Announcement

Collapse
No announcement yet.

Object van de maand Oktober: Lord of the Rings???

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Object van de maand Oktober: Lord of the Rings???

Het Object van de Maand Oktober werd vandaag exact 235 jaar en 25 dagen geleden ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel.
    Het was een van zijn vroege ontdekkingen, ruim een jaar voor de aanvang van zijn systematische Sky Survey die vervolgens nog duizenden "“nieuwe”" objecten opleverde.

Is het een nevel?
    Is het een planeet?
    Ja en nee!

En toch blijft de planeet onderdeel van ons verhaal; het is namelijk een planetaire nevel!

De term “planetaire nevel” is door William Herschel bedacht, hij vond namelijk dat deze objecten soms wel op de (ook al door hem ontdekte!) planeet Uranus leken.
    Het huidige Object van de Maand leek volgens sommigen zelfs zoveel op een planeet dat hij de bijnaam Saturnus Nevel heeft gekregen.
    We zouden hier nu kunnen uitweiden over het hoe en wat van deze naam en wie dat waar en wanneer heeft verzonnen maar daar hebben we Google voor.
    Maar doe dat liefst pas ná je waarneming zodat je de eerste keer nog enigszins onbevooroordeeld naar deze beauty kijkt.

De Saturnusnevel - NGC 7009 staat vrij hoog in het sterrenbeeld Waterman, ideaal dus voor deze tijd van het jaar.
    Je kunt dit OvdM waarnemen, je verslag posten op het Astroforum en toch nog vóór twaalven in bed liggen.
    Wat heb je hiervoor nodig?
    Een redelijk zicht op het zuiden en een eenvoudige 7 x 50 verrekijker volstaan al.
    Met de verrekijker kun je de Saturnus Nevel al spotten als een mag 8 sterretje, net iets meer dan een graad ten Westen van mag 4,5 ster v Aqr.
    v Aqr. is vrij gemakkelijk met het blote oog te lokaliseren als je je oriënteert vanaf de heldere linkerbovenhoek van Waterman.

Maar zoals ook bij de echte planeten: met een verrekijkertje ga je geen schijfje waarnemen, daarvoor heb je toch al een telescoop(je) nodig.

Dus laat al je optische apparatuur, van klein tot groot, maar eens los op deze nevel en rapporteer hier je bevindingen:
    - Lijkt hij echt op Saturnus of moet je daar wel heel veel fantasie voor hebben?
    - Zo ja; op welke verschijning van Saturnus lijkt hij? Staat de ring wijd open of lijk je praktisch op de zijkant van de ring te kijken?
    - Maakt de grootte van de telescoop of de gebruikte vergroting nog iets uit voor de verschijning?
    - Kun je de centrale ster van mag 11,5 spotten?
    - Deze nevel is zo helder dat je hem zonder filter al eenvoudig kunt zien, zou een filter dan toch nog een toegevoegde waarde kunnen hebben?
    - Finale tip: laat je eens helemaal gaan qua vergroting, deze rakker kan het hebben!

OvdM-Team

Click image for larger version

Name:	image_91231.jpg
Views:	1
Size:	145.3 KB
ID:	1358149

De naakte feiten (voor zover bekend):
    Saturnus Nevel - NGC 7009 - Caldwell 55 - Herschel H IV.1
    Planetaire nevel in Waterman
    Schijnbare helderheid mag +8.3
    Centrale ster mag 11.5
    Afstand 2,000 tot 4,000 lichtjaar
    J2000 positie: 21h 04m 11s, -11d 21m 49s
    Schijnbare grootte: helderste deel 25" x 17", buitenste schil 41" x 35"
    Last edited by Skyscanner; 13-10-17, 14:26.
    Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
    Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Bump!

Er komt goed weer aan dus geen excuses :)

Comment

Morgen, morgen! :yes
      Schiedam: Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Evostar 120ED, UK OMC140 op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
      Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Aha, eindelijk een doel dit weekend! Dank daarvoor.
        Meade LX90-GPS 8" SCT l Guide: TS 80/600 achr. | Robtics 80/560 apo I Meade DSI PRO l DBK21au04 l Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX

Comment

En lap, beet op de Knardijk gisteravond.
          Het is een helder ding, je moet je best doen om hem te missen. De "ring" is vrij moeilijk te zien maar de seeing is ook niet heel goed. Vergroting: 150x. Meer vergroting of OIII-filter voegt niets toe. Hij lijkt op Saturnus als je de ringen edge-on ziet. Dus zo: -o- .
          Andere keer nog eens proberen bij betere seeing, leuk object!
          16" F4.5 Harroscope | 102/1000 Refractor+EQ3-2 | 4.5" F4.4 Newt | 7+10x50 bino
          The brightest star needs no telescope to gaze at | www.remranger.com

