Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Object van de maand April. Naalden en Nevels

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nogmaals met de 10cm geprobeerd. Het was wel helderder nu dan op 23-04. Maan was teveel in de buurt naar mijn smaak. On spot geweest, gezien de foto's en schetsen. De hele trukendoos uit de kast, diverse vergrotingen, capuchon, tikken tegen de kijker, slewen, perifeer kijken, cirkelen, UHC, CLS, OIII filters, op mijn kop gaan staan(-: Helaas, het mocht niet baten. Een brug te ver hier in Schiedam met deze opening. Wel andere leuke en mooie dingen gezien natuurlijk:-)
    Last bewerkt door John Baars; 28-04-15, 01:52. Reden: aanvulling
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Driemaal is scheepsrecht. Dit keer dan maar met de 20cm Celestron. De Maan stoorde, maar ik liet mij niet storen. Fraai maantje. Leuke Jupiter. Even uitgebreid bekeken. Het moest toch nog donkerder worden. Het was weer iets helderder dan de dag ervoor. Nauwelijks mistigheid zichtbaar. Zou het nu dan lukken? Met ruim 3,5X meer licht in de ogen dan met de lenzenkijker?

Ik begon met de lastigste, NGC4244, maar gelukkig wel hoog boven mijn hoofd. Die ander stond immers nog in de vette soep. Toen ik de afwijking van de kijker op de opstelling ten opzichte van gisteren door had en in de vingers kreeg, op naar nummer één. Dacht ik. Niks natuurlijk. Herhaling. Niets. Naïef om te veronderstellen dat een lastige jongen je glimlachend toe staat te lachen, zo van : "Hier ben ik!" Dan maar de trukendoos open. Diverse vergrotingen, capuchon, tikken, veel slewen en diverse filters. Niks. Een inderhaast gemaakt kaartje zou dan uitkomst moeten bieden. Niets. Telkenmale de starhoproute opnieuw uitvoeren. Van een andere kant af komen. Niente. Ik was inmiddels al 45 minuten bezig. Even pauze.

Weer opnieuw. En daar wandelde al slewende een heel, heel erg vaag langwerpig lichtvlekje door mijn beeldveld. Ongelooflijk wat zwak. JONGENS,WAT ONGELOOFLIJK ZWAK!!! Terug en opnieuw, daar ging hij weer. En nog een keer en nog een keer. Als jullie dit soort zwakke objecten blijven uitzoeken, leef ik niet lang meer:-) Maar hij was het. In stilte gaf ik mijzelf een schouderklopje en vierde een klein feestje.

Nou die ander nog. Prrrt..prrrt..prrrt snorden de motortjes. Het menneke moest drie keer groter zijn dan Jupiter ongeveer, wist ik. Als een vaag schimmeltje in de Schiedamse soep zweefde hij voorbij. Lastig, maar in vergelijking met het stelsel een makkie. Kostte minder dan een minuut. Geen centrale ster of zo. Was al blij dat het heerschap voorbij kwam zeilen.

Tevreden even langs een aantal bolhopen snellen, waarbij ik vaststelde dat de geconcentreerde M92 in lichtvervuiling toch indrukwekkender is dan haar grote broers M13 of M3, om van M53 maar te zwijgen. Een paar stelseltjes, nog een bolhoopje, twee planetaire neveltjes, een paar dubbelsterren en oh ja, even de finetuning collimatie checken voor de volgende keer. Ik weet niet of dat nou zo effectief is. Wel weet ik dat de kijker aan het einde van de sessie in ieder geval perfect op temperatuur is, zodat de sterren op hun rustigst zijn. Op een bewegende ster in het begin van de sessie is het nauwelijks te doen om de laatste collimatie-stap, op de buigingsringen, te maken. Ondanks isolatie. En dan maar hopen dat je de boel niet stoot bij naar binnen transporteren.....

Ja, ik ben wel tevreden.
      Welterusten;-)
      Schiedam
      Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
      Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
      Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Ik vond 'm juist wel vrij helder ;-b

Maar leuk dat je 'm nu ook hebt gezien!
        Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Proficiat dat je 'em hebt gevonden, wat een doorzetting!! Ook een héél goede referentie hoe zulke objecten zich tonen in lichtvervuiling.
          Origineel geplaatst door John Baars
          Als jullie dit soort zwakke objecten blijven uitzoeken, leef ik niet lang meer:-)
          Aiai, het OvdM is bijna gereed... kzou toch nog eerst even bij de dokter langsgaan :p
          -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Wisten jullie overigens dat het OvdM elke keer ook op Twitter wordt bekend gemaakt? :)

Om op de hoogte te blijven, gewoon volger worden van @DeepskyLog
            -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

We zijn beroemd!! :D

Commentaar

Geweldig!
                10" SW Flextube dobson

Commentaar

Werken...
                X