Announcement

Collapse
No announcement yet.

Object van de maand Augustus; NGC6888

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Waarom staat dit topic onder 'Marktdiscussie'? Heldere nachten te koop?
    Attached Files
    Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

Daar zou op dit forum grof geld mee te verdienen zijn... lol ;)

Volgens mij stond dit onderwerp eerder wel op de goede plek.
      Omni telescopio caelum est.

Comment

Dat is mijn "schuld"... Als ik als moderator iets probeer te verplaatsen gaat er vanalles mis. Ik durf hem nu dus ook niet terug te verplaatsen want wie weet wat er dan allemaal gebeurt. Dan zijn jullie accounts straks allemaal geblocked ofzo :p
        Spuit 9 op zijn minst...
        16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Voorbije nacht heb ik de Crescent uitgebreid bekeken met de 16" dob bij 135x met OIII filter onder een NELM 6.3 hemel in Zuid-Frankrijk. Wat is me dit een totaal waanzinnig object seg!! De volledige boog rondom was te zien, heldere structuren en donkere gebieden in de nevel. Heel surreel; soms leek de gloed te pulseren en kwam alles tot 'leven'. Zo mooi heb ik zelden een nevel gezien.

De grootste delen van de schets zijn gereed, na ong 2 uur tekenen. Nu trekken er wolken binnen dus bij helder weer (morgen?) nog een klein uurtje voor de laatste details. Het eindresultaat hopelijk nog voor eind deze maand thuis uitwerken om echt als OvdM mee te rekenen.
          Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Heel goed verwoord TomC (hierboven).
            ben erg benieuwd naar jouw tekening.
            Dit object is nogal onderschat.
            ik ken Ngc6888 nog maar een paar jaar, maar is een van mijn topfavorieten geworden!

moet wel toegeven dat ik het object alleen heb bekeken door groot kaliber telescopen en met filters. Maar dan is er ook een weelde aan subtiele detailstructiuren te ontdekken;
            vergelijkbaar met de prachtige zwart-wit foto van Rigel-4 (zie pagina 2 in dit topic).
            De bogen vertonen rafelige randen en het binnengebied wemelt van losse brokjes nevellicht. Het lijkt op de sluiernevel in het klein.
            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Comment

Ik heb 'm twee keer bekeken :-) en de mooiste was nog met de 12" LightBridge (de inmiddels ex van mij en daarna maakte ook Esther het met 'm uit). Ook ik zocht me een ongeluk maar eens gevonden was het wauw. Vooral met OIII filter een mooi gezicht met veel detail. Ik had er niet zo veel van verwacht en dit overtrof mijn verwachting!
              Attached Files
              VVS, Vereniging Voor Sterrenkunde, astronomie, sterrenkunde, Deepsky, waarnemingen, kometen
              Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Comment

Ik heb hem ook nog een keer opgezocht, ditmaal met 30cm opening en onder de donkere hemel van midden-Drenthe :)

Met OIII filter zie ik duidelijk de gehele gekromde boog van de nevel, die de vorm heeft van een geopende grijper van een graafmachine. Als Euro teken zag ik hem niet, de "dwarsstrepen" kon ik niet echt ontwaren. Wel lijkt de nevel iets ingevuld, het binnenste oogt ietsjes helderder dan de achtergrond. Het mooist met de LVW22 (68x).
                Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Comment

Had deze vorig jaar ook al eens gecamd met een ASI 290 en dat viel niet tegen

Attached Files

Comment

Zo zag de Crescent er ongeveer uit door de 16" op Breezanddijk, zondavond 5 augustus.

Click image for larger version

Name:	NGC6888.png
Views:	1
Size:	52.5 KB
ID:	1391286
                    16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope
                    One star at your side is better than 10^24 in the universe.

Comment

Een beetje aan de late kant, maar ik twijfelde over mijn eerste waarneming van augustus. Ik vermoedde de nevel vrijwel geheel te kunnen zien, maar merkte later dat ik ook op sommige plekken nevel dacht te zien waar er geen bleek te zijn.
                      De dagen er na zag ik veel minder, maar de omstandigheden leken ook minder.
                      Vanavond zag het er echter goed uit en kon ik zodoende op herhaling gaan.

Tot nu toe heb ik de nevels, op een paar heldere na, meestal links laten liggen. Maar met mijn nieuwe aankoop, een 2 inch UHC (Omega Optical NPB) filter van Sixela, hoopte ik dat nevels nu ook wat beter binnen mijn bereik komen.
                      Aangezien het object van de maand nu net een nevel bleek te zijn, besloot ik deze NGC 6888 (door Stellarium 0.18.1 ook wel "Wassende nevel" genoemd - die naam zag ik hier nog niet voorbij komen) als eerste met het filter te bekijken.

De herhaling vanavond doet me toch vermoeden dat ik slechts een klein deel van de nevel heb gezien.

Eerst maar mijn starhop:
                      Via de zoeker naar een driehoek van sterretjes, waarvan 1 sterretje het begin van de door Oetie genoemde mini-sterrenbeeld-pijl vormt. Van daaruit naar het wybertje.

Direct in het oog springt het noordwestelijke boogje, welke ook zonder filter met enige moeite zichtbaar is.
                      Het noordoostelijke boogje kan ik alleen met filter en dan nog met veel moeite af en toe zien.
                      De schets van John Baars, 07-08-2018 20:24, komt vrijwel overeen met wat ik gezien heb.
                      Verder zie ik met enige moeite nog een korte veeg bij de ster bijna in het midden van de gehele nevel (de ster bij het uiteinde van het noordwestelijke boogje), richting ZZO.

De waarnemingen zijn verricht op 07-09-2018 rond 10.00 uur vanuit de achtertuin in Venlo met mijn 1200mm 10 inch dobson en 14mm ES100 oculair (86x).
                      Messiers: 80 ... NGC's: 219 ... IC's: 4 ... Kometen: 11 ... Nova's: 1 ... Supernova's: 2 ... Blazars: 2 ... Planeto´den 1 t/m 100: 87 ... Planeto´den totaal: 196

Comment

Working...
                      X