Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Object van de Maand februari 2018: Frisse nevel NGC2392

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Object van de Maand februari 2018: Frisse nevel NGC2392

Februari is de laatste (meteorologische) wintermaand maar vaak ook de koudste; veel Elfstedentochten vonden plaats in deze maand. Of februari dit jaar zo winters uit zal pakken als toen valt te bezien, maar zo koud als in Groenland of Alaska zal het vast niet worden. Om nog even goed in de winterstemming te blijven is het Object van de Maand in februari genoemd naar de inwoners van die gebieden: NGC2392 ofwel de Eskimonevel. Al zullen deze zelf liever worden aangesproken met Inuit want het woord Eskimo schijnt een negatieve bijklank te hebben.

De planetaire nevel NGC2392, in Amerika ook wel bekend als de Clown Face Nebula is helder, goed te vinden en staat deze maand mooi hoog in Gemini. Het is een planetaire nevel: een overblijfsel van een lichte ster. NGC2392 werd in 1787 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel. Deze omschreef het object als volgt: "Een magnitude 9 ster met een vrij helder centrum, rondom gelijkmatig omgeven met neveligheid. Een zeer opmerkelijk verschijnsel". Met grotere telescopen is veel meer detail te zien. Daar is in de nevel met enige fantasie een gezicht te zien, omgeven door een bontkraag, zoals een Inuit. Het binnenste van de nevel kan ook worden gezien als een gezicht met een rode neus, vandaar de Clown Face.

Dit is een leuke video over NGC2392 met achtergrondinformatie.

Het object is niet moeilijk te vinden; zie de zoekkaart. Met een kleine telescoop zal NGC2392 er uitzien als een heldere ster omgeven door een cirkelvormige nevel. Grotere kijkers zullen meer detail laten zien, probeer de twee schillen te onderscheiden. Het is goed mogelijk en aan te raden om flinke vergrotingen te gebruiken. Daarmee is het object ook vanuit een lichtvervuilde omgeving goed waar te nemen. Enkele tips voor het waarnemen:
    • NGC2392 is met een diameter van 20 boogminuten een compact object. Bij laagste vergroting lijkt hij stellair. Vanaf welke vergroting ben je zeker dat het een schijfje wordt?
    • Er staat een heldere ster naast. Probeer het blinking effect eens uit: kijk recht naar de nevel en dan naar die ster. Omdat je nu perifeer naar de nevel kijkt lijkt deze vanuit je ooghoek nu helderder en groter te worden. Kijk je terug direct naar de nevel dan wordt hij weer kleiner en zwakker.
    • Deepsky filters (UHC, OIII, CLS, etc) werken vooral goed bij lage vergroting. Welk effect geeft jouw filter bij hoge vergrotingen? Is een filter dan nog wel nodig voor het beste beeld?

Kom maar op met jullie foto's, schetsen en beeldende omschrijvingen :-)
    Als appetizer hier alvast een mooie schets van Tom Corstjens op DeepskyLog. De schets is gemaakt met behulp van een C11 bij 600x vergroting.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Sketch-NGC2392-TomC.jpg views: 34 grootte: 547,0 KB id: 1367639

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: FinderChart-NGC2392.jpg views: 28 grootte: 140,2 KB id: 1367638

Het OvdM-team.
    Last bewerkt door Rem; 02-02-18, 11:45.
    16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
    True light is from above.

Toppie! Ooit bezorgde hij mij eens zo'n "Wow!" ervaring en lichte rillingen over de rug, gek genoeg toen ik hem al jaren kende. Dat was met een OMC140 bij 180X en opmerkelijke transparantie. Rondom dit jaargetijde. Sindsdien sla ik hem niet meer over. Ook bekende objecten hebben soms een verrassing voor ons in petto. Komende week krijgen we een paar heldere vriesnachten (?) Dus wie weet. Kijken wat die Evostar er van maakt. Ik neem weer eens potlood en papier mee naar buiten.
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Huh? Niemand gisteravond?

