Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Object van de Maand januari 2018: M36/37/38, het Auriga-triplet

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Object van de Maand januari 2018: M36/37/38, het Auriga-triplet

Het Object van de Maand-team wenst iedereen een voorspoedig en wolkeloos nieuwjaar!

En hoe kunnen we het nieuwe jaar beter beginnen dan niet met één, maar drie objecten van de maand! De reden hiervoor is omdat ze toch moeilijk los van elkaar te zien zijn, want zeg nou zelf, hoe vaak komt het voor dat je slechts één van deze drie prachtige objecten bekijkt op een avond…?

De helderste drie open clusters van de Voerman zijn stuk voor stuk een lust voor het oog. Ze zijn al vroeg op de avond te bewonderen in de donkere wintermaanden en zijn te zien met élke kijker (en zelfs al met het blote oog). Dus kom uit die luie stoel vandaan; de vakantie zit er weer op, de vuurwerkdampen zijn inmiddels opgetrokken en het wordt eindelijk weer eens echt helder. Gaat heen en neemt waar!

M36
    Het eerste object is een nog jong cluster en is het kleinst van de drie. De magnitude is 6.0 en daarmee is het cluster (net als de andere twee) nog te zien met het blote oog vanaf een donkere locatie. De helderste sterren variëren van mag 8.8 tot 10.5 en liggen meest in het centrum, waar ook dubbelster Struve 737 staat. Er staat een aantal mooie sterkettingen en bogen in het cluster waaraan het zijn bijnaam “Pinwheel cluster” te danken heeft. Omdat het cluster nog jong is, zijn de meeste sterren blauw van kleur, maar dit is zo subtiel dat het nauwelijks zichtbaar is. Pas wanneer je bijvoorbeeld eerst M37 bekijkt en vlak daarna naar M36 zwiept, valt het ineens duidelijk op. Tel jij ook meer dan 100 sterren? Op 1 graad afstand bevindt zich NGC 1931, een diffuse nevel (en OvdM dec ’16).

D’Arrest: “Extremely rich and elegant cluster. From the centre many swirls are arranged in three tight spirals.”

M37
    Een groot en rijk cluster waarvan de sterren zeer geconcentreerd zijn. Het is al wat ouder en daardoor zijn er veel rode reuzen te zien, wat het cluster een oranje gloed geeft. De helderste hiervan is mag 9.2 en staat prachtig in het centrum, opvallend tussen de “spray” van zwakkere sterren (rond mag 10) eromheen. De vorm lijkt op een langwerpige driehoek van deels onopgelost sterrenlicht. Opvallend is de dikke donkere laan die het cluster doorkruist rond de lucida. Dit cluster komt pas echt tot zijn recht onder een goed donkere hemel, dus als je de kans hebt: zoek een donkere stek!

T.T. Webb: “Even in smaller instruments extremely beautiful, one of the finest in its class. Gaze at it well and long.”

M38
    De minst heldere van de drie clusters, al ontloopt het elkaar niet veel. Deze sterrenhoop is op een gemiddelde leeftijd en beslaat ongeveer net zo'n groot stuk hemel als M37, maar is veel losser en is al bij matige vergroting goed op te lossen. De meeste van de 100+ sterren ogen blauw-wit, maar een paar oranje zonnen vormen een uitzondering op de regel; Hoeveel van deze rode reuzen zie jij? Let op de opvallende vorm van een kruis (of de Griekse letter Pi). Dit is een favoriet van menig amateurastronoom. Op een halve graad afstand, hier net buiten beeld staat nog een kleiner cluster; NGC 1907.

Smyth: “An oblique cross with a pair of large stars on each arm and a conspicuous single one in the centre, the whole followed by a bright individual of 7 mag.”

Elk van deze drie clusters heeft zijn eigen karakter en identiteit. Probeer ze zelf eens zo goed mogelijk te vergelijken en durf al er al eens een schetsje of foto aan te wagen (en hier te posten uiteraard…). Ze zijn eenvoudig te vinden, eventueel kan hiervoor het onderstaande zoekkaartje gebruik worden. Succes!

Click image for larger version  Name:	FinderChartOvdM201801.png Views:	1 Size:	100.3 KB ID:	1364796

Het OvdM-team.
    Last bewerkt door Rem; 01-01-18, 19:23.
    16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
    True light is from above.

Gisteravond bekeken in de tuin. Uit het verslag:

"M37 is een bjoet, een soort van winter-M11 met een heldere, gelige lucida en donkere baantjes van ontbrekende sterretjes. Ik pak mijn schetsspullen. Leg ze weer weg. Pak ze weer. Nee joh dat kan je niet maken… M36 is ongeveer even groot maar voelt toch wat lomper. Grotere helderheidsverschillen en er zitten een paar boogjes in de sterstrengen die doen denken aan een ^_^ smiley. Op weg naar M38 stuit ik eerst op NGC1907, wat een POEPIE. M38 met NGC1907 samen in de Panoptic 27mm is een prachtgezicht, in M38 verschijnt een soort van pijlvorm en NGC1907 wordt een dotje."

Goed dat we ze als OvdM hebben want i had ze nog nooit echt beter bekeken dan 'oh ja 3 open clusters, die ene vind ik wel mooi en die andere wat minder'.
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Origineel geplaatst door oetie Bekijk bericht

"M37 is een bjoet,
      Ik denk dat daar de meningen nauwelijks over verdeeld zullen zijn. Afgelopen weekend heb ik ze ook weer bezocht. M36 daarbij vergeleken lijkt inderdaad een lompe sik. Poepie 1907 heb ik vrijwel altijd gemist. Dat moet eens overnieuw. Tja dat komt ervan als je met een goto op stap gaat, je mist dan de "bijvangsten".
      Schiedam
      Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
      Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
      Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Net als vorige maand ook nu nog even het OvdVM alsnog bekeken nu het weer het toeliet vanaf een donkere locatie. En mensen wat scheelt dat.
        Als ik al niet enthousiast zou worden van mijn nieuwe zoeker met 8 graden beeldveld dan werd ik het nu wel: M36, M37 en M38 met z'n drieën in een beeldveld, met als bonus nog de kleine NGC1907 vlakbij M38. Is het toch nog gewoon één object van de maand :)
        En dan ga je doorvergroten op 225x... lekker lekker. M38 doet me denken aan een vliegtuig qua vorm, met inderdaad veel blauwe sterren; oranje sterren zie ik niet maar ik heb vast niet goed gekeken. Mooi object, zeker met zijn kleine broer NGC1907 bij een heldere ster om de hoek. M36 lijkt wel een open sterrenhoop die eigenliijk een spiraalstelsel wil zijn, compleet met een supermassief zwart gat in het centrum. M37 is een prachtige driehoek met een heldere oranje ster in het centrum. Vooral als je perifeer kijkt komt die gloed mooi tot uiting.
        Kortom, de Voermannen blijven de moeite waard, zeker onder een goed heldere hemel.
        Last bewerkt door Rem; 07-02-18, 11:34.
        16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
        True light is from above.

Commentaar

Werken...
        X