Announcement

Collapse
No announcement yet.

Object van de maand Augustus; NGC6888

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ik wil ook nog even een thumbs up voor het OvdM doen, echt super leuk om een object eens écht uitgebreid onder de loupe te nemen en je eigen waarneming te vergeljiken met die van anderen! Vorige maand ook ontzettend goed vermaakt met M10 en M12 (en M14 die er toch ook wel bij bleek te horen). Mijn complimenten en dank aan het team :goedgedaan

Comment

Ik sluit mij geheel bij de vorige spreker aan! Ik heb hem vannacht in Noordwijk (toen die vermaledijde bewolking eindelijk wat opzij ging) eens zonder filter geprobeerd in de Tak Mewlon 210. Met 17 Nagler was het noordelijke deel te zien, dus de boog in de vierhoek (vaag) en het (wat meer heldere) uitsteeksel. Met OIII was weer de hele nevel te zien, maar beter met de 22 Nagler als met de 17. Naast die wolken was het goed transparant, ik denk ca mag 5,8 , de melkweg was tussen Cas en Aq te zien.
      Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Voor mij werd het wel weer eens tijd om de Crescent waar te nemen. De eerste en tevens laatste keer was drie jaar geleden en toen was ik blijkbaar niet erg onder de indruk. Gisteravond was dat wel anders. Mijn eerste hernieuwde kennismaking met NGC6888 is door het oculair van Esther's 40 cm; eerst zonder filter, daarna met UHC. Het verschil is enorm, eerst moet ik wel tien keer kijken (en dingen zien die er niet zijn) voor ik de echte nevel zie. Met UHC knalt hij eruit, een complete gespiegelde 3.
        Later op de avond, in mijn eigen kijker, probeer ik diverse oculairs en filters. Het beste resultaat levert de 24mm Maxvision op 75x met 0.9° beeldveld in combinatie met UHC. Nu zie ik vrijwel de hele nevel, eerst een soort gespiegelde 9 of embryo, dan een volle krakeling. Het noordwestelijke stuk heeft een verheldering, deze noordelijke helft is sowieso het helderst, zoals anderen al hebben gemeld. Over de middelste poot van de "3" ben ik dan weer niet helemaal zeker, ik denk hem te zien maar het kan ook door de heldere ster komen die er staat.
        Hieronder alvast een ruwe veldkrabbel; alleen de helderste veldsterren zijn ingetekend. West is linksboven en Noord linksonder. Een uitgewerkte versie volgt misschien nog later; morgen ga ik op vakantie :-)

Click image for larger version  Name:	20180806_182800.jpg Views:	1 Size:	1,008.2 KB ID:	1389102
        Last edited by Rem; 06-08-18, 21:21.
        16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope

Comment

Gisteravond ook een poging gewaagd, vanuit de achtertuin ... maar deze wilde echt niet tevoorschijn komen. Er was voor mijn gevoel tot 30 graden vanaf de horizon veel lichtvervuiling, maar ik dacht .. zo hoog, dat moet lukken, en de ringnevel ... die was prima zichtbaar :/
          Poging gedaan met 60x en 125x met en zonder filter, maar voor mijn ongetrainde ogen ... de nada ...
          ien (9x50).

Volgende poging niet vanuit de tuin denk ik dan maar ;)

grt,
          Noud

SW 150 f/5 PDS - TMB SWA 6mm - SW 28mm - TV N 12mm - Hawke Endurace 10x42 (BAMBI 8,9,11-18,21,22,24,33,34)

Comment

Goed dat je het gewoon probeerd hoor AstroNoud ! Met een 15cm onder lichtvervuilde lucht is best wel gewaagd voor de Crescent, wat dat betreft is het wellicht niet verwonderlijk dat je hem niet kon zien. Welk filter heb je gebruikt? En ben je al bekend met wat waarneem technieken, zoals perifeer kijken?

Comment

Vorige week donderdag vanuit Lauwersmeer tijdens een sessie met Arno-Mark een eerste poging om 6888 in beeld te krijgen met de 8". De hop valt inderdaad niet mee, op goed geluk afzakken vanaf Sadr richting Eta Cyg totdat het bekende asterisme bij de nevel in de zoeker verschijnt (het lijkt een beetje op een mini-Cassiopeia in mijn beleving, de detailkaart D1 uit de IDSA helpt erg). De omstandigheden waren niet optimaal omdat het nog niet helemaal donker was (SQM 20.8), maar met het NPB-filter was het helderste gedeelte van de Crescent duidelijk zichtbaar tussen 'mini-Gam Cas' en 'mini-Schedar', met perifeer een kleine hint van het doorlopen van de nevelboog richting 'Ruchbah'.

Zondagavond een hernieuwde poging onder betere omstandigheden (SQM 21.1) en dat maakte nogal verschil: de hele 'Euro' was eenvoudig zichtbaar als een zwakke ellips omgeven door een heldere halve maan die de ellips aan de noordzijde omvatte. In het heldere gedeelte, maar ook in het zwakkere 'lijf' van de nevel was behoorlijk wat variatie te zien in helderheid en structuur. Een genot om wat tijd aan te besteden, een prachtig object van de maand!
              "Afwachten is 't consigne; luisteren." –Gerrit Achterberg

