Announcement

Collapse
No announcement yet.

Objecten van de Maand april: Galaxies, galaxies, galaxies...

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Objecten van de Maand april: Galaxies, galaxies, galaxies...

(door het OvdM team)

Galaxyhopping: Markarian's Chain

Het voorjaar is nu echt aangebroken, en dat betekent: galaxies. Liefhebbers van deze verre deepsky-objecten kunnen nu dus hun hart ophalen. Om nog even dicht bij huis te beginnen biedt het Virgocluster een schat aan spiraal- en andersvormige sterrenstelsels. Dit galaxycluster staat relatief dichtbij, het centrum staat maar een slordige vijftig miljoen lichtjaar bij ons vandaan. Sterker nog, onze eigen lokale groep is er deel van.
    Nabij het centrum van het Virgocluster vinden we een groep stelsels waarvan de Armeense astrofysicus Beniamin Markarian in de vroege jaren 60 ontdekte dat ze samen optrekken, met dezelfde snelheid.

Deze groep stelsels is dan ook naar Markarian genoemd en omdat ze van ons gezien een ketting vormen kennen we deze als Markarian's Chain. Het leuke van deze galaxygroep is dat hij zowel in kleine als grote telescopen wat te bieden heeft. Hoe groter de telescoop, hoe meer van de leden zichtbaar zijn natuurlijk, maar kleinere telescopen, met een kortere brandpuntsafstand, laten een groter deel of zelfs de hele chain zien. In dat laatste geval zijn zeker de meest prominente leden M84 en M86 te zien, maar ook The Eyes, het duo NGC4435 en NGC4438 is vaak haalbaar. Grotere telescopen laten natuurlijk ook de zwakkere stelsels zien.

Markarian's Chain is vrij eenvoudig te vinden door de kijker precies tussen de sterren Denebola in Leo en Vindemiatrix in Virgo te richten. Met een widefield-oculair staan M84 en M86 dan vaak al in beeld, of de nabijgelegen heldere M87. Hiervandaan kan de Chain mooi worden bekeken, maar ook als startpunt dienen voor een verdere ontdekkingstocht door het Virgocluster. Dit gebied staat er namelijk om bekend dat er geen sprake meer is van starhopping, maar galaxyhopping: met de juiste vergroting kun je van galaxy naar galaxy springen. Zodoende kun je zomaar een nacht bezig zijn met het ronddwalen in al het moois dat het Virgocluster te bieden heeft. Goede reis!

Click image for larger version  Name:	MarkariansChain_Cloudbuster.png Views:	2 Size:	445.8 KB ID:	1332667
    (Schets: cloudbuster, zie topic of Deepskylog)

Cocoon galaxy NGC 4490

Het sterrenbeeld Jachthonden (Canes Venatici) bevat een ongeziene rijkdom aan mooie en heldere galaxies. Wanneer je de verhouding kwaliteit versus kwantiteit maakt, is dit mogelijks het meest boeiende stukje hemel buiten de Melkweg, dat we kunnen bewonderen met de amateurtelescoop. Eén van die juweeltjes is de Cocoon Galaxy oftewel NGC 4490 die samen met de nabije NGC 4485 een kosmisch dansje opvoert en daardoor samen Arp 269 vormt. Om te beginnen is NGC 4490 het helderste van dit duo en zou zelf met een lichtsterke verrekijker (vanaf 10x70) te ontdekken moeten zijn. De zoektocht is kinderspel want NGC 4490 ligt op een kleine graad ten noordwesten van de ster Chara - ook wel Beta Canum Venaticorum genoemd omdat deze samen met de heldere Cor Caroli (inderdaad - alpha) het volledige sterrenbeeld Jachthonden vormt.

Met een telescoop valt snel op dat er iets vreemd aan de hand is met de Cocoon Galaxy, want hij lijkt aan de noordwestelijke zijde wat vervormd af te buigen; deze korrelige uitloper is NGC 4485 en is met een telescoop van 15cm opening duidelijk gescheiden van NGC 4490. Nog wat extra lichtkracht in je telescoop biedt de kans om een verheldering te zien in de kern van beide galaxies, natuurlijk veel meer uitgesproken in de grotere Cocoon Galaxy. Met wat oefening en perifeer kijken zal je merken dat de kleinere NGC 4485 haaks staat op de brede uitlopers van NGC 4490; een voldoende donkere hemel verhoogt het contrast en je zou met een 20cm telescoop beide galaxies van mekaar kunnen scheiden. Nog niet tevreden? Er is zelfs structuur in NGC 4490 te ontdekken, waaronder een mooie spiraalarm in beide uitlopers en een stofbandje aan de noordzijde van de kern. Voor de ultieme ervaring - “resolution of knots, emission regions and dust lanes only” en dan heb je het Arp-kenmerk te pakken. Hiervoor heb je we een lichtmonster van een telescoop nodig, in de spiegel-orde van 40cm en meer.

Click image for larger version  Name:	NGC4490_TomC.jpg Views:	1 Size:	129.2 KB ID:	1332668
    (Schets: TomC, zie Deepskylog)

Zoekkaartjes:
    Click image for larger version  Name:	ZoekkaartOvdM_April_MarkariansChain.jpg Views:	1 Size:	172.9 KB ID:	1332665
    (Om individuele galaxies te onderscheiden, heb je hier echt wel een atlas nodig...)

Click image for larger version  Name:	ZoekkaartOvdM_April_NGC4490.jpg Views:	1 Size:	84.3 KB ID:	1332666

Veel plezier met deze objecten! Alle waarnemingen, schetsen en foto's van deze objecten, gemaakt in deze maand, kun je in dit topic plaatsen.
    10" SW Flextube dobson

Technische bump...
    10" SW Flextube dobson

Comment

Markarian's Chain.....Een overzichtsfoto gemaakt met een Nikon D700 en een Nikkor 300mm f/4 telelens vanaf een Sky Watcher Star Adventurer.
      ISO 1600, 40x30sec subs: Stacked in DSS....bewerkt in Lightroom Click image for larger version

Name:	Markarian's Chain.jpg
Views:	1
Size:	4.26 MB
ID:	1334063

Comment

De Chain, eind vorige maand vanuit Grandpré. 80ED,
        Click image for larger version

Name:	IMG_6505.JPG
Views:	1
Size:	523.2 KB
ID:	1334068
        Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet APO, 127mm f/7.5 triplet APO, 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, Canon 600D (modded)

Comment

@Livesvr: Ik zie dat u een Advandced VX montering gebruikt. Hoe bevalt deze, en hoe zit het met de periodieke fout? Ik ben opzoek naar een geschikte, redelijk mobiele setup met ST4-gudingport om mijn LXD-75 montering te vervangen

Comment

Oei, ik zie toevallig je bericht, Rutger.

De AVX bevalt mij goed, ik heb wat guiding problemen, maar ik wijt het volledig aan mezelf. Aan de periodieke fout verhelpen -of beter: detecteren- ben ik nog niet toegekomen. Voor de 80ED is dat alvast geen issue, als ik daar slechte subs heb, dan heeft het een andere oorsprong.

Mobiel is hij wel, maar ik denk dat het op de grens zit.

Ik kan ze wel aanraden, ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.
            Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet APO, 127mm f/7.5 triplet APO, 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, Canon 600D (modded)

Comment

Click image for larger version

Name:	Markarians_Chain kopie.jpg
Views:	2
Size:	448.5 KB
ID:	1335247
              Dit was'm vanuit Borger op 24 maart.
              Attached Files
              SW Equinox 120 + SW Esprit 100 + Ioptron IEQ45Pro

Comment

Working...
              X