helft van de diameter met een opvallende opening aan één kant en een verheldering aan de rand van de grotere halo. De ring is niet ovaal maar lijkt op de vorm van een platgeduwd WC-rolletje, m.a.w. met twee vrij lange rechte stukken, en is duidelijk langwerpiger dan de halo. De nevel _blijft_ verrassend erg blauw.

Bij 1200x zie je dat de heldere ring breder wordt bij de onderbreking, zie je aan die kant twee iets minder heldere "oogjes" aan de binnenkant die reiken tot aan de centrale ster (centrale ster wordt minder uitgesproken). Lichte flinterdunne verhelderingen aan de korte kanten van de buitenste ovaal (naast de vrij vette verheldering tegenover de "opening") en een hap van de buitenste halo net tussen de "opening" en één van de verhelderingen.

Post-It veldschetsje gemaakt aangezien TomC mij aanporde hier iets neer te zetten.

Het sterretje linksonder was nog handig om scherp te stellen.

Click image for larger version  Name:	D9787C61-773F-4DD6-8752-C203CB31E70C.jpeg Views:	1 Size:	1.47 MB ID:	1396566
      Last edited by sixela; 11-10-18, 15:14.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

September sloeg ik over, maar het OvdM van oktober wilde ik echt te pakken krijgen. Daarom gisteren ondanks de sluierbewolking maar eens een poging gewaagd. Het is echter duidelijk, dat ik me heb verkeken op het formaat. Met de 80mm apo blijft er niet veel meer over dan een ieniemieniebolletje waarvan ik gok, dat het de Blue Snowball is. Als het hem niet is, dan hoor ik het wel. Beter zet ik volgende keer de 8" met een Barlow erop. Een armetierig fotootje (stack van twee :grin:) dat niet kan concurreren met de mooie waarnemingen en schetsen elders in dit topic. Maar ach, ik heb pret gehad en daarna M31 geschoten. In formaat in ieder geval een flinke compensatie.

Click image for larger version

Name:	PS.jpg
Views:	1
Size:	3.31 MB
ID:	1396894
        Meade 8" SCT l TS 150/750 I Robtics 80/560 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

Comment

Ah, inderdaad dus Blue Snowball volgens Astrometry.net.
          Click image for larger version  Name:	IMG_8929.JPG Views:	1 Size:	30.4 KB ID:	1396910
          Meade 8" SCT l TS 150/750 I Robtics 80/560 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

Comment

Vrijdagavond had ik dienst bij Copernicus. Toen het rustig was de kans waargenomen en de telescoop op de Blue Snowball gezet. Zelfs in het lichtvervuilde gebied waar hij stond (recht boven Haarlem vanaf de sterrenwacht gezien) was hij duidelijk waarneembaar in een Meade 14inch SCT met 13mm oculair (269x). Een dikke sneeuwbal (tov de sterren in de buurt). Kleur en vorm heb ik helaas niet kunnen ontdekken, aangezien ik niet lang kon waarnemen en de lichtvervuiling volgens mij zijn werk deed.

Was wel leuk om te zien. Mooi om objecten te bekijken waarvan je niet zeker weet of je het kan zien of niet. Over een paar maanden voor herhaling vatbaar als deze aan de westzijde staat en dus in een stuk donkerdere omgeving. 1 om te onthouden dus.
            Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Comment

Omdat het met de komst van de winter maar niet wil vlotten gisternacht ook maar eens de blauwe de sneeuwbal opgezocht.
              Bijgaand plaatje is het resultaat van 360 x 5s frames (totaal 30 min integratie) met een ASI294MC in het primaire brandpunt van een 10" f/10 Meade ACF.

MvG,
              Peter
              Click image for larger version

Name:	NGC7662_20181014_PH1.jpg
Views:	1
Size:	27.5 KB
ID:	1397227

Comment

Extrafocaal Tjonge, da's een mooie, Peter! Voor mijn part wordt het november of december, maar dit object van de maand oktober wil ik ook zo op de foto hebben.

Comment

Originally posted by Genie Hendriks View Post
                  ...dit object van de maand oktober wil ik ook zo op de foto hebben.
                  Hij is erg helder dus met je 8" moet dit ook lukken - op f/10?, een barlow wordt dan wel wat veel van het goede, je zult langer moeten belichten, zeer goed volgen en dan ...... zie je toch niet meer detail door de lucht onrust:???:.

Comment

Het ging wel met een 150mm/f5 newton dus geen probleem voor een 200mm.

Comment

Mooi, dank voor jullie reacties. Dan gaat de 8" erop. Korte belichtingstijden, neem ik aan?

Comment

Working...
                      X