Announcement

Collapse
No announcement yet.

Object van de Maand mei 2018: De Sombreronevel, M104

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by John Baars View Post
    Meer dan dit wordt het niet in een 120mm refractor in Schiedam.
    Click image for larger version

Name:	M104(2) (640x589).jpg
Views:	2
Size:	47.3 KB
ID:	1378714
    Mooie poging! Dit is al heel wat meer dan door de 70 en 80 dwars door de lichtkoepel van Breda, John. Ik zou vlot klaar zijn geweest met schetsen.
    Meade 8" SCT l Bresser 152/1200 | TS 150/750 I Robtics 80/560 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX

Comment

Afgelopen zaterdag ook gekeken met de tien duims (266 mm) van de Leidse Sterrewacht. M104 is behoorlijk helder in deze kijker en viel met de 35 mm Pan voor 120x direct op. We hebben wel vaker melkwegstelsels in Virgo geprobeerd, maar dat waren stelsels die een stuk zwakker waren. Een streepje neveligheid met in het midden een helderder kern. Met de 21 mm Hyperion en een CLS filter voor 190x valt ook de stofband op, ten minste, aan de zuidkant lijkt de hemel wat donkerder te zijn dan in de rest van het beeld. Met de 12 mm Nagler voor 330+ x nog steeds prima te zien, inclusief de donkere band.

de transparantie was heel behoorlijk, de seeing minder, maar dat kan de warme stad zijn na een dag bakken in de Zon.

Mij lijkt het dat een 20 cm kijker ook geen enkel probleem met dit melkwegstelsel moet hebben, ook niet in een stadshemel van SQM 18.5.
      What where the skies like when you were young?

Comment

svdwal De 8" haal ik zeker een dezer dagen nog van stal. Ben benieuwd!
        Meade 8" SCT l Bresser 152/1200 | TS 150/750 I Robtics 80/560 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX

Comment

Mooie waarnemingen. Ikzelf herinner me dit stelsel als een pittige rakker mbt het waarnemen van details, waarbij de omstandigheden erg zwaar wegen. Bij het minste geringste vocht in de lucht blijft al snel niet veel meer over dan de heldere kern.
          Skywatcher EXPLORER 254mm f/4.7 | TS 102ED f/7 Photoline | NEQ6 PRO
          'Outer space exists because it's afraid to be on the same planet with Chuck Norris'

Comment

Mijn schets met mijn C8 aan de Papenslagweg staat hier: https://www.astroforum.nl/forum/visu...ero-nevel-ovdm
            C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Comment

Deze moet natuurlijk ook even hier gepost (zie ook mijn waarneemverslag). De Sombreronevel met een compactcamera vastgelegd... ;)

Name:	sombrero-compactcamera.jpg
Size:	1.97 MB
ID:	1378984
              C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Comment

schoenmaker
                Nee!!?!
                Vertel!!!
                Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
                Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Echt een pareltje, inderdaad makkelijk te vinden (fotografisch dan toch) dankzij de pijl van sterretjes.

Dit is ongeveer 3 uur materiaal, gemaakt met een 80 mm telescoop vanuit hartje Leuven (lichtvervuiling...).

Name:	M104_LRGB_2_crop.jpg
Size:	115.5 KB
ID:	1379226
                  TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
                  Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Comment

Originally posted by John Baars View Post
                    schoenmaker
                    Nee!!?!
                    Vertel!!!
                    Lees hier de uitleg hoe de foto gemaakt werd.... https://www.astroforum.nl/forum/begi...26#post1379326

Comment

Dank je wel! :goedgedaan
                      Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
                      Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Waargenomen in april, maar wel afgewerkt in mei... ik hoop dat dat ook telt :roll:

Ik vond - zelfs onder de donkere hemel van Medendorf - de stofband moeilijk te zien. De zuidkant van M 104 was zeer zwak en ijl.
                        .
                        Click image for larger version  Name:	M104 afgewerkt 600.jpg Views:	1 Size:	71.3 KB ID:	1381224
                        Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Ik heb me vandaag een login aangeschaft en dit is dus mijn eerste bijdrage.

De tekening is gemaakt op 10.05.2018.
                          NELM: +/- 4,5
                          Een dunne streep met in het midden een helder 'punt'.

(Bij perifeer kijken was er nu en dan een donkere lijn te zien, maar het kan ook denkbeeldig zijn omdat je die ook hoop te zien.)

Een tweede en een derde waarneming heeft plaats gehad op 16/05/2018 en 19.05.2018.
                          Aan de tekening kon ik geen verdere details aan toe voegen aanbrengen.

Name:	M104  10.05.2018.jpg
Views:	1
Size:	17.9 KB
ID:	1381294

Comment

Welkom, Dirk!!
                            Mooie en realistische schets.
                            Hopelijk zien we nog veel van jouw bijdrages!
                            Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

De Sombrero met een 150mm/f5 newton en ASI 290MM

Attached Files

Comment

Working...
                              X