Announcement

Collapse
No announcement yet.

Object van de Maand maart 2018: NGC3079, een flinke jongen op z'n kant

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Object van de Maand maart 2018: NGC3079, een flinke jongen op z'n kant

De winterse dagen worden stilaan langer en de machtige sterrenbeelden aan de winterhemel maken geleidelijk plaats voor verfijnde sterrenbeelden die barstensvol galaxies zitten. De lente komt eraan – heerlijk!

Hoog aan de hemel prijkt het circumpolaire sterrenbeeld Grote Beer, mogelijks dé referentie bij het brede publiek als je spreekt over astronomie. Deze maand wilt het OvdM team jullie kennis laten maken met één van de meer dan 400 (!) verschillende NGC galaxies die in de Grote Beer verspreid liggen. We laten doelbewust de Messier objecten naast ons liggen en willen ons richten op het stelsel NGC 3079 dat een eind ten zuidoosten van het bekende "pannetje" staat. De reden voor onze keuze is dat NGC 3079 met zijn 8 boogminuten diameter één van de grootste galaxies is die in dit gebied te vinden is. Nouja ... om de uitdaging iets groter te maken, draaien we de hele boel op z’n zijkant en presenteren we jullie een schitterend edge-on sterrenstelsel!

Click image for larger version  Name:	15500.jpg Views:	1 Size:	58.7 KB ID:	1371473
    Een schets van NGC3079 door Michiel Boltjes met een 20 cm Newton (DeepskyLog)

NGC 3079 is opgenomen in de Herschel 400-lijst en verdient ruimschoots zijn plaats in dit mooie gezelschap. Aangezien de halo stevig gekanteld is, wordt de totale helderheid in een kleiner gebied gewrongen wat een hogere oppervlaktehelderheid oplevert. Verschillende stofwolken in de kijkrichting maken het plaatje compleet en leveren een boeiend studie-object voor jouw telescoop. Met een 10 cm kijker moet de zwakke lange gloed reeds te herkennen zijn en vanaf 20cm optische diameter is het mogelijk om het bijzondere karakter van de galaxie te bewonderen. Probeer eens te bepalen waar exact de kernzone ligt in de ijle gloed; is dit centraal of wat verplaatst? Zijn beide uiteindes van de halo even lang, zijn deze mooi recht of bemerk je een gebogen uiterlijk? Probeer zeker ook een hogere vergroting om te zoeken naar verhelderingen in de uitlopers – niet eenvoudig maar het geeft een kick als je perifeer iets ziet “oplichten” in een diffuus streepje.
    Hopelijk krijgen we ook deze maand terug enkele heldere nachten zodat jullie NGC 3079 kunnen opsporen. Plaats jullie bevinden en observaties in dit topic!

Het OvdM-team.

Click image for larger version

Name:	UMa_UrsaMajor_Star_Chart.png
Views:	1
Size:	164.8 KB
ID:	1371480

Click image for larger version  Name:	ngc3079-map.jpg Views:	1 Size:	37.3 KB ID:	1371478
    16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope

Vanavond heb ik een serieuze poging gewaagd. Helaas was het wat mistig en voor DSO in de stad niet bepaald ideaal. M65, 66, 95, 96, 97, 109 waren niet zichtbaar. Evenmin als NGC3079, ons object. Helaas. Net een klasse of twee te zwak voor een stadswaarnemer in nevelige omstandigheden. Wel precies op de juiste plek geweest. ( naast de drie heldere sterretjes in de schets van Michiel Boltjes) Iemand het beter gedaan dan ik??
    NGC2903 leek af en toe door te schemeren in de 120 mm telescoop. Die viel met Mv.8.8 nog net waar te nemen.
    Natuurlijk nog wel even naar wat andere winterhelden gekeken.;)
    Last edited by John Baars; 12-03-18, 09:49. Reason: typo
    Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Hier in De Meern was het juist een paar uur heel helder, met ook een heel behoorlijke transparantie. Dus met de 20cm Lightbridge naar buiten en oa. nog een keer ngc3079 aangedaan. Ja, nog een keer, want ik had hem een wel of 3 geleden ook al een keer gezien (vlak voordat deze OvdM werd, dus dat telt natuurlijk niet...).

Het is best een taaie rakker, deze edge-on. Het is dat ik hem nog goed in het geheugen had zitten, waardoor ik hem snel te pakken had, maar het is flink perifeer kijken geblazen om hem überhaupt te zien. Afgezien van de langwerpige vorm, zie ik eigenlijk ook geen verdere details. Nou ja, af en toe meen ik te zien dat het centrale deel van de langgerekte "veeg" iets helderder is, maar mijn handen ervoor in het vuur steken durf ik niet.

