Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Object van de maand November 2017: M52

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ik keek naar buiten en het bleek helder. Hup de koude tuin in met de 8x42 en de Pocket Sky Atlas. Starhop strategie: van Schedar (Alfa Cas) naar Caph (Bèta Cas), dan zelfde afstand, in dezelfde richting. Even perifeer kijken en hop, daar was M52 als een klein, rond vlekje. Van de eerst poging raak. Wel moeilijk om de bino stabiel te houden, al kijkend in de buurt van het zenit. Ik meende één ster aan de rand van de cluster te zien.
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Vanavond uitgebreid de tijd genomen om naar M52 te kijken met de 16" onder een (voor mijn normen) erg povere hemel: lage grensmagnitude, wat lichte sluier, véél wind en bagger seeing.

Toch wist M52 me te charmeren omdat bij elke vergroting weer andere details naar voren kwamen. Bij laagste vergroting lijkt het op een ronde korrelige gloed met één heldere ster waarbij aan weerzijde de gloed lijkt uit te strekken; bij hogere vergroting is dit veel duidelijker en lijkt M52 eerder een driehoekige cluster van vele tientallen fijne sterretjes. Bij 172x vergroting (Delos 10mm) het beste beeld met een driekwart gevuld beeld met minstens 100 sterren, allemaal nogal zwak maar dan nog gevarieerd in helderheid en vaak in kleine klompjes bijeen waardoor er op sommige plekjes donkere leegtes in de cluster zitten. Zeer leuk!
      -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Werken...
      X