Announcement

Collapse
No announcement yet.

Object van de maand december 2017: Niet een bolhoop

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Lifesvr View Post
    Vreemd dat niemand het “hoed”-asterisme onder M74 vermeldt, dat was meteen wat mij hier opviel.
    Oh jawel hoor :)

Uit December 2013 toen ik nog postte op AF.net:
    "M77 was seen as a very faint roundish haze with occasionally a hint of a slightly denser core.
    Notable guide stars: to the right (fov) of the galaxy is a mag 10 line of stars where 2 centre stars seem to have “left the line”.
    It sort of looks like they are making way for an approaching M77 to move through"

PS: Ik heb indertijd M77 en M74 geregeld door elkaar gehusseld.
    Zo heb ik ook waarnemingen waar M74 heel erg helder is :)

Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
    Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Comment

Het is alweer een maand later en het nieuwe jaar, maar allez he, in december viel er niet waar te nemen. Zondagavond in het Dijkgatsbos stond M74 er deftig bij. Toen ik hem zag dacht ik meteen aan een bolhoop, en dat terwijl ik deze tekst alweer vergeten was. Frappant om nu terug te lezen dat is niet de enige ben die deze indruk had. Ook viel me op dat het oppervlak, waargenomen met de 16" veel groter is dan ik eerder zag met de 10". Spiraalarmen heb ik niet gezien maar dat mag de pret niet drukken. Vergrotingen: 75x, 100x, 200x.
      16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope

Comment

Working...
      X