Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Object van de Maand augustus 2017: M27

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mooie waarnemingen John! Leuk om die verschillen per kijker te zien.

Gisteravond op de Afsluitdijk M27 in het vizier genomen met de 10" Dob. Prachtig gezicht, de halter/klokhuisvorm was goed te zien maar ook de zwakkere nevel die de "cirkel" compleet maakt.
    Ook waren er bij goed kijken verschillende voorgrondsterren te zien, en ook de centrale ster. Geen filters gebruikt,
    16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
    True light is from above.

Commentaar

Oh ja, de starhop. Ik begin bij de punt van Sagitta, en dan omhoog, iets links. Je hebt dan twee "aanwijspijlen" die naar beneden wijzen, M27 zit dan onder de rechter aanwijspijl.
      Maar eigenlijk vind ik de beschrijving van EdwardB hierboven veel duidelijker: een M-vormig asterisme (bestaande uit die twee pijlen plus nog een ster) waarbij M27 dan onder het midden van de M zit.
      Overigens was dit asterisme vanuit Breezanddijk te zien dus onder een donkere hemel kun je deze starhop met het blote oog uitvoeren. M27 is dan vervolgens in de zoeker al zichtbaar.
      16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
      True light is from above.

Commentaar

2017-08-15/16
        Voordeur

Rond middernacht (lang leve de wedergekeerde astronomische duisternis!) M27 nog eens goed bestudeerd met de 25 cm Dobson.
        Al prima te zien in de 9 x 50 zoeker en mooi groot en helder op startvergroting 85x.

Deze keer wilde ik eens op zoek gaan naar sterretjes dus werd de vergroting opgedereven naar 178x (ES 6.7mm 82°, nog bedankt Skyfan!)

Voor het eerst de centrale ster duidelijk waargenomen en ook aan onderkant (twee) en bovenkant (een) extra sterretjes uit de nevel weten los te peuteren.
        De "heldere" ster bovenaan tegen de nevel tellen we even niet mee omdat die (bij mij) net niet in de nevel staat.

Op 200x met de Fujiyama ortho komen er soms nog hints van extra spikkels langs de randen vd nevel maar had ik moeite om in te schatten of deze nu nog net in of net buiten de nevel stonden.

Leuk om dit object eens op een andere manier te bestuderen :)

Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
        Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Commentaar

Op vakantie was mijn Pronto mee die ik overnam van John Baars . En ook de Canon 60D die ik van RobRob overnam. Die combinatie leverde dit toch al wel leuke plaatje op.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: halternevel_web.jpg views: 22 grootte: 1,26 MB id: 1351538
          9 lights van 59sec op ISO1600, 16 darks gestacked met DeepSkyStacker. Canon60D (full-mod) in prime focus in een Televue "Pronto" 70.4mm f6.8. Gevolgd op een Star Adventurer.
          C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | CEM25p | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Commentaar

Prima plaatje!!!
            Gaaf om te zien dat de Pronto door de nieuwe baas vaker en veelzijdiger wordt gebruikt. Betere baas dan de oude!
            Last bewerkt door John Baars; 19-08-17, 10:46. Reden: typo
            Schiedam
            Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
            Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
            Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Gisteren op de Papenslag deze mooie nevel ook nog eens bekeken en dan specifiek gelet op het aantal sterretjes dat ik erin kon zien. Onderstaande krabbel is vanachter het oculair.
              Eerst met de 10mm gekeken, deze geeft een vergroting van 181x. De sterren die ik zag staan genummerd op helderheid; 1 is de helderste die ik zag, 5 de zwakste. Een gelijk nummer zag ik als (ongeveer) gelijke helderheid. De helderste 3 sterren vielen dus net buiten de nevel...

Daarna de 7mm erin (259x). Er dient zich nu 1 extra sterretje aan (links van het midden) en een twijfelgeval (rechtsboven het midden). Vervolgens waren met de 5mm (362x) weer 2 nieuwe sterretjes gezien en het twijfelgeval bij de 7mm kon bevestigd worden. Van 1 ster ben ik vergeten de helderheid te noteren, dat is die helemaal rechts bovenin, nog net binnen de nevel. Aan de grootte van de stip te zien zal dit het cijfer 2 of 3 zijn geweest. In totaal zag ik dus 10 sterren ín de nevel en nog 1 ster (de allerhelderste ster) op de rand.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M27 stars.jpg views: 18 grootte: 93,2 KB id: 1351578
              16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Oh ja, vergeten te vermelden dat de waarneming gedaan werd met de 40cm bij een SQM van 20.9.

Starhoppen was niet nodig, met de 24mm prik ik de RDF stip in een wijde hoek van 90 graden met de 2 linkersterren van Sagitta, dan staat de nevel in beeld en kan de vergroting omhoog.
                16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Werken...
                X