Optimale vergroting vond ik uiteindelijk 136x, via een Meade UWA 8.8mm oculair met Lumicon Deepsky filter.

Comment

Vergelijkbaar verhaal hier in Leiden. Het vinden en zien van NGC3079 was niet moeilijk rond een uur of acht maar er was geen detail te zien. Wel is het een hele mooie streep; het beeld kwam me bekend voor met de schets van Michiel Boltjes in het achterhoofd.
        De transparantie was niet geweldig en dat werd in de loop van de avond steeds minder totdat er echt bewolking binnentrok. Nog net drie andere H400-stelsels in de Beer kunnen zien, daarna was het over. Maar NGC3079 is alvast binnen, hoewel hij zeker nog een tweede bezoek krijgt vanonder een donkere hemel.

Comment

Interessant object. Misschien leuk om op het Grandpre weekend op de gevoelige plaat te leggen.
          Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Comment

Vanavond nog een poging, twijfel, twijfel, maar ook nu weer teveel vocht in de lucht. Tja, ik kijk nou eenmaal met wat bescheidener middelen. Kraakhelder in het weekend, laten we hopen.
            Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
            Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Hij is krom. En niet zo'n beetje krom. Zo krom als een chiquita-banaan.
              Dat was het eerste dat me opviel. Verder lijkt het noordelijke uiteinde feller en het zuidelijke (naar de driehoek van heldere sterren) langer maar een stuk diffuser.

Comment

Hij was gisteren in het Dijkgatsbos prachtig, echt een showpiece! Maar zo te horen moeten we volgende maand weer even opletten dat we een object nemen dat vanuit de stad iets beter te doen is.
                Spuit 9 op zijn minst...
                16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Inderdaad een showpiece en leuk dat NGC 3073 ook nog net in het beeldveld stond. De (licht) gekromde aard viel mij ook op, zelfs een beetje haakvormig (als een zeer sterk afgeplatte boemerang). Onder het stelsel zijn in de schets 3 sterretjes te zien, waarvan één op de tip. Het helderste deel is wat het de boogvorm geeft, maar hier omheen is perifeer nog een vrij brede gloed te zien, vooral aan de zuidkant (links op mijn schets).

Name:	NGC 3079.png
Size:	252.9 KB
ID:	1372657
                  16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 15 x 70 bino op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Gisteravond heb ik hem bekeken vanuit Noordwijk met de 14.5 Dob met Deespkyfilter was hij prima te zien. Bijgaand een schetsje. Die buiging die Rem getekend heeft, viel mij niet op. Wel was hij wat asymmetrisch , de Westzijde was iets meer uitgesproken. Een duidelijke kern ontbrak.

Name:	NGC 3079 14-3-2018.jpg
Views:	2
Size:	67.7 KB
ID:	1372713
                    Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Vanuit Spanje heb ik het volgende waargenomen met mijn 50 cm kijker:

Dit stelsel is bij 320x heel groot en langwerpig. Het heeft een langgerekte S-vorm. De kern zit zowel over de lengte als de breedte niet in het midden en is nauwelijks helderder dan de rest van het stelsel. Een erg mooi beeld!
                      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een AZ-EQ6

Comment

Ok, gisteren ook nog een poging, met de 12" ditmaal. Het stelsel hoog in het zenit, lichtmasten van de naburige sportvelden zijn uit, veel beter dan dit wordt het niet vanuit mijn nederige tuintje in De Meern. Het stelsel is in ieder geval gemakkelijker te zien, ik zou haast durven roepen dat ik hem met direct zicht kan zien. Toch blijven verdere details uit, en ook de hierboven genoemde kromming zie ik niet. Wel een klein voorgrond sterretje, zoals ook in de schets van Michiel Boltjes goed te zien is.

Wat mij betreft hoeft trouwens het Object vd Maand ook niet altijd gemakkelijk te doen te zijn vanuit een meer stadse omgeving, de kracht zit hem in afwisseling denk ik. Vind deze een goede keuze in ieder geval:)

Comment

Voor de mensen met een ERG grote telescoop (en als het goede seeing is): er is een ontdubbelde quasar in de buurt:

Is me net niet gelukt, vorig jaar in Grandpré. Ik zag een sterretje dat net minder helder was nog net, maar de dubbele quasar dus niet.
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Dank voor de herinnering aan de quasar. Vanuit Spanje heb ik deze gedurende twee achtereenvolgende nachten opgezocht. De eerste nacht zag ik hem als een langwerpig sterretje, de tweede nacht wist ik hem bij 545x en 692x te splitsen.
                            50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een AZ-EQ6

Comment

Name:	NGC3079.png?w=700.png
Size:	108.0 KB
ID:	1373021

Comment

Working...
                              X