Announcement

Collapse
No announcement yet.

Object van de Maand februari 2018: Frisse nevel NGC2392

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Leuk dat er nu verschillende schetsers en astrofotografen bovenop het object zijn gesprongen. Bring it on!
    16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope
    I'm starlit from the side | www.remranger.com

Comment

Gisteravond weer een poging gewaagd. Het was redelijk helder, ik had wel veel last van vocht en het oculair besloeg continue.
      Door het beslagen oculair zagen alle sterren eruit als Eskimo nevels :wink: Dauwlinten verbeterde de situatie op slag!
      Doorvergroten zat er niet in, ik bleef steken op 150x. Alles daarboven liet geen extra detail zien.

Mijn aantekeningen:
      Ronde "pluizige" ster. Geen structuur of kleur waarneembaar. Heldere kern. Gebruikt oculair SPL6.
      De nevel ziet er eigenlijk mooier uit in de UWAN16, door de lage vergroting en groot zichtveld springt NGC 2392 er echt uit tussen de omgevingssterren. Het beeld is ook veel strakker in de UWAN, minder last van luchtonrust.

De schets (bij gebruik van SPL6; 150x):

Click image for larger version  Name:	NGC2392 2018_02_17.jpg Views:	1 Size:	49.2 KB ID:	1369950
      Last edited by Maurice; 18-02-18, 14:51.
      WO ZenithStar 80 II ED op Guan Sheng AltAz mount | SW Equinox 120 ED op iOptron MiniTower Pro mount | WO oculairs: UWAN’s, SPL’s en SWAN

Comment

Zoals beloofd heb ik de 40cm van de Cosmos Sterrenwacht aan het werk gezet. Heb een boel foto's gemaakt met dezelfde camera en ongeveer dezelfde instellingen als met mijn 8". Het verschil is verbluffend! Wel wat meer lights... 77 stuks a 5 seconden op ISO6400.

Het moeilijkste was nog wel het nabewerken. Deep Sky Stacker bakt er helemaal niets van. Het alignen lukt gewoon niet met die grote blobs van sterren. Daarnaast is de uitlijning van de telescoop al jaren een zorgenkindje. Voor publiek geen enkel probleem, maar zodra je aan astrofotografie wil gaan doen kom je al gauw in de problemen.

Uiteindelijk heb ik het uitlijnen met PiPP gedaan (alsof het een planeet is). Vervolgens DSS laten stacken met de 'No alignment' optie. Dat ging wonderwel goed. Daarna nog flink wat Photoshop magie om de sterren weer rond te krijgen en een artificial flat gemaakt en toegepast.

Click image for larger version

Name:	6400 77x5s AF.jpg
Views:	1
Size:	2.89 MB
ID:	1370559
        C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Comment

Schitterende opname Schoenmaker!

Begint het erop te lijken dat visuele waarnemingen met beperkte openingen niet de centrale ster, maar alleen het centrale gebied laten zien?
          Schiedam: Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Evostar 120ED, UK OMC140 op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
          Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Working...
          X