Comment

Gisteravond heb ik hem met de 14.5 Dob bekeken. In de Nagler 22 (86x) met UHC "blinkt" hij, als je er recht naar kijkt zie je hem verdwijnen, net als de Blinking Planetary in Cygnus. Met de 5LVW (380X) is een ovale heldere buitenrand zichtbaar, de binnenzijde is egaal, geen centrale ster zichtbaar. Ik zie een aanzet van uitsteeksels. Voor mij lijkt hij op Saturnus als de ringen helemaal open staan.
            Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Met 10 cm lenzenkijker en lage vergroting duidelijk herkenbaar als géén sterretje. Ovaal-vormig. Bij hogere en onsmakelijk hoogste vergrotingen blijft de rand vaag, wordt steeds zwakker en wordt het duidelijk dat het kerngebied iets helderder is. Ook zie ik geen gelijkmatige lichtverdeling, het lijkt erop dat er enkele heel kleine gebiedjes zijn die een fractie helderder respectievelijk zwakker zijn. Ik kan mij goed voorstellen dat men vanwege de gelijkenis deze nevel de bijnaam Saturnusnevel heeft gegeven. Uitsteekseltjes zie ik niet. Vanavond nog een keer met een iets grotere opening en dan wellicht even schetsen.
              Schiedam: Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Evostar 120ED, UK OMC140 op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
              Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Die naam ligt aan de vorm van afgeplatte ovaal van het helderste middelste gebied (dat in een minder helder cirkelvormig gebied ingebed ligt). Die lijkt frappant op Saturnus als je niet genoeg opening hebt om de ringen te scheiden.

Met grotere kijkers in Grandpré (40cm) waren de "puntjes" op het uiteinde van de uitsteeksels vrij makkelijk te zien, maar gisteren net zoals Skyan enkel een hint van het begin van de twee uitsteeksels gezien.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Ik kom maar erg weinig foto's tegen van deze nevel. Blijkbaar erg lastig te pakken? Ik begrijp dat het een klein objectje is, maar blijkbaar ook lastig te fotograferen, ondanks dat hij visueel redelijk goed te pakken is? Misschien dat ik vanavond een kleine poging ga wagen, maar eerst heb ik andere zaken te doen, dus weet niet of ik er aan toe kom.

Edit: helaas geen puf meer gehad om de nevel te fotograferen, of uberhaupt op te zoeken. Wie weet een andere keer.
                  Last edited by ArnoM; 19-10-17, 14:58.
                  130mm/650mm newton op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino

Comment

Ik heb alles klaarstaan om dit object te verschalken. Nadeel is, dat het laag staat. Daardoor heb ik veel last van het licht van Breda. Is het wellicht iets voor Ha?
                    Meade LX90-GPS 8" SCT l Guide: TS 80/600 achr. | Robtics 80/560 apo I Meade DSI PRO l DBK21au04 l Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX

Comment

Planetaire nevel dus O-III is het aangewezen filter.
                      Maar hij is zo helder dat ik m gisteren vanuit lichtvervuild Halle nog steeds in de 9x50 zoeker kon zien.

Comment

Hmmm... ik beschik nog niet over een OIII. Ik probeer het dan maar zonder filter. Korte belichtingstijden, neem ik aan.

Comment

Vooral veel brandpuntsafstand. Groot is-ie niet.
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Ik heb hem gezien, als een blauwig blobje, maar daar is ook alles mee gezegd. Het licht van Breda verknalt alles. Mijn SmartGuider vindt in die soep geen volgster. Een foto zit er dus niet in. Net probeerde ik ook even M33. Zelfs met m'n netverkregen Hyperion 24mm op de SCT is hij niet te zien. Kortom, balen.

Comment

Vanavond ook bekeken, maar zoals hierboven vermeld: niet veel meer te zien dan een rondje die af en toe wat meer naar een ovaal neigt. Het was wel laag te doen, en ik denk dat men de schade van gisteren heeft willen inhalen door extra veel licht te doen branden, want het was gewoon overal oranje. Hij is wel helder, en duidelijk niet stellair. Dus die medaille krijgt hij wel van mij.

Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet APO, 127mm f/7.5 triplet APO, Meade 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, Canon 600D (modded)

Comment

Working...
                              X