Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Object van de maand Oktober: Lord of the Rings???

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Je moet gewoon zwr doorvergroten. Maar daarvoor heb je natuurlijk wel flink wat opening nodig.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Geprobeerd met de 10mm en 2x Barlow. Dan kom ik op een vergroting van 400x. Dat is echter ruim teveel in deze omstandigheden en voor de 8".
      Meade 8" SCT l Robtics 80/560 apo I 70/420 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

Commentaar

Vanavond was de seeng zo mogelijk slechter dan gisteren. Het is de hele dag ook zo ongelofelijk heet geweest.......:-). Ik heb hem weer gezien, ook met een ietwat grotere opening, dikke vergroting erin en nog een beetje meer, maar geen schijn van kans.....zwaar verfomfaaid door de seeng. Volgende keer beter.
        Schiedam
        Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
        Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
        Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Ik heb hem afgelopen weekend ook maar eens opgezocht, zaterdag met de 30cm dobson vanaf de Polderweg bij Lexmond en zondag avond met een C5.

Zaterdag was het hopeloos mistig en daardoorheen zag ik niet veel meer dan een ovaaltje met wat puntige uiteinden en een iets donkerdere kern. Verschillende vergrotingen geprobeerd tot zelfs 500x, met/zonder OIII en UHC filter, maar meer dan dit kreeg ik helaas niet te zien.

Zondag was het vanuit thuis niet zo mistig. In de C5 zag ik wederom een ovaaltje, wel minder scherp als met de 30cm en uiteraard donkerder. Ik kon ook niet duidelijk zien of het centrum iets donkerder was als de rest.

Hopelijk komt er nog een beter moment om hem met de grote kijker te zien voor wat meer details, anders is het toch wat teleurstellend...
          Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Waarneming en schets in dit topic: https://www.astroforum.nl/forum/visu...saturnus-nevel
            -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Oh ja, mijn bescheiden schets van de Saturnus nevel staat hier
              16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Bedankt voor de massale reacties!

Ik heb zelf ook nog twee keer gekeken en ik kan de link met Saturnus wel zien :)

Ik ben met de 25 cm dobson doorgegeaan tot 400x, dan is het ding nog steeds erg helder.
                Maar seeing of afkoelen vd telescoop was niet super want scherpstellen op nabijgelegen sterretjes lukte ook niet echt.
                De ansae die bij hoge vergroting tevoorschijn zouden moeten komen heb ik helaas niet gezien.
                Maar de ovale vorm is ook al bij lagere vergrotingen overduidelijk.
                Voor mij lijkt het dus alsof je door een 17e eeuwse telescoop kijkt naar een saturnus met de ringen open.

Lord Rosse, de naamgever van de Saturnus Nevel zag de ansae wel en dan lijkt deze nevel meer op een Saturnus met de ringen vrijwel plat.
                Zie ook de mooie schetsen van TomC en Cloudbuster!
                Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
                Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Commentaar

Werken...
                X