Comment

Originally posted by markleeman View Post
                Goed dat je het gewoon probeerd hoor AstroNoud ! Met een 15cm onder lichtvervuilde lucht is best wel gewaagd voor de Crescent, wat dat betreft is het wellicht niet verwonderlijk dat je hem niet kon zien. Welk filter heb je gebruikt? En ben je al bekend met wat waarneem technieken, zoals perifeer kijken?
                markleeman Ik heb een Baader UHC-S / L Booster filter gebruikt. Perifeer kijken vind ik nog wel lastig, vooral omdat ik dan soms denk iets te zien, wat ik eigenlijk niet zie ;)

Mijn Nagler 12mm is verreweg mijn beste oculair, en met 62.5x vergroting, dacht ik dat deze nevel wel tevoorschijn zou komen ... maar zoals gezegd, er waas best wel lichtvervuiling, met het blote oog was tot 20-30 graden vrijwel niks te zien (behalve de planeten).
                Last edited by AstroNoud; 08-08-18, 20:45.
                SW 150 f/5 PDS - TMB SWA 6mm - SW 28mm - TV N 12mm - Hawke Endurace 10x42 (BAMBI 8,9,11-18,21,22,24,33,34)

Comment

Vannacht heb ik hem nog eens in het vizier genomen. Er blijkt ook nog een leuke dubbelster in te staan, OSigma 401. Het is de heldere hoekster waaraan het helderste deel van de nevel hangt.
                  De hoofdster is goudkleurig, de begeleider vrij zwak. Zonder filter zie ik de helderste delen van de nevel met de Mewlon 210 in de 17 Nagler. Met kometenfilter in de 22 Nagler zie ik nog wat meer, maar alleen OIII in de 22 Nagler laat de hele krakeling zien. Hij is wat minder duidelijk als de nacht ervoor, toen was het veel transparanter in het onbewolkte deel van de hemel, nu is de hemel licht gekleurd.
                  Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Hierbij de beloofde schets met een OMC140, dat is een 140mm Maksutov. 04-08-2018
                    Vergroting was 65X . Er werden afwisselend geen filter en een CLS filter gebruikt.

Click image for larger version

Name:	NGC 6888 kopie (640x480).jpg
Views:	2
Size:	93.2 KB
ID:	1389261

Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
                    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Gisteravond poging 2 ... bijna in het zenith, behoorlijk helder, wederom .. met en zonder filter .

ik zit onmiskenbaar op de juiste plek, maar elke vorm van neveligheid is op vakantie denk ik :)

ik will meer opening dan mn huidige 150 mm :D
                      toch n dikke duim omhoog voor het OvdM team .. ik leer er elke keer nog zo enorm veel door !

Comment

Zie hier mijn bijdrage aan dit topic. Hopelijk vinden jullie hem mooi. Click image for larger version

Name:	Untitled722 NGC 6888 FSQ 106mm F 5 STT 8300 M H Alpha 7 Nm TC 237 G 11 02-08-2018.jpg
Views:	2
Size:	3.30 MB
ID:	1389636

Comment

Originally posted by skysurfer View Post
                          De Euro nevel bedoel je ? Want het is net een euroteken.
                          Met de 8cm zie ik hem met OIII filter heel vaag, met de 11cm kan ik de euro herkennen en met 40cm heel duidelijk. Zonder filter echter zie ik niets ook niet met 40cm.
                          Ik heb hem al een tijdje op het camera oog. In kleur zie je idd wat hier geschetst wordt. In Ha zie je veel meer detail. Al met al vind ik het dan ook verschrikkelijk knap dat er visueel zo veel details nog door mensen wordt gezien. Chapeau!

Mijn associatie is meer met look-and-feel van menselijke hersenen, maar vind dat “euro teken” ook best toepasselijk (zeker voor wat ik via de camera zie in kleur)
                          Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Comment

Van de week twee keer raak op de Col de Perty, in de buurt van Laborel en Étoile St Cyrice, Zuid-Frankrijk. Met de kleine 4.5" :-) en UHC. Weliswaar alleen de helderste twee delen te zien, de haal linksonder en onder van het euroteken. Maar toch bijzonder wat mogelijk Is met ienieminieoptiek onder een gitzwarte hemel.
                            16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope

Comment

Goed Rem!
                              Je hebt dan ook een heel duur maar bijzonder plezierig filter, het vakantie-benzinefilter!
                              Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
                              Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Dinsdag op woensdag nacht was het hier in de Ardèche kraakhelder en de seeing goed. De Crescent was in zijn geheel zichtbaar zonder filter in de XW20. Ook hoefde ik niet perifeer te turen, maar ja met 24” verzamel je ook wel voldoende fotonen om wat minder heldere nevels te kunnen waarnemen.

Hieronder wat highlights van deze prima waarneemnacht !

M13 met NGC6207 en IC4617.
                                Abell39.
                                M101 met UHC, de spiraalarmen perfect zichtbaar.
                                M51 met UHC.
                                M57 met IC1296, bij 900x vergroting de centrale ster bijna continu zichtbaar.
                                M27.
                                NGC6543 (Cats Eye) met IC4677 en NGC6552.
                                NGC40.
                                NGC281.
                                Jones1 !
                                Stephan’s Quintet, alle 5 niet perifeer.
                                IC10.
                                The Cresent zonder filter !
                                Andromeda, 2 pikzwarte stofbanden in de XW40 en bizar uitgestrekt zichtbaar.

Overigens is mijn waarneemstek hier in de Ardèche verre van optimaal. Het huisje ligt halverwege een berghelling met het waarneem terras op het Noorden met vrij uitzicht over 3 aaneengesloten dorpen in het dal met veel straatverlichting.
                                Maar ja het is nog altijd zeker 100x beter dan Strijen ;-)

24” f3.7 Encased GoTo Dobson

Comment

Working...
                                X