Na de publieksavond bij sterrenwacht Rijswijk, waarbij het wisselend open dan weer bewolkt was (ook winterse buien) kwam ik thuis en bleek de hemel (alweer) open. In de veronderstelling dat dit wederom een gaatje van een kwartier was: alleen de g&g 102mm Mak naar buiten. Het bleef echter langer dan een uur open. Als ik dat had geweten....

Met de Alt/Az montering en de hulp van Skysafari en een vette zoekerkijker naar NGC2392 gehopt. Flink hoog boven het hoofd.
      In de 15X70 zoeker is de Eskimonevel dan moeizaam zichtbaar als een onscherp sterretje. Veel duidelijker wordt het met een 24mm Panoptic (54X) in de hoofdkijker. Het schijfje is goed te zien. Het blinking effect zoals hierboven omschreven is overduidelijk. Bij 118X en een 11mm oculair wordt een en ander nog beter zichtbaar. De heldere kern en een kraagje er omheen. Nog meer vergroten levert met deze kijker onder deze weersomstandigheden geen verdere winst op. Groter, maar ook donkerder. Het is en blijft een lollig pluizebolletje met n krent erin.

"John? Potlood en papier?"
      " Ehh." [denk- en verontschuldigingenpauze]:oops:
      " Ok, ok. Ik dacht dat het maar een kwartier zou duren" [waterdichte smoes toch? ]
      "Volgende keer dan maar." :)
      Schiedam
      Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
      Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
      Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

Commentaar

Leuke waarnemingen, John! Ik krijg spontaan zin om deze knapperd te imagen op mijn werk :D
        Spuit 9 op zijn minst...
        16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Wanneer het tijd hebben en heldere nacht eens een keertje samenvalt ga ik deze ook eens proberen te zoeken. Nog nooit gezien. Ik blijf altijd steken bij de voor mij bekende objecten...
          C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | CEM25p | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Commentaar

Een pluizebolletje met een krent, zeer treffend weergegeven :-) Precies zoals ik hem ook heb gezien tot nu toe. Hopelijk deze maand gelegenheid om hem beter onder de loupe te nemen met zwarrder geschut.

Commentaar

Gisteravond was het in de hogere breedten redelijk helder, en heb ik het OvdM weer op de korrel genomen met de 14.5 inch Starsplitter Dobson, met Paracorr en Lumicon Deepskyfilter. Oculair 5 mm Vixen LVW, dat gaf ca 370x vergroting. De "kraag"was daarbij goed zichtbaar, bij lagere vergrotingen veel minder. De halo loopt naar buiten toe vaag uit, ik heb een schetsje gemaakt, en dat met Gimp omgekeerd, mooier krijg ik hem niet.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Eskimonevel NGC 2392 5-2-2018 groter.JPG views: 32 grootte: 151,5 KB id: 1368008
              Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Telescoop buiten laten afkoelen, gegeten, schetsblok klaargelegd, skibroek en winterjas aangetrokken, nog snel in de PSA de juiste locatie opgezocht, tuinlamp uitgedaan, naar buiten gestapt en......... helemaal dichtgetrokken!
                Grrrrrr
                WO ZenithStar 80 II ED op Guan Sheng AltAz mount | SW Equinox 120 ED op iOptron MiniTower Pro mount | WO oculairs: UWANs, SPLs en SWAN

Commentaar

Ik zou ook nog een schetsje maken.
                  Met de 120mm Evostar en lagere vergrotingen was het nog steeds een pluizebolletje met een heldere krent erin. Ook bij een onwelvoeglijke vergroting van 350X. Wel verscheen bij die vergroting het zwakke sterretje van magnitude 12.9. Toen herinnerde ik mij dat bij nog hoger opvoeren de wat donkerder gedeelten van zo'n nevel gewoonweg verdwijnen. Niemand keek mee, dus een barlow ertussen. Vervolgens leek er een donkerder randje om het krentje te verschijnen. Bijgaande schets maakte ik op het aanrecht op een boodschappenbriefje. Het was immers zo lang geleden dat ik een schetsje had gemaakt.....ik kon mijn schetsblok even niet vinden.
                  Click image for larger version  Name:	NGC 2392 (640x617).jpg Views:	1 Size:	18.5 KB ID:	1368080
                  Noord is ruwweg boven en het kleine sterretje staat ongeveer west.
                  Schiedam

Sterrenwacht Rijswijk

Commentaar

Vanavond dit object maar eens geprobeerd. Voor de 80mm is hij echter te klein naar mijn smaak. Negen lights van 240 sec op ISO 800, bias en flats. Hieronder de volledige opname en een crop, resultaat van een snelle bewerking in Photoshop. Volgende keer neem ik hem te grazen met de 8"!

Click image for larger version  Name:	PS.jpg Views:	1 Size:	2.08 MB ID:	1368083

Click image for larger version  Name:	PS-crop.jpg Views:	1 Size:	131.4 KB ID:	1368084
                    Last bewerkt door Genie Hendriks; 07-02-18, 00:44.
                    Meade 8" SCT l Robtics 80/560 apo I 70/420 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

Commentaar

Heel leerrijke en wonderlijke opname met de 80mm - je ziet zelfs de verheldering in de kraag aan de overzijde van de heldere ster. Nice!
                      -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Mooie schetsen en mooi fotoi, heren, leuk!
                        Gisteravond op de Afsluitdijk was het meteen raak. In widefield op 75x zie je direct een flinke dot naast een helder ster; die vergroting is blijkbaar al te hoog om de nevel stellair te laten lijken. Wel is het blinking-effect bij deze vergroting heel duidelijk. Opschalen naar 225x geeft een mooie pluis met een heldere kern. Maar echt indrukwekkend wordt hij met de Barlow er tussen: bij 450x wordt het onderscheid tussen de binnen- en buitenkraag zichtbaar, en zie je heel mooi de drie concentrische "onderdelen" van de Eskimonevel. Bij die hogere vergrotingen is het blinking effect niet meer aanwezig; de hele nevel is met direct zicht in zijn geheel te zien. Ook een filter voegt dan niets toe.

Commentaar

Vanavond maar proberen met de 3,1 inch skywatcher.. Ben benieuwd hoe ik hem daar in krijg!

Commentaar

Gister avond bekeken met een 18" Obsession. Inderdaad een dikke pluis die gewoon een trucje doet. Dan istie er wel, dan istie er niet. Maar net waar je naar kijkt. Bij opschalen van de vergroting is dit effect direct weg. Groot ding trouwens! Rond de centrale ster is een mooie binnen ring te zien die bestaad uit drie stukjes die dan weer niet de vorm heeft van een perfecte cirkel, eerder een eitje..... van het heldere stuk recht tegenover de "buur"ster is niets te zien. Mooiste beeld zonder filter, gewoon lekker door vergroten, dat is de sleutel.

groet,

Rob

Commentaar

heel mooi object. Hier een schets door de 32cm dobson:
                              De eerste blik op de Eskimonevel toont een prachtig helder neveltje met een centraal sterretje en een zwak buitengebied. Kijk je iets langer, dan zie je dat de buitenste schil niet overal even helder is.
                              Click image for larger version  Name:	Eskimonevel door 32cm dobson HArro.jpg Views:	2 Size:	61.1 KB ID:	1368309
                              Maar als je vervolgens nog langer blijft turen, dan wordt die extra inspanning wel beloond:
                              -In de binnenring zijn twee dunne spaken te ontdekken.
                              -Maar de buitenring steelt de show: er verschijnen zeer fijne buitenwaarts gerichte streepstructuren in de buitenste schil. Als een soort bloembladeren.
                              Een kosmisch madeliefje !
                              Voeg bestanden toe
                              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Werken...
                              X