Announcement

Collapse
No announcement yet.

Object van de maand November 2017: M52

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Object van de maand November 2017: M52

Object van de Maand November: Salt and Pepper Cluster

Tijdens de herfst kan je uitgebreid genieten van de mooie melkweg, want de korrelige band van onze eigen galaxie staat heerlijk hoog aan de hemel. Deze maand kiezen we een object in deze regio dat makkelijk met de verrekijker te vinden is en voor elk type telescoop wel wat geheimen prijsgeeft: Messier 52 in Cassiopeia. De starhop naar deze rijke open sterrencluster is eenvoudig uit te voeren door de bekende letter “W” van Cassiopeia in de lucht te schrijven. Wanneer je de laatste pennestreep naar boven doet in de W, verleng je die lijn één keer verder naar het noordwesten om erg dicht bij Messier 52 uit te komen. Met een verrekijker of zoeker staat het wazige plukje dan reeds in beeld. Laat je niet misleiden door andere heldere structuren in beeld, want de melkweg is zéér rijk in dit gebied: zoek een opvallende ronde gloed die loskomt van de achtergrond.

Click image for larger version

Name:	m52martijn.jpg
Views:	1
Size:	70.8 KB
ID:	1360301
    M52 door cloudbuster

De beroemde Franse kometenjager Charles Messier heeft deze mooie stercluster in 1774 ontdekt toen een heldere komeet vlakbij Messier 52 passeerde. Mogelijk was hij zo in de ban van de pluizige vlekjes, want hij vermoedde zelfs een nevelstructuur in deze cluster...

Messier 52 biedt vele uitdagingen voor zowel de beginnende als ervaren waarnemer, dus het OvdM team daagt jou uit om je waarneem-skills te testen:
    • Hoeveel pogingen heb je nodig om de cluster te vinden?
    • Zie je Messier 52 reeds in je zoeker of verrekijker?
    • Vanaf welke telescoop opening kan je individuele sterren beginnen op te lossen?
    • Zie jij bijzondere structuren of details in de wirwar van sterren?
    • Er valt één ster op door haar speciale kleur, zie jij welke dit is en welke kleur?
    • Wie durft het aan om een schets te maken van Messier 52?
    • Probeer eens door te vergroten en de cluster volledig beeldvullend te maken. Zie je dan iets veranderen in het uiterlijk van de cluster?
    • Maak een schatting van de diameter in boogminuten: (beeldveld oculair x brandpunt oculair x 60) / brandpunt telescoop

Vermeld zeker bij welke condities je je waarneming hebt gedaan: helder, mistig, lichtvervuiling, etc. Deze hebben een belangrijk effect op de zichtbaarheid van Messier 52. Vanuit een volstrekt donkere locatie zou het mogelijk moeten zijn om Messier 52 zelfs met het blote ook te zien, echter daar kunnen we in onze Lage Landen alleen maar over dromen.

Veel succes!
    OvdM team

Name:	Capture.JPG
Size:	105.3 KB
ID:	1360300
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Name:	IMG_7089.JPG
Size:	599.6 KB
ID:	1360326Ik had flink wat pogingen nodig voor ik zeker was dat ik het juiste vlekje te pakken had.

Dat kwam deels door de lichtvervuilde achtertuin waaruit ik waarnam en door de zeer beperkte opening van 7cm.

Met de camera erbij werd duidelijk dat ik op de goede plek zat. Achteraf bezien zat ik bij de eerste poging al goed (20mm Plossl in zenith prisma in Televue Pronto op StarAdventurer montering)

Aangespoord door een sterrenwacht collega had ik half oktober dit object als fotografie-doel, omdat de Bubble-nevel er vlak naast staat.

Mocht je hier geen foto's willen dan laat maar weten. Schetsen ga ik mij nog eens op storten.

Voor een allereerste DeepSky poging was ik erg tevreden!

C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Comment

Dat is een leuk resultaat! Natuurlijk zijn foto's ook welkom :) Alleen is een foto uit Oktober natuurlijk een beetje valsspelen maar laten we zeggen dat het op het randje is :)
      Spuit 9 op zijn minst...
      16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Zeker een leuk resultaat! Het gebied rondom het cluster heeft nog heel wat extra's te bieden, en dat laat de foto al mooi zien :)

Vanavond maar eens een poging gedaan met een 114mm f/4.3 Skywatcher newton en 76mm f/4 parabolische mini dobson. Vroeg op de avond, zodat er nog geen storende maan is. Met de minidob zie ik de heldere ster aan de rand gelijk bij lage vergroting (12x) duidelijk staan, bij 20x en 33x zie ik het cluster perifeer als een zwak, driehoekig wolkje waarin af en toe een los sterretje te zien is. Bij 50x en met name 75x zie ik 5 sterretjes, plus de heldere ster aan de rand (hoort die officieel eigenlijk wel bij het cluster?), het wolkje zie ik eigenlijk niet meer. Een leuk experimentje over wat je met zo'n klein kijkertje kan zien :)

Dan de 114mm newt. Die toont duidelijk meer, ik zie gelijk bij 20x al wat losse sterretjes prikken. Bij 55x zie ik er nog wat meer sterretjes en wederom een wolkje met driehoekige vorm. Bij 125x tel ik naast de heldere ster in ieder geval 16 losse sterren (waarvan een aantal perifeer), maar af en toe zijn er nog wel wat meer te zien, het wolkje zie ik veel minder goed.

Heb mij goed vermaakt met dit cluster en de twee kleine kijkers, met name door de 114mm vond ik het beeld zeker de moeite waard! Hopelijk later nog een keertje met de grote dobson...

Oh ja, het cluster vond ik door de RDF te prikken in het verlengde van Caph en Shedir (alfa en beta cas), op net iets meer dan één keer verlenging. Daar vind je 4 cas, een opvallend rood/oranje ster, daar vlakbij staat het cluster. Met een EQ montering is het dan helemaal gemakkelijk; gewoon vanaf 4 cas over de declinatie richting zuiden draaien, je komt M52 vanzelf tegen.

Comment

M52 is als de Maan niet al te vol is eigenlijk altijd wel in mijn 50 en 60mm zoekers te zien als een nevelig vlekje. Ik gebruik hem dan als een indicator van de transparantie van de atmosfeer.

Mijn hoproute is als volgt: ik verleng Schedar en Caph tot ik bij twee rechthoekige driehoekjes kom, die zeer opvallend zijn in de zoeker. De zijde van de eerste (kleinste) driehoek wijst naar M52 (zie onderstaand kaartje) en de tweede driehoek (mijn eigenlijke doel) is het grondgebied van de Mira-veranderlijke V Cas en de R CrB-veranderlijke UV Cas.
          Attached Files
          SW 180mm Maksutov, Lunt/APM 152mm ED, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
          Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Comment

Gisteren M52 opgezocht rond 21.15 met een 15cm f5 Newton vanuit de lichtvervuilde achtertuin . De bijna volle maan stoorde enorm geholpen door de redelijk hoge vochtigheid. Ik ben vertrokken vanuit Caph en heb eerste de RA ong 40min gedraaid in de richting van M52. Dan kom je op een dubbelster tegen die je net niet uit het zicht draait. Daarna de DEC enkele graden naar boven et voila M52.
            Door de maan en de slechte seeing was M52 was echter nauwelijks zichtbaar. na 30 minuten van perfieer kijken en telescoop wat heen en weer bewegen toch M52 gevonden. Direct waren er een 3-tal sterren zichtbaar met een lichte hint van 'neveligheid', maar de cluster werd pas net zichtbaar bij perifeer kijken. geen details gezien
            De seeing was echt niet goed: NGC 457 bijvoorbeeld was ook nauwelijks zichtbaar.

Als het rond nieuwe maan nog eens helder is onderneem ik een nieuwe poging
            Omegon 150/750 f5 reflector, ASI 034 MC

Comment

Gisteren heb ik M52 geschoten, niet omdat ik het zelf wilde maar omdat oetie me hierop wees op Twitter ;) . Gisteren leek het dicht te trekken vanuit oost en west maar zag het later helemaal open trekken weer. Toch maar opgebouwd en het bleef verrassend lang helder! Tot een uurtje of 22:00 heb ik opnames kunnen maken dus de maan stoorde nog niet bijzonder veel.

Vanmorgen heb ik snel een stackje in elkaar geknutseld en curves aanpassingen gedaan en een cropje. Weinig bijzonder dus qua bewerking. Een echte plaat komt later wel maar dat duurt even i.v.m. druk leven nu (pasgeboren baby, werk, huis bouwen, etc.). De kalibratieframes heb ik uiteraard ook dus komt goed, maar nu even niet :) .

Te zien: het object van de maand, M52. Verdere details van de opname:
              Gebruikte hardware: zie signatuur
              26 x 2 minuten per filter (RGB) = 156 minuten = 2,5 uur data

In Pixinsight:
              • Staralignment
              • ImageIntegration
              • ChannelCombination
              • ScreentransferFunction
              • HistogramTransformation
              • DynamicCrop
              • CurvesTransformation
              • SCNR

Bedankt voor het kijken naar m'n gebroddel:
              Click image for larger version  Name:	m52_qnd.JPG Views:	1 Size:	338.2 KB ID:	1360691
              Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | SX 7 pos filterwiel | Astronomik filters | 220mm flat field | PixInsight | SGP

Comment

Nou, ik vind hem prachtig hoor! Gebroddel.... XD

Zelf heb ik ook een poginkje gedaan. Mijn Star Adventurer is de laatste maand(en) op tour geweest met een paar collega's en nu ik hem terug had wilde ik zelf ook wel weer eens wat fotograferen. Ik besloot mijn ZenithStar op de SA te hangen met de 60D. Allemaal veel te zwaar en dik onhandig. De camera was te zwaar voor de focuser van de Zenithstar (ik moest scherpstellen door middel van duwen en trekken en dan het schroefje weer aandraaien want de focusknop deed het niet) en de imaging trein was te zwaar voor de Zenithstar (als je alleen al ademde richting het ding, ging het al zwabberen). Zoeken gaat natuurlijk ook niet superlekker zo, maar gelukkig had ik M52 opeens perongeluk in beeld.

Enfin ik had nog een uur aan duisternis over voordat de maan op kwam en daarna heb ik nog flats, darks en bias geschoten. Toen bleek Pixinsight opeens niet meer mee te willen werken en nu heb ik net eindelijk een stack en ziet dat er toch gewoon totaal niet uit. UIteindelijk kan ik jullie dus alleen 'verblijden' met een crop uit een enkele sub die ik door photoshop gehaald heb. Leuke hobby joh, dat fotograferen :p

Name:	IMG_9744.jpg
Size:	380.7 KB
ID:	1360695
                Spuit 9 op zijn minst...

Comment

Toch al een leuk resultaat! Niemand zei dat astrofotografie makkelijk was :) . Alles moet kloppen, de hardware, de preprocessing, de processing en publicatie.

Wat ging er precies mis met PI?
                  Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | SX 7 pos filterwiel | Astronomik filters | 220mm flat field | PixInsight | SGP

Comment

Eerst Batch Pre Processing geprobeerd, toen gaf hij bij integratie de foutmelding dat de gecalibreerde files leeg waren.
                    Daarna geprobeerd de stappen zelf te doen en toen wilde hij geen sterren matchen terwijl hij er wel >2000 zag.
                    Toen opnieuw BPP gedaan en toen kwam er een discozebra uit en daarna was ik het zat.
                    Spuit 9 op zijn minst...

Comment

Ik ken de workflow niet goed met CFA images, maar moet je ook niet ergens debayeren?

Comment

Ja na het debayeren herkende hij geen sterren meer terwilj ze er wel zijn.
                        Spuit 9 op zijn minst...

Comment

Als je wil kan ik er ook een keer naar kijken? Mischien een dropbox/wetransfer linkje? Zodra ik het dan voor elkaar heb stuur ik je de processicons terug naar je zodat je het ook zelf kan.

Comment

Tussen de wolken door, even snel grab and go met de 4.5" minidob. Ooow, het valt nog niet me om hem te vinden. Aantal pogingen: ik denk wel tien. Maar na enkele heldere momenten die lang genoeg zijn heb ik hem, Het mooist is hij door deze kleine kijker bij 63x. Mooi, die ene heldere ster met de wolk van opgeloste sterren eromheen, de associatie met M11 dringt zich op. Leuk object!
                            En nu op naar de volgende heldere avond in het Dijkgatsbos of omgeving, met de 10".
                            16" F4.5 Harroscope | 102/1000 Refractor+EQ3-2 | 4.5" F4.4 Newt | 7+10x50 bino
                            The brightest star needs no telescope to gaze at | www.remranger.com

Comment

Oei, we zullen weten dat het November is!! Buienradar leek zonder buien, maar individuele wolken trekken zich daar niets van aan. Ik had net mijn telescoop opgesteld toen er een wolk boven mijn hoofd dwars begon te liggen. Snel de bouwafvalzak die voor dit doel bestemd is over de 120/1000 Evostar gegooid, een handdoek of twee over elektronica en even wachten. Een minuut later was het weer voorbij. De hemel was redelijk transparant. In M52 telde ik afgezien van de heldere hoofdster een stuk of twintig kleinere lichtende naaldpuntjes, ingelegd in de lichtgloed van een aantal nog kleinere sterren. Precies zoals ik dit soort gerechtjes opgediend wil hebben. Een zeer smakelijk klein hapje, OvdM team!!

Daarna weer regen. Nou ja,troost je. Regen in November is Kerst in December. :-)
                              Schiedam: Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Evostar 120ED, UK OMC140 op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
                              Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Working...